Viikkopelit Ke 11.10

User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Viikkopelit Ke 11.10

Post by JoneKone »

Bummeri wrote:Se informaation työntäminen sen käyttäjille on varmaankin erinomaisen tärkeää tollaisessa tilanteessa jossa roolitukset ovat jo vaihtuneet tappioiden takia. Vaikuttaisi ainakin siltä.
Kyllä ehdottomasti. Tosin JFO:n käytäntöihin kuuluu myös kysellä tarjolla olevaa aseistusta ellei ilma tarjoa sitä tietoa omatoimisesti.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Blahh
Posts: 556
Joined: 17 May 2015, 14:12

Re: Viikkopelit Ke 11.10

Post by Blahh »

Vaikka JFOn pitäisi kysyä ja täten olla kartalla niin JTACin pitää tarvittaessa esimiehenä käskeä/ohjata toimintaa . Sitä varten se virka on.
User avatar
Pjetu
Posts: 327
Joined: 25 Nov 2016, 18:28
Contact:

Re: Viikkopelit Ke 11.10

Post by Pjetu »

[url]afiaar://2017-10-11_20-56_TVT78_Wings_of_glory_v10.Altis.dat/pos=7351.33,10134.7/time=1244[/url]

Kun A1 valtaa kukkulan kahden miehen partiolta ja ottaa tulta toisilta bluforin asemista, A2 ottaa tulta myös samasta suunnasta ja alkaa ampua bluforin sijasta A1. Honkosen video.
Ilmeisesti johtui A2:n RJ:n kuolemasta, jolloin tulitusta jatkettiin ilman tietoa omien sijainnista.
Kuitenkaan A1 kukaan ei kuollut omien tulituksesta. A1 ryhmänjohtaja kuoli tilanteen alussa, joten tämä myös vaikutti kommunikointiin.

[url]afiaar://2017-10-11_20-56_TVT78_Wings_of_glory_v10.Altis.dat/pos=5931.85,9421.03/time=3003[/url]

B2 tulittaa B1, koska B1 luultiin hetkellisesti viholliseksi. Tulitus loppui kuitenkin nopeasti B2 RJ:n tajuttua tai saatua oikean tiedon omien sijainnista.

[url]afiaar://2017-10-11_20-56_TVT78_Wings_of_glory_v10.Altis.dat/pos=5757.08,9797.08/time=3230[/url]

B1 avaa vuorostaan B2 kohtaan. Tällä kertaa B2:sta kuolee kolme ennen kuin B1 lopettaa tulituksen.

Ensimmäinen tapaus olisi ollut vältettävissä paremmalla informaatiolla ryhmälle (tosin RJ kuoli, joten ehkä ei ehtinyt) omien sijainnista sekä johtopartion ottamalla yhteyttä ryhmän lyhyeeseen tulituksen lopettamiseksi.
Ilmeisesti tieto oli ehtinyt mennä jo joukkueverkkoon, joten lyhyeen käyttämiselle ei ollut estettä.
Toinen tapaus johtui hätiköinnistä tunnistuksessa ja taas tiedon puutteella omien sijainnista.
Kolmannelle tapaukselle en tiedä syytä, ehkä joku voi kertoa. Molempien ryhmien RJ:t olivat hengissä ja tulitus varmaankin loppui tämän ansiosta.
Jos yritän arvata, niin kyse oli taas kommunikaatio-ongelmista ja tiedon puutteesta omien sijannista sekä aikeista.

Lisäksi kaikkissa tapauksissa optiikan puute sekä pitkät etäisyydet vaikuttivat varmasti.
Last edited by Pjetu on 12 Oct 2017, 16:08, edited 1 time in total.
Reason: rutuutrfu
Image[url=steam://friends/add/'.76561198020606007.']Image[/url]
https://www.youtube.com/user/MrPjetu

-Emmä tiennyt että tää on COTVT t. Elias
-Ei lyhyitä, ei jumalauta.
Zaippo
Posts: 34
Joined: 01 Dec 2015, 19:04

Re: Viikkopelit Ke 11.10

Post by Zaippo »

