Kylmä sota viikkopelit / LA 6.5.2017 klo 1900

User avatar
Paavo
Posts: 1005
Joined: 26 Jul 2013, 18:17

Re: Kylmä sota viikkopelit / LA 6.5.2017 klo 1900

Post by Paavo »

Eka tehtävä Blufor A2 rivimiehen näkökulmasta täyttä kultaa. Hyökkäyksessä pysyi momentti yllä jonka ansiosta vihollinen onnistuttiin murtamaan.
User avatar
Ryge
Posts: 83
Joined: 28 Aug 2015, 18:22
Contact:

Re: Kylmä sota viikkopelit / LA 6.5.2017 klo 1900

Post by Ryge »

Bravo 2 KK äijä komppaa Paavoa. Tuurilla säilyin ensimmäisestä kontaktista hengissä ja sitten saikin laskea juovaa ns. ihan homona eikä jääty hieromaan ja imeskelemään yhteen paikkaan liian pitkäksi aikaa.
Härö
Posts: 236
Joined: 01 Mar 2015, 18:57

Re: Kylmä sota viikkopelit / LA 6.5.2017 klo 1900

Post by Härö »

Suurkiitokset ensimmäisen tehtävän Blufor jojoille ja RJ:lle.

Hyvää toimintaa.
jarppi_
Posts: 45
Joined: 14 Nov 2014, 17:03

Re: Kylmä sota viikkopelit / LA 6.5.2017 klo 1900

Post by jarppi_ »

Oli kyllä, ihmettelin että miten kuolin... :roll: :roll:
Image
Intel i5-4670K
Nvidia GeForce GTX 970
Kingston HyperX 16GB 2400mhz
BenQ 24" XL2411Z, Full HD, 144Hz
Logitech G710
Logitech G602
User avatar
Nouty
Posts: 212
Joined: 30 Jul 2013, 14:35

Re: Kylmä sota viikkopelit / LA 6.5.2017 klo 1900

Post by Nouty »

Molemmissa kylmän sodan tehtävissä saatiin hyvät pelit. Kiitokset siitä kaikille mukana olleille.
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Kylmä sota viikkopelit / LA 6.5.2017 klo 1900

Post by Bummeri »

Mekkirynnäköt vaativat partiotason toiminnan suunnittelua. Lisäki suunnnittelun rynnäkön suunnittelu täytyy olla ennakolta selvä myös kuljetuskalustolle. Jos kalusto ei ole ryhmälle orgaaninen, eli se alistetaan vain marssin ajaksi, vaatii se toimia kyytiin nousevata ryhmältä ja JJ.

Joukkueen suunnitteltavat asiat:
- Kyytiinottopiste pitää olla metrilleen suunniteltu ja ohjeistettu vaunuille, metsämaastossa vaunu voi hukkua jo 50 metrin säteelle. Yksinkertainen käsky kuljetuskalustolle, "Menkää tarkasti pisteelle x1 ja odottakaa JONOSSA ryhmien nousua ajoneuvvoon".
- Epäorgaaniselle kuljetukselle pitää olla aikaa ryhmällä selvittää kyytiinottopisteellä ajoneuvolle sen ryhmän tehtävä ja jalkautus kohteella. Lisäksi on selvitettävä mahdolliset tukitoimet jotka ajoneuvon tulee tehdä välittömästi jalkautuksen jälkeen(tulituki).
- Jalkautuksella ensimmäinen pusku pitää olla partioille selvä, esimerkiksi kartalle merkittyillä väripallukoilla. Tällöin vaikka ryhmyri tai PJ kuolisikin, saadaan ensimmäinen eli tärkein jalansija putsattua.
- Jalkautuksella lääkintämiehen tehtävä pitää olla käsketty autonomisesti kysellä, etsiä ja pelastaa jalkautuksen uhreja.
- Saisiko joukkueesta orgaanisen tulitukielementin tukemaan ensimmäistä aaltoa johonkin lähemmäs?

