Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 4.10.2017

Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 4.10.2017

Post by Bummeri »

Image

Tähän ketjuun Keskiviikko 4.10.2017 pelattavien viikkopelien palaute.

Voit ilmoittautua tähän lankaan, jos haluat johtaa jonkin tehtävän viikkopeleissä. Toiveesi pyritään ottamaan viikkopeleissä huomioon.

Linkki tehtävähistoriaan: Tehtävähistoria

Linkki kaikkien tehtävien listaukseen: Tehtävälista
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 4.10.2017

Post by Bummeri »

Muistakaa päivittää modit ajoissa ennen pelejä.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 4.10.2017

Post by JoneKone »

Hauskat ekat kaksi! :) Toka tunnelmallinen ja näköjään metsässä pimeässä ollaan melkein kävelty vastapalloon vihollisen kanssa. :D
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Paavo
Posts: 1005
Joined: 26 Jul 2013, 18:17

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 4.10.2017

Post by Paavo »

JoneKone wrote:Hauskat ekat kaksi! :) Toka tunnelmallinen ja näköjään metsässä pimeässä ollaan melkein kävelty vastapalloon vihollisen kanssa. :D
Kävi kyllä tuuri että saatiin harhautus onnistumaan ja lähes kokonainen joukkue soluttautumaan lähelle pääkohteita. Weaponsin uhraaminen ei ollut alkuperäinen tarkoitus, mutta koska viivyttelin irtaantumiskäskyä niin vihollinen oli päässyt piirittämään ryhmän kaikista suunnista.

Muitakin isoja ja pieniä virheitä sattui. Minun ja SMF (15) välillä sattui pieni väärinkäsitys, joka johti siihen että 1.r hyökkäsi yksin viim. kohteelle ilman tukea. Ei tarkoitus.

Koin onnistumisena sen että pystyin visioimaan suunnitelman joka toteutui kuten oli tarkoitettu, mutta huomasin että suunnitelman yksityiskohdissa ja käskyjeni selkeydessä oli isoja puutteita. Pitkä tauko jojoilusta tehnyt selkeästi tehtävänsä.

Huomasinpa taas myös sen että 15 min on oikeasti tiukka aika tehdä tavallisesta poikkeava suunnitelma vaikeissa tehtäväolosuhteissa
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Konzig[PP]:n videot

Post by JoneKone »

Konzig wrote: ...
Alku sujui hyvin. Vihollinen ryhmittyi odotetulla tavalla. 2R pääsi myöhemmin suunnitelman mukaan vihollisen kylkeen, kun vihollinen tulitti 1R:ää.
...
Sitten alkoivat vaikeudet. Metsä muuttui aukeaksi ja menetimme kopterin. Eteneminen avoimessa maastossa linnoitettuihin asemiin, jossa odotti myös vihollisen vaunuja, oli tuomittu epäonnistumaan. Leveä ryhmitys oli huono ratkaisu ilman tuliylivoimaa.
...
1R:n rippeet pääsivät kuitenkin pureutumaan kohteen pohjoispuoleen, joka varmasti vaikeutti puolustajan tilannekuvan muodostamista.
...
Vihollisen vaunut etsivät turhaan kohteita ja lopulta ne kaikki metsästettiin singoin.
...
Jos kopteri olisi onnistunut tuhoamaan Shilkan ja olisimme päässeet sillä pehmittämään kohteen puolustusta, olisi tehtävä saattanut päättyä toisin. Olisimme voineet olla lähestymisvaiheessa myös agressiivisempia ja johtamiseni oli aika passiivista.
...
Tunnelmaa riitti kyllä näinkin.
...
1.24:50 Näyttää siltä, että ammun oman, mutta AAR:n mukaan tapon teki kuitenkin Blahh vastustajilta.
Hienoa, että jaksat näitä nauhoittaa ja vähän selittää ajatuksia! Mielenkiintoisia lukea ja katsoa!

Vastaan nyt myös tänne kun kirjoitit tarinankin tänne.

Olin puolustajan 15 ja Kvantyx 10. Vastuualueenani toimia linkkinä vaunuverkon ja A10 välissä sekä arvioida vihollisen liikkeitä että ylläpitää tilannekuvaa ja tarvittaessa käskyttää Victoreita (mitä en onneksi tarvinnut koska V10 veti hienosti!).