Pjetu wrote:
Kun A1 valtaa kukkulan kahden miehen partiolta ja ottaa tulta toisilta bluforin asemista, A2 ottaa tulta myös samasta suunnasta ja alkaa ampua bluforin sijasta A1. Honkosen video.
Ilmeisesti johtui A2:n RJ:n kuolemasta, jolloin tulitusta jatkettiin ilman tietoa omien sijainnista.
Kuitenkaan A1 kukaan ei kuollut omien tulituksesta. A1 ryhmänjohtaja kuoli tilanteen alussa, joten tämä myös vaikutti kommunikointiin.
A2 RJ. Itse menin ensimmäisten joukossa tajuttomaksi ja vasta jälkeenpäin tuli pitkään tietoa ykkösen tilanteesta. Edelleen tajuttomana kun tuii "Tsiis faier!" Kukaan ryhmästä ei lyhyessä miettinyt miksi RJ on niin hiljaa vaikka tulitusta tuli useammalta puolen.
Pjetu wrote: Ensimmäinen tapaus olisi ollut vältettävissä paremmalla informaatiolla ryhmälle (tosin RJ kuoli, joten ehkä ei ehtinyt) omien sijainnista sekä johtopartion ottamalla yhteyttä ryhmän lyhyeeseen tulituksen lopettamiseksi.
Ilmeisesti tieto oli ehtinyt mennä jo joukkueverkkoon, joten lyhyeen käyttämiselle ei ollut estettä.
Ryhmällä oli tieto että L9 oli havaittu vihollisen tähystystä ja muu joukkue jatkaa matkaansa. Tapahtumahetkellä selkein tieto oli kolmosesta, jonka kanssa me avasimme (tai ainakin tarkoitus oli) yhdessä tulen vierekkäin. Ykkösestä ei tässä vaiheessa ollut poikkeavaa tietoa edellisestä, joten en välittänyt ryhmälle muuta koska myös pitkässä mikään ei viitannut mainittavaan seikkaan. Etenkin verrattuna kohta tulevaan tulitaisteluun yhteistyössä kolmosen kanssa.
Pjetu wrote: Jos yritän arvata, niin kyse oli taas kommunikaatio-ongelmista ja tiedon puutteesta omien sijannista sekä aikeista.
Tämä. Molemmissa tehtävissä (1. tehtävä OPFOR myös A2 RJ) kuittaus tuntui olemattomalta molemmilta puolin. Sitä ei oma-aloitteisesti tarjottu saati vaadittu. Tässä tilanteessa se johti siihen että JJ käski kakkosen jatkaa tulitusta ja oletti kaiken olevan selvää, ilman kuittausta. Todellisuudessa ryhmällä ei ollut tietoa muiden liikkeistä ja ampui semipaniikissa sinne mistä heitä ammuttiin, ilman tilannetajua. Sitten kun pyydetään omia lopettamaan omien tulitus, kuittauksen puute pitäisi vähintään laittaa hälytyskellot päälle. En tiedä missä välin ja miten kakkosen omien tuli saatiin keskeytettyä, joku A2:n/A10 jäsen voisi asiaa ystävällisesti valaista alle. Mielenkiinnosta ja miten estää vastaavanlaiset tulevaisuudessa. Pitkässä kukaan ei kyseenalaistanut A2:en toiminta/kommunikaatiokykyä eikä lyhyeenkään tullut mitään ennen kaatumistani.
SEPE
Posts: 29
Joined: 19 Feb 2014, 23:48

Re: Viikkopelit Ke 11.10

Post by SEPE »

Muistaakseni toisen tehtävän A2 kk joka A1:sen niskaan kuulaa tarjosi.
Ryhmällä (tai ainakaan rivimiehillä) ei ollut suuremmin käsitystä miten muut etenee (paitsi A3 pohjoisessa lähellä).
Ryhmän oli tarkoitus avata tuli suoraan lännessä olevaan viholliseen, mutta meitä kohtaan avattiinkin tuli etelästä johon vastasimme.
Itse en tässä vaiheessa nähnyt kuin juovat ja kiikarimies ohjasi pahasti ylimenevää tulta savujen seassa näkyvään liikkeeseen.
Kun tuleen ei enää vastattu hetkeen huudeltiin rj:tä, jonka oletettiin tässävaiheessa kaatuneen. Kukkulalla näkyi kuitenkin edelleen liikettä, jonka oletin olevan vetäytyvä vihollinen ja jatkoin tulitusta.
Lopuksi kerättiin pitkä mukaan ja huudeltiin 10:iin yhteys, jossa ei kyllä tullut mitään puhetta että sielläkään olisi ollut tietoa blue on blue:sta.
Oman ryhmän kiikarimies sanoi kun jatkettiin siirtymistä että toivottavasti ei ollut omia...
User avatar
Konzig
Posts: 416
Joined: 08 Jan 2014, 07:57