Miksi TvT105 Gross malac, ensimmäinen rynnäkkö oli menestys?

1. Voimasuhteet ensimmäisellä kohteella olivat edulliset.

2. Ensimmäisellä kohteella jalkautus ei ollut suoraan taisteluun, vaan kylän laita saatiin ottaa haltuun rauhassa.

3. Ylempi oli tulituen ansiosta. Tulituki elementtejä oli ensimmäisessä 3 kpl ja ne olivat kaaressa kohteen etelä, lounas, länsi suunnilla.
Yksi vaunu W, erinomaisen tärkeä ja mahdollisti sen nopean kylän laidan putsaamisen.
Kaksi tulituki ryhmää(A3 ja B3) S ja SW. Vaikka KRKK tuntuivatkin jäävän kylänkokoisest maalista vajaaksi, niin kaikkiaan kaikilla aseilla vihollinen saatiin irti kylän laidasta.

Miksi toinen rynnäkkö epäonnistui?

1. Huono jalkautus (kapea) ja sen takia huono toiminta jalkautuksella. Vaunut eivät jääneet jalkautuksen jälkeen tukemaan.

2. Tulitukielementtien vähyys ja väärä suunta. B3 oli liian etelässä tukeakseen hyökkäystä oikein. A joukkue ei käyttänyt omaa orgaanista tulitukea tukeakseen omaa hyökkäystä, mahdollisesti ammuksetkin olivat jo vähissä? Kaikki Victorit olivat mukana rynnäkössä ja yhtään ei ollut tulituessa. Bravon muut ryhmät eivät olleet tulituessa.

Speksejä:

1. hyökkäys:
1 puolustava ryhmä, 2 hyökkäävää.
3 merkittävää tulitukielementtiä, 90 asteen sektorissa kylään nähden.

2. hyökkäys:
3 hyökkäävää ryhmää, 3 puolustavaa.
1 tulitukielementti, joka kattoi väärää sektoria.
Last edited by Bummeri on 07 May 2017, 13:55, edited 5 times in total.
Reason: 1
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Kylmä sota viikkopelit / LA 6.5.2017 klo 1900

Post by Castor »

Bummeri wrote:Mekkirynnäköt vaativat partiotason toiminnan suunnittelua. Lisäki suunnnittelun rynnäkön suunnittelu täytyy olla ennakolta selvä myös kuljetuskalustolle. Jos kalusto ei ole ryhmälle orgaaninen, eli se alistetaan vain marssin ajaksi, vaatii se toimia kyytiin nousevata ryhmältä ja JJ.

Joukkueen suunnitteltavat asiat:
- Kyytiinottopiste pitää olla metrilleen suunniteltu ja ohjeistettu vaunuille, metsämaastossa vaunu voi hukkua jo 50 metrin säteelle. Yksinkertainen käsky kuljetuskalustolle, "Menkää tarkasti pisteelle x1 ja odottakaa JONOSSA ryhmien nousua ajoneuvvoon".
- Epäorgaaniselle kuljetukselle pitää olla aikaa ryhmällä selvittää kyytiinottopisteellä ajoneuvolle sen ryhmän tehtävä ja jalkautus kohteella. Lisäksi on selvitettävä mahdolliset tukitoimet jotka ajoneuvon tulee tehdä välittömästi jalkautuksen jälkeen(tulituki).
- Jalkautuksella ensimmäinen pusku pitää olla partioille selvä, esimerkiksi kartalle merkittyillä väripallukoilla. Tällöin vaikka ryhmyri tai PJ kuolisikin, saadaan ensimmäinen eli tärkein jalansija putsattua.
- Jalkautuksella lääkintämiehen tehtävä pitää olla käsketty autonomisesti kysellä, etsiä ja pelastaa jalkautuksen uhreja.
- Saisiko joukkueesta orgaanisen tulitukielementin tukemaan ensimmäistä aaltoa johonkin lähemmäs?
Jos kalusto ei ole osa jalkaväkiosastoa niin ei meillä kannata mekkirynnäkköä suorittaa, pelkästään se että yritetään saada Victoriin äijiä sisään eikä 01een tuottaa jo ihmetystä. Jos pakko on niin ok mutta edelleen JVn kannattaa mielummin perinteisellä tavalla hyökätä vaunujen tukiessa. Tässä tosin uskon että käsityksemme mekkirynnäköstä eroaa, minun mielestä se on Mekanisoidun jälkäväen rynnäkkö ajoneuvoissa vihollisen iholle jossa suoritetaan jalkautus ja hyökkäys. Jos johonkin edetään näin ilman että odotetaan vihollisen olevan paikalla niin se ei enää ole mekkirynnäkkö vaan normaali joukkueen liikkuminen.