Kvantyx voi kommentoida enemmän, mutta ymmärsin taistelusuunnitelman niin, että yritetään nopeilla vaunuilla selvittää vihollisen tuloreitin ja sitten keskittää voimavaroja sille laidalle väijyttävään ja vetäytyvään puolustukseen (odotettiin siis perus AFI reunasta sisään voimalla hyökkäystä). Koko rintamalla etenevä hyökkäys sotki osittain tätä suunitelmaa. Tästä sen näkee, että toistamalla samoja taktiikoita muuttuu ennustettavaksi ja vaihtamalla taktiikoita voi taas helpostikin sotkea vihollisen suunnitelmia vaikkei taktiikka täyttäiskään "normia".

JV:n osalta tehtiin puolustuksen ryhmityksessä selkeä virhe. Kolmosryhmä jätettiin kylään tulpaksi BTR rynnäkköä vasten. Tosin ottaen huomioon meidän vaunukapasiteettiä niin se oli ehkä virhearvio. Kolmosryhmä olisi voitu tuoda muiden JV ryhmien tasalle metsään ja meillä olisi ollut siitä liikkuva reservi siirtää jompaa kumpaa laitaan jos se laitahyökkäys tosiaan olisi tullut. Kolmosryhmän sijoitusvirhe kyllä huomattiin johtopartiossa ja keskusteltiinkin siitä Kvantyxin kanssa, mutta oli jo siinä vaiheessa ekat kontaktit päällä reunoissa ja päätettiin ettei lähdetä juoksuttamaan niitä vihollista päin enää. Nyt kävi lopulta niin, että meidän JV ryhmät jäivät yksin taistelemaan erillään toisistaan eikä saatu voimasuhteet meille suotuisiksi jolloinka JV-ryhmien tappiot kontakeissa olivat raskaat ja mitään varsinaista hallittua vetäymisvaihetta ei toteutunut. Onneksi vaunut toimivat hyvin ja tukivat JV ryhmiä niin paljon kuin pystyivät. Vaunut ja JV:t osasivat koordinoida toimintansa keskenään hyvin niin eipä ollu mulla paljon tarvetta puuttua tilanteeseen.

Johdon silmin hauska tehtävä jonka balanssi taitaa olla aika kohdalla. Jos jompikumpi osapuoli pelaa huonosti niin toiselle tulee edellytykset voittaa selkellä marginaalilla. Tottakai yksilötadoilla ja tuurillakin on väliä.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Konzig
Posts: 416
Joined: 08 Jan 2014, 07:57

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 4.10.2017

Post by Konzig »

Ekassa tehtävässä BMP2:sten äänet bugaili kyllä aika paljon. Kuulosti, että jossain ihan lähellä on vaunu, mutta olikin paljon kauempana.
User avatar
Konzig
Posts: 416
Joined: 08 Jan 2014, 07:57

Re: Konzig[PP]:n videot

Post by Konzig »

JoneKone wrote: Vastaan nyt myös tänne kun kirjoitit tarinankin tänne.
Taktiikkahuomiot voisi laittaa kuitenkin kyseisen viikkopelin threadiin, että tämä ei täyty niistä. Eli voitko siirtää siihen ketjuun? Näistä voi vaikka copypastettaa quoten, jos haluaa näihin kommentoida.
User avatar
Konzig
Posts: 416
Joined: 08 Jan 2014, 07:57

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 4.10.2017

Post by Konzig »

Laitan nyt tähän videoni kommentit, jos joku haluaa niihin kommentoida:

Hyökkääjän komentaja tehtävässä Flying Bear.

Hyökkäsimme neljän BTR80-ryhmän ja yhden tst-hekon voimin vihollisen kolmea jv ryhmää, kahta BMP2:sta ja Shilkaa vastaan. Voimasuhteet olivat siis lähtökohtaisesti jo hyvin tasaiset, koska maasto oli sellaista, jossa meidän heko ei pystynyt kummemmin vaikuttamaan.

Taisteluajatus: Edetään koko vastuualueen leveydellä ja pyritään piirittämään kohdekylä ennen valtausta.

Perustelu:
- Ryhmät suht vahvoja itsekseenkin vaununsa tukemana. (ei välttämättä pitänyt paikkaansa)
- Estetään vihollisen koukut selustaan (onnistui).
- Hämmennettään vihollista sen suhteen, että mistä olemme tulossa (saattoi onnistua).
- Voidaan kontakteissa sitoa puolustaja yhdellä ryhmällä ja päästä toisella puolustajan kylkeen (ei onnistunut, emme olleet riittävän nopeita).
- Tarkoitus oli moukaroida kylää hekolla ennen valtaamista (ei onnistunut, koska tutkalla varustettu Shilka turhan kova luu).