Re: Viikkopelit Ke 11.10

Post by Konzig »

Ei ole lainkaan huono käytäntö laittaa partionjohtajana joukkuetaajuutta oman lyhyen radion additionaliksi toiseen korvaan. Pysyy paremmin tilannetaju päällä ja pystyy nopeammin ottamaan kopin, jos ryhmyri kaatuu. Voi myös korjata mahdollisia ryhmyrin väärintulkintoja. Toimii myös hyvänä alkulämmittelynä mahdollisesti ryhmyrin roolista kiinnostuneille, kun tulee tutuksi joukkueverkon viestintä.
SEPE
Posts: 29
Joined: 19 Feb 2014, 23:48

Re: Viikkopelit Ke 11.10

Post by SEPE »

Ei ollenkaan ja ryhmyrit voisi vielä painottaa tätä partionjohtajille kun siellä on meitä "uusia"
Kyseisessä tapauksessa vain taisi ryhmyri ja partionjohtaja saada ensimmäisenä kuulasta...joten ei suuremmin olisi tässä tapauksessa auttanut.
Scottz
Posts: 562
Joined: 14 Aug 2013, 11:48
Location: Hki

Re: Viikkopelit Ke 11.10

Post by Scottz »

Pari juttua:

Aikaisemminkin samassa tehtävässä on tätä FF:ää esiintynyt ja ollut vaikeuksia tunnistaa kaukana olevia kohteita. Uskaltaisin väittää, että osalla vaikuttaa rauta ja asetukset nyt tässä. Esimerkiksi viime vedossa kaksikin kaveria tähyili monta minuuttia kiikareilla jonnekin vajaaseen kilometriin tunnistamatta henkilöitä kaukaisuudessa. Pyysin kiikarit lainaan ja jo viiden sekunnin tiirailun jälkeen erotin vastapuolen kypäräksi. Itse pelailen Asuksen Rog Swiftin (mallia en muista, mutta kuitenkin 144 Hz:n virkistystaajuus ja se G-Sync) näytöllä ja näytönohjaimena on GTX 970 sekä ArmAssa grafiikat ultralla, toki fps yleensä 20-30, mutta ei ole ongelma tunnistaa eri osapuolia. Varmaan toki oma, terve kiinnostus sotapornoa kohtaan ja ne lukemattomat sadat tunnit editorissa/virtual arsenalissa ihmetellessä totuttaa silmiä. Lyhyesti: malttia sen tulenavauksen kanssa, kun ammutaan jonnekin useiden satojen metrien päähän, harvemmin ovat ainutlaatuisia kohtaamisia, jolloin on pakko avata tuli.

Alternativen laittaminen valmiiksi partionjohtajille voi olla hyvä idea parin premissin kanssa:

1.) Verkossa asioi pääsääntöisesti vain yksi henkilö, sen johtaja, ryhmästä
2.) Alternativen pitäminen päällä on tarkoitus pitää henkilö loopissa siitä, miten muilla omilla joukoilla menee, mikä on seuraava tavoite, onko tukea saatavilla jne.
3.) Ryhmyrin on hyvä käydä ajan salliessa se läpi, että mitä tietoa hän jakaa alaisilleen; osa ryhmyreistä ei kerro kaikkea tietoa alaspäin vaan pureskelevat mielestään relevatit asiat kerrottavaksi
4.) Partionjohtajan kannattaa puuttua lähinnä korjaamaan räikeimpiä virheilmoituksia ja ilmoittaa näistä jämptisti ryhmyrille
5.) Kokeneempi pelaaja partionjohtajana saattaa pystyä ystävällisesti huomauttamaan ryhmyrille, että jostain asiasta voisi olla hyvä ilmoittaa ylöspäin jos ryhmyri ei ole itse asiaa huomannut mainita, milloin koko joukkueen tilannetietoisuus paranee

Kun ainakin nämä pitäisi mielessä, niin hyvä siitä tulee.