Ensimmäisen pointin kanssa olen samaa mieltä, jos joku näitä harkitsee tekevänsä niin Yksinkertaisuus on tärkeintä, suunnittelu pitää perustaa maastoon ei karttaan, muutoin taas on vaunuja ja ryhmiä väärillä paikoilla. Eli Tietä pitkin, metsän laitaa seuraten jne. Ei jotain epämääräistä viivaa pitkin joka on näkyvissä vain kartalla!

Tässä on iso syy miksi epäorgaaninen osasto epäonnistuu kovalla prosentilla, Vaunut ja jalkaväki eivät kommunikoi keskenään kunnolla, luultavasti vain joukkueen kautta. Yleensäkkin meidän peleissä Vaunut jätetään usein etsimään omat maalinsa vaikka heidän omien ryhmienjohtajien ja JVn Joukkueenjohtajan pitää ohjata aktiivisesti vaunujen tulta. Jos vastassa on vihollista ei sektorit riitä. Siis käytännössä vaununohjeistaminen siten että RJ kertoo mihin hän tahtoo jalkautuksessa ja sen jälkeen vaunun suojaavan ja kertoa jatkuvasti missä vihollista on havaittu. Esim. BMP-2 mekki rynnäkkö pystyy sulattamaan vaikka kokonaisen joukkueen vihollista jos vain JV - Vaunu kommunikointi on kunnossa. Paikkaan mihin rynnäkkö tehdään pitää myös tehdä normaalia paljon tiheämpi maaston merkkaus, Mallia musta jotta suunnitelmat j merkkaukset ei mene sekasin.

Ensimmäisen puskun helpotukseksi maalit pitää perustaa maastoon ei karttaan. (siis siten karttaan että tietää merkatun paikan eroavan selkeästi muista kun paikalla ollaan.)

Lääkintämiehen paikka rynnäkössä on mielestäni kivääri kädessä hoitamassa vihollisia päiviltä ja suojaamassa omiaan, Kun savu on laskeutunut niin kannattaa vasta nostaa omia pystyyn, ymmärrän kyllä että pelissä saa omat nopeammin ylös kuin IRL mutta he ovat lähes varmasti aukealla ja heidän pelastaminen hukkaa vain aikaa ja miehiä (joku sen miehen siihen suolasi.)
Last edited by Castor on 07 May 2017, 17:12, edited 4 times in total.
Reason: edit
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Kylmä sota viikkopelit / LA 6.5.2017 klo 1900

Post by Bummeri »

En näe mitään syytä olla tekemättä epäorgaanisilla osastoilla mekki- tai motorynnäkköjä, jos vain tiedostaa, että se vaatii hieman lisää aikaa siinä alkumetreillä, kun organisoidutaan ajoneuvoihin ja noustaan kyyteihin. Se on varmaan helpointa, että se ryhmyri aina selvittää sitten sille ajoneuvon kuljettajalle, että mitä hän tarvitsee oman toiminnan kannalta.

