Mää tosiaan myös selailin läpi tuota Johnsonin linkittämää pdf:ää pari viikkoa sitten ennen kuin ekaa kertaa kokeiltiin lentuetoimintaa tiistaina. Tosi paljon informaatiota, mutta tuntuu lähes työltä tuollaisen opiskelu. Jos siihen on aikaa ja intoa, niin antaa mennä. Ehkä siitä saadaan jotain ajatuksia ja ideoita mitä vielä ei ole tullut.
Kuten olenkin jo monta kertaa sanonut, koko tämä treenien järjestäminen lähti siitä, että halusin kokeilla käytännössä miten erilaiset toimintamallit toimivat Arma-ympäristössä.
Ihmetystä herättää kuinka vihamielisen oloisesti porukka suhtautuu asiaan, mikä parhaimmillaan voisi olla brainstormausta ja ehdotusten heittelyä siitä mikä voisi toimia. Sen sijaan tessussa homma ajautui hyvin nopeasti ikävän oloiseen riitelyyn. Osa kyllä yritti eilen fiksusti myös rauhoittaa tilannetta ja analysoida vähän mistä argumenteissä oli kyse, mutta välillä itsestä tuntui että avasin jonkinlaisen pandoran lippaan, kun lähdin näitä asioita ääneen miettimään. Minusta tuntuu, että ihmiset kokee, että tässä nyt yritetään rikkoa ja laittaa uusiksi yhteisön käytäntöjä, kun lähinnä ajatus oli kokeilla ja ideoida toimintamalleja sellaisiin paikkoihin, missä ei oman AFI-kokemuksen pohjalta näytä olevan mitään selkeitä malleja.
Lyhyesti tarkoitan tätä: "Nyt näyttää, että kaikki vetää tän vähän miten huvittaa. Mitenhän sen voisi hoitaa jotenkin paremmin?"
En tarkoita tätä: "Te teette tämän väärin, teidän pitää tehdä tämä asia miten minä sanon"
Muutamat tuntuvat ymmärtävän tämän threadin jutut jälkimmäisenä. Itse en tästä yöunia menetä
, mutta koettakaa nyt pohtia millaista ilmapiiriä tuo asenne tähän yhteisöön? Haluatteko, että tämä on sellainen porukka joka suhtautuu avoimesti uusiin asioihin ja haluaa kehittää toimintaa, vai haluatteko, että kukaan ei uskalla ehdottaa mitään uutta tai kehittää uusia toimintatapoja, koska saa niskaansa vaan pitkän listan syitä miksi tämä ei varmasti toimi.
Mielestäni perimmäinen syy riitelyyn ja siihen miksi kaikki on niin eri mieltä asioista, on se, että eri asiat ovat pelissä eri tyyppien mielestä hauskoja. Musta on kivaa, kun on selkeä organisaatio, ihmisillä on eri tehtävät, johtajat johdetaan selkeästi ja ihmiset tietää mitä niiden tulisi tehdä. Toisten mielestä on hauskaa johtaa ryhmää, toisten mielestä on hauskaa ampua kopterista raketteja. Toisen mielestä on hauskaa istua paikallaan puoli tuntia, härvätä radioiden kanssa, heittää savu jonnekin, puhua kopterin kanssa radiossa ja katsoa kun vastakkainen metsä räjähtää ilmaan. Siksi on mieletöntä ajatella, että peli-ympäristössä jokin on
väärin, jos se ei suoranaisesti pilaa jonkun toisen pelikokemusta.
Tällaisessa väittelyssä hienot rationaaliset argumentit eri menetelmien tehokkuudesta ja toimivuudesta ei myöskään auta, koska se minkä ihmisen mielipiteen oikeasti muodostaa on pelissä tapahtuva vitutus kun A: tilaat tulta, sitä ei tule, ryhmäsi kuolee tai se mahtava fiilis kun B: tilaat tulta ja katsot kun mäen päällä oleva BMP räjähtää liekkeihin.
TL;DR: Treenaillaan siis jatkossakin jollain porukalla ilma-hommia, koska organisoitu toiminta, missä asioita räjähtelee on kivaa, siksi mää tätä peliä pelaan. Ensi tiistaiksi en kyllä jaksa suunnitella mitään, mutta vapaa servu, tulkaa joku ehdottelemaan mitä kannattaisi treenata ja miten.