PS. Olin itse se Bravon ilmatulenjohtaja ja kuolin jo verrattain aikaisessa vaiheessa Bravo kolmosen etutonttiin saatuani 800 metrin päästä KK:n sarjan naamalleni. Nyt taitaa mennä Jonella puurot ja vellit sekaisin. ;)
The only hope you have is to accept the fact that you're already dead and the sooner you'll accept that, the sooner you're able to function as a soldier's supposed to function. Without mercy, without compassion, without remorse. All war depends upon it.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Viikkopelit Ke 11.10

Post by JoneKone »

Scottz wrote:
Lyhyesti: malttia sen tulenavauksen kanssa, kun ammutaan jonnekin useiden satojen metrien päähän, harvemmin ovat ainutlaatuisia kohtaamisia, jolloin on pakko avata tuli.

Alternativen laittaminen valmiiksi partionjohtajille voi olla hyvä idea parin premissin kanssa:

1.) Verkossa asioi pääsääntöisesti vain yksi henkilö.

PS. Olin itse se Bravon ilmatulenjohtaja ja kuolin jo verrattain aikaisessa vaiheessa Bravo kolmosen etutonttiin saatuani 800 metrin päästä KK:n sarjan naamalleni. Nyt taitaa mennä Jonella puurot ja vellit sekaisin. ;)
Hyvä setti scottzilta. Ja jos kokee, että tulee infotulva se joukkueverkon myötä. Niin vähintä mitä partiojohtajien voi/tulee tehdä on laittaa joukkuekanava valmiiksi johonki toiselle kanavalle. Sitten kun rj kuolee niin ei ole kuin napinpainallus ja ilmoitus joukkueverkkoon tilanteesta. Moni elää myös harhauskossa, että pitkä on välttämätön. Useimiten kanavat on sellaiset, että millä vaan radiolla pääsee niihin kiinni.


@Scottz: Bravo sen iskun tilasi. Olkoon sitten interim JFO kuka se ikinä olikaan. Alphassakin oli tosiaan hyvä pössis ja siellä jo lasetettiin maaleja kunnes kuolema korjasi kuoleman. Toisessa postauksessa/threadissa taisin viitata tässä kohtaa Bravoon.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Scottz
Posts: 562
Joined: 14 Aug 2013, 11:48
Location: Hki

Re: Viikkopelit Ke 11.10

Post by Scottz »

Snadisti offtopicia jatkoksi.

Reppuradioiden rajaamisesta ainoastaan komentopartioihin ja poikkeuksiin (esim. assetit) on muutamia huomioita:

+ RJ:n kaaduttua ei tule reaktiota etsiä reppua vaan seuraava johtaja ottaa omalla radiollaan yhteyden joukkueenjohtoon
+ RJ ei erotu niin selkeästi muusta ryhmästä vastapuolelle prioriteettimaaliksi vaan varustus sulautuu massaan
+ RJ saa yleensä sopivamman repun kantamuksilleen; yleensä tavallinen reppu on tilavampi ja repussa ei ole radiolaitteiston tuomaa lisäpainoa
+ Ryhmä pysyy helpommin osana joukkuetta kuuluvuuden vuoksi ja pääsääntöisesti tehtävissä lyhytkin käsiradio on riittävä joukkueen sisäiseen viestintään
+ Mikäli tehtäväntekijä haluaa tarkoituksellisesti rajoittaa kantokapasiteettia, ei ryhmään tarvitse antaa kiintiöreppua ryhmänjohtajalle
- Kuuluvuus mäkien taakse haastavissa maastoissa on riittämätön käsiradioiden kanssa
- Ryhmien kyky tilata itsenäisesti tulitukea voi heikentyä, kun yleensä tulenjohto toteutetaan erillisellä kanavalla
- Joukkueenjohdon tuhoutuessa komppanianjohdon ja joukkueen johtavan ryhmänjohtajan välisen viestiyhteyden muodostaminen vaikeutuu jos etäisyydet ovat pitkät ja reppuradioita ei saada haetuksi kaatuneilta
- RJ:t ovat enemmän riippuvaisia siitä, että joukkueenjohto osaa välittää alaspäin tietoa, kun ei ole mahdollisuutta kuunnella komppanian verkkoa
- Joidenkin mielestä enemmän säätöä alternative kanavan asettamisessa radioonsa
The only hope you have is to accept the fact that you're already dead and the sooner you'll accept that, the sooner you're able to function as a soldier's supposed to function. Without mercy, without compassion, without remorse. All war depends upon it.
Post Reply