Tulenjohtaminen on tosiaan ongelmaista noissa rynnäköissä, kun johtajien aika menee pitkälti siihen oman tilannetiedon ylläpitämiseen. Ja vaunuillakin tuntuu vaivaavan sama ongelma, mikä on konekiväärimiehillä, ettei osata ampua kunnolla peittoja. Rynäkkötilanteissakin vois soveltaa, että siellä missä ei ole omia voidaan olettaa olevan vihollisia ja sinne voidaan vaikuttaa. Tossa vois olla käyttöä 15. Sen vois käskeä suoraan radioyhteyteen, jolloin se voi hoitaa sitä tulenjohtoa kun ryhmyrit ja JJ on kiireisiä. Ehkä tuon tehtävän perusteella korostaisin kuitenkin tulituen merkitystä sieltä ympäröiviltä elementeiltä, sillä se on helpompi toteuttaa.

Toi lämäri homma tuli vain mieleen siitä kun vaikutti, että tollainen rynnäkkö voi tuottaa melkopaljon haavoittuneita, jolloin se tehtävän jatko voi sen kaupungin laidan valtaamisen onnistuttua riippua siitä kuinka monta ukkoa on vuotanut kuiviin. Ja jos se lämäri saa vaikka jonkun johtajan takas peliin, niin sanoisin että sillä on suurempi vaikutus kuin, että jos se lämäri tetsaisi. Tietenkin jos tilanne on jo kustu, niinkuin tuossa toisessa rynnäkössä kävi , niin komsiikomsaa.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Konzig
Posts: 416
Joined: 08 Jan 2014, 07:57

Re: Kylmä sota viikkopelit / LA 6.5.2017 klo 1900

Post by Konzig »

Gross Malchau Opfor K10:

Hauskaa oli tehtävässä alusta loppuun, se pitää todeta heti alkuun. Tunnelma oli koko ajan katossa, kun kerrankin käytettiin a-tarviketta ja vaunurynnäkköjä oli hieno seurata sivusta. JJ:t toimivat myös tosi hienosti, eityisesti Thororin pysyi rauhallisena, vaikka vaunuja pyydettiin milloin minnekin aika nopeaan tahtiin.

Pari heikompaa seikkaa, jotka johtuivat minusta:
1. Arvioni vihollisen toiminnasta ei oikein osunut kohdalleen. Olin veikannut, että saadaan viholliselta yksi ryhmä tapettua siihen meidän murtokohtaan alueen SW kulmaan. Se oli mielestäni aika looginen paikka laittaa ryhmä ottamaan vihollista vastaan. Ja kyseinen vaihtoehto oli suunniteltu mielestäni hyvin voitettavaksi. Tuntematon oli kuitenkin ryhmittynyt puolustukseen toisin. Käytimme ehkä jonkun mielestä turhaan a-tarviketta, kun ammuttiin tyhjää metsää, mutta toisaalta se loi mielestäni immersiota neukkumeiningistä kylmän sodan skenaariossa. Ja mieluummin tunnustelen tulella, jos se on mahdollista.

2. Sen sijaan, että alussa ajelin yksin rekalla lähemmäs etulinjaa, olisin voinut tuijottaa takalinjassa karttaa ja miettiä mitä vihollinen todennäköisesti sillä hetkellä tekee. Koska vihollinen ei ollut siellä missä oletin, silloin se on tietysti jossain muualla. Nyt en tehnyt sitä itsestäänselvää johtopäätöstä, että varmaan ne on sitten siellä kohdekylässä, tai ainakin kohta ovat. Ja kohdekylässä olikin lopulta kokonaista kolme ryhmää odottelemassa. Sitä en ollut ottanut huomioon käskiessäni vaunurynnäkköä kohdekylään. Hyökkäys oli käytännössä tuomittu epäonnistumaan. Viktorit kuitenkin hienosti pääsivät tilanteesta pois tuhoutumatta.