Alku sujui hyvin. Vihollinen ryhmittyi odotetulla tavalla. 2R pääsi vihollisen vaunua todella lähelle, mutta ei valitettavasti saanut tuhottua. Vihollinen irtautui kontaktin jälkeen nopeasti. 3R ja 4R laukaisivat onnistuneesti vihollisen väijyt ja valtasivat nopeasti paljon maaperää. 2R pääsi myöhemmin suunnitelman mukaan vihollisen kylkeen, kun vihollinen tulitti 1R:ää.

Sitten alkoivat vaikeudet. Metsä muuttui aukeaksi ja menetimme kopterin. Eteneminen avoimessa maastossa linnoitettuihin asemiin, jossa odotti myös vihollisen vaunuja, oli tuomittu epäonnistumaan. Leveä ryhmitys oli huono ratkaisu ilman tuliylivoimaa.

Odottaamani paremmin 3R pääsi kuitenkin pureutumaan kohdekylän ulkoreunaan ja vei huomiota itseensä. 4R liittyi heihin ja 2R yritti koukkua etelän kautta huonoin tuloksin. 1R:n rippeet pääsivät kuitenkin pureutumaan kohteen pohjoispuoleen, joka varmasti vaikeutti puolustajan tilannekuvan muodostamista. 3R taisteli tiensä urhoollisesti syvälle kohteeseen.

Vihollisen vaunut etsivät turhaan kohteita ja lopulta ne kaikki metsästettiin singoin. Kuvittelin kohteen olevan vaunujen tuhoutumisen jälkeen kuitenkin vielä vallattavissa, mutta AAR paljastaa, että puolustajalla oli vielä reilusti miehiä sitä puolustamassa.

Jos kopteri olisi onnistunut tuhoamaan Shilkan ja olisimme päässeet sillä pehmittämään kohteen puolustusta, olisi tehtävä saattanut päättyä toisin. Olisimme voineet olla lähestymisvaiheessa myös agressiivisempia ja johtamiseni oli aika passiivista. Toisaalta puolustaja oli hyvin nopea liikkeissään eikä suostunut sidottavaksi taisteluun. Keskitetty hyökkäys olisi voinut toimia paremmin, mutta viime kerralla pelattiin juuri niin, niin senkin vuoksi oli kiva kokeilla jotain muuta.

Tunnelmaa riitti kyllä näinkin.
User avatar
Tuntematon
Posts: 2291
Joined: 19 May 2015, 15:29
Location: Valkeakoski
Contact:

Re: Konzig[PP]:n videot

Post by Tuntematon »

Itse en ihan allekirjoita shilkan op.
ei ollut ihan mitään ässä pilottejakaan ja lento tyyli oli aika itsemurha ja todella helppo maali shilkalle.
Aar mukaan noin 200m korkeudella ja hiljaisella vauhdilla suoraan päin, niin pitäisikin olla 100% pudotus tuollaisessa tilanteessa
User avatar
Konzig
Posts: 416
Joined: 08 Jan 2014, 07:57

Re: Konzig[PP]:n videot

Post by Konzig »

Tuntematon wrote:Itse en ihan allekirjoita shilkan op.
ei ollut ihan mitään ässä pilottejakaan ja lento tyyli oli aika itsemurha ja todella helppo maali shilkalle.
Aar mukaan noin 200m korkeudella ja hiljaisella vauhdilla suoraan päin, niin pitäisikin olla 100% pudotus tuollaisessa tilanteessa
Ongelma siinä on lähinnä se tutka. Kopun on todella vaikeaa erottaa maastosta mitään, ilman savumerkkejä tms., mutta Shilka näkee tutkallaan heti kun kopu lähestyy. Eli jos vaikka tutkan disabloi. Sellaiset tehtävät on aika hasardeja, jossa yhden assetin menettäminen kääntää balanssin pieleen (varsinkin, kun johtajana voin saada vaikka pilotiksi ihan kenet tahansa). Tämä on ehkä siinä rajoilla.

Mutta tämänkin kommentoinnin voisi tosiaan siirtää kyseiseen viikkopelithreadiin, jotta videothread pysyy videothreadina.
Post Reply