3. Ensimmäinen rynnäkkö meni hyvin, kuten odotinkin. Asemat olivat suotuisat, kuten Bummeri huomauttikin. Virheen tein mielestäni siinä, kun uskoin Bravon kehotusta laittaa Alpha rynnäkköön Bravon vielä putsatessa ensimmäistä kylää Jonekoneen ryhmän sitkeästä puolustuksesta. Olisi pitänyt vain pitäytyä omassa suunnitelmassa. Alphan rynnäkkö käsketiin liian nopeasti, vaikka mitään hyötyä ei saavutettu sillä, että toimittiin nopeasti. Vihollinen oli siinä vaiheessa jo ryhmittynyt puolustukseen. Jos olisin antanut Alphalle enemmän aikaa, olisi rynnäkkökin varmasti suunniteltu paremmin, ja Bravo päässyt ainakin häiritsemään Alphan rynnäköidessä. Nyt se tosiaan päätyi liian tiiviiksi pakaksi kohteen päässä ja koko joukkue lahdattiin samaan nippuun. Toisaalta, jälleen kerran hieno neukkumeininki, vaikka se ei varmasti Alphan yksittäisiä pelaajia paljon lohduttanut. Sen verran Alphan rynnäkkö kuitenkin sai puolustajan pakkaa sekaisin (Tuntemattoman twitchin perusteella), että Bravo pääsi kohdekylään ilman ongelmia.

Erillisen vaunujoukkueen käyttämisestä rynnäköihin: maasto oli sellainen, että kohteelle pääsi käytännössä vain vaunurynnäköllä. Mietin vaunujen alistamista toiselle joukkueelle, mutta se olisi tehnyt pelaamisesta melko tylsää sille toiselle joukkueelle, kun he olisivat vain tukeneet ja tulleet perässä. Tämä ratkaisu oli mielestäni perusteltu ja toimi samalla hyvänä harjoitteena Bummerin mainitsemille tilanteille. Komentoryhmät olivat tässä tehtävässä pikkaisen kevyen puoleiset. Jos olisi ollut vaikka radistit lisää, niin olisi ollut enemmän alaisia joille antaa tehtäväksi vaikka vaunujen ja JV:n yhteistyön koordinointi jv:n noutotilanteissa.

All in all. Hyvä meininki, hieno tunnelma, pahoittelut Alphan taistelijoille mahdottomasta rynnäkkötehtävästä.
User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: Kylmä sota viikkopelit / LA 6.5.2017 klo 1900

Post by Nummi »

Lähinnä naapurimaan mekkitaktiikkaa lukeneena voin sanoa että heidän määritelmänsä mekkihyökkäykselle on tuo Bummerin onnistunut rynnäkkö, jos tiedossa on vihollisen puolustuksen etureuna.
Etureunan siis ollessa tiedossa, mekkijoukolla rynnitään niin lähelle kuin on turvallista (huomioiden puolustajan asejärjestelmät), jalkautetaan suojassa, ja edetään jalkaväki jalkautettuna tulikosketukseen.
Jos etureuna ja PST-kyky ei ole tiedossa, edetään tulikosketukseen ja siitä jalkautus -> taisteluun sitominen -> koukkaus reservillä.

Saatamme väitellä ihan pikkumaisista vivahde-eroista, mutta oman kokemukseni mukaan "rynnäkkö" on harvemmin mekkijoukoillakaan sokeaa tulikosketukseen ajamista. Jos vain mitään tiedustelutietoa on, on yksinkertaisesti älykkäämpää vetää vähän rauhallisemmin. En riistäisi ennen tulikosketusta jalkauttavalta mekkihyökkäykseltä "rynnäkkö"-tägiä vain koska se ei ole ihan yhtä röyhkeä kuin voisi olla, sillä mekin hyökätessä liikutaan silti nopeasti ja aggressiivisesti, sekä säilytetään korkeampi toimintakyky jalkaväelle joka taistelee jalan lyhyempiä matkoja kuin esim. moottoroitu jalkaväki.
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
Post Reply