Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by JoneKone »

^This
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
ruoste
Posts: 583
Joined: 05 Jan 2015, 16:03

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by ruoste »

Ilmatuen Parantaminen ja vaiheittainen käskyrunko.

K10 määrittänyt komentoverkossa Alpha -joukkueen alueen komppanian painopistealueeksi.

1. Ilmatukipyyntö + Oma tunnus.

“Alpha 1. Ilmatukipyyntö!”
“Alpha 1. Haukka 1 valmis vastaanottamaan.”

Tilaajan tunnus. Lentueen johtaja, tjsp. vastaanottaja ilmaisee olevansa valmis ottamaan tietoja vastaan.

“Alpha 1, tarvitsen ilmaiskun.”
“Haukka1, Kilo15. Tukipyynto OK, toimit Alpha 1 tukena.”
“Kilo15, Haukka1. Toimin Alpha 1 tukena. ”

Komppanian ilmatukiupseeri tai vastaava ilmaisee assetille sen käytöstä alueella, estää toiminnan liian lähellä omia joukkoja tarvittaessa. Informoi myös muuta taistelevaa organisaatiota siitä minne ilmatuki kohdistuu.

2. Maalin sijainti ja tyyppi.
“Haukka 1, Alpha 1. Jalkaväkeä avoimella. Maali sijainnissa 123, 456.”
“Haukka 1, Jalkaväkeä avoimella. Maali sijainnissa 123, 456.”

Tulen tilaaja ilmoittaa kohteen koordinaatit niin tarkasti kuin mahdollista.

3. Maalin merkkaus.
“Alpha 1 merkkaa kohteen. Punaisesta savusta November Whiskey 200 metriä.”
“Haukka 1, Punaisesta savusta November Whiskey 200 metriä.”

Tulen tilaaja ilmoittaa merkkauksesta ja välineestä jolla kohteen merkitsee. Merkki toimii tarvittaessa ankkurina ilmayksikölle alueella jolla maamerkit ovat vähissä.

4. Omat joukot.
“Haukka 1. Alpha 1. Omat joukot Rakennettu alue. Punaisesta savusta 50 metriä Sierra.”
“Alpha 1. Haukka 1. Omat joukot Punainen savu 50 metriä Sierra.”

Tilaaja ilmoittaa myös omien joukkojen sijainnin suhteessa merkkaukseen estääkseen omat tappiot.

5. Lisätiedot.
“Haukka 1. Alpha 1. Alueella ilmatorjuntaa, suosittelen lähestyminen Echo, poistuminen Sierra.”
“Haukka1.”

Jos alueella on jotain muuta toimintaa josta on syytä tiedottaa iskevälle yksikölle, jätetään se viestin loppuun. Ilmatukipyyntö on lopussa. Seuraa vielä pari kohtaa jotka varmistavat toiminnan.


6. Ilmoitus maalitoiminnan aloittamisesta.
“Alpha 1. Haukka 1. Kohdealueella. ETA 1 minuutti.”
“Haukka 1. Alpha 1. Merkkaan kohteen.”

Tässä vaiheessa tulta pyytävä yksikkö laukaisee savukranaatin tai muun merkinantovälineen ja tekee tarvittavat korjaukset jos on tarpeen.

7. Tulitoiminta-arvio ja ilmoitus tulitoiminnan lopettamisesta.
“Haukka 1. Alpha 1. Osuma alueella. Kohde lamautettu.”
“Alpha 1, Haukka 1. Osuma alueella. Kohde lamautettu. Haukka 1 poistuu alueelta.”
“Alpha 1.”

Isku on toteutettu joko onnistuneesti tai vähemmän onnistuneesti. Tarvittaessa isku toistetaan tai osumapistettä korjataan joko suhteessa alkuperäiseen merkkaukseen tai iskeneen yksikön osumiin. Iskenyt yksikkö ilmoittaa myös poistuvansa alueelta.
"Kolme-neljä RJtä huutelee samaan aikaan jotain vitun 'broken arrowia' tukiverkkoon ihan Mel Gibsonina..." -Härö
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by JoneKone »

ruoste wrote:Lineri...
Toi on hyvä pohja. Tuosta jää vielä hieman epäselväksi mitkä verkot käytetään sekä roolien vastuut ja valtuudet. Mutta mun mielestä asiat ei kannata edelleenkään tehdä liian vaikeiksi ja täydellistä mallia joka sopisi tilanteeseen kuin tilanteeseen ei välttämättä edes löydy tai menee liian hankalaksi AFI:n käytettäväksi (kuten tästäkin keskustelusta ollaan monesti huomattu).

Eli mun puolesta tota voisi hyvin käyttää jatkossa pohjana ilmaiskujen/tuen pyytämisessä. Varmasti käytäntö sitten osoittaa kuinka toimiva on AFI:n kuvioissa. Voisi myös jatkossa ehkä toivoa, että JTAC:it/JFO:t/Pilotit yrittävät tota soveltaa edes jossain muodossa tehtävän ja välineiden antamissa puitteissa?
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Konzig
Posts: 416
Joined: 08 Jan 2014, 07:57

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by Konzig »

En jaksanut lukea läpi koko threadia, mutta lauantain Triple A Valley tehtävästä jäi mieleen kysymyksiä:

Hyökkääjillä oli viidellä tyypillä Laser Designatorit (4xJTAC + FAC). Aiheuttiko se lentäjille ongelmia maalintunnistuksessa? Siis lähinnä, että oliko samanaikaisesti maalattuna useampia kohteita samalla Laser Codella? Ja voiko vanillassa edes vaihtaa Laser Codea? Onko tämä mahdollisesti asia mikä tulisi ottaa huomioon ilmatukea kehitettäessä? Että ilmaiskua pyydettäessä tulenjohtaja ilmoittaa myös käyttämänsä Laser Coden?
Trade
Posts: 456
Joined: 09 Jun 2015, 19:20

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by Trade »

Laserkoodi on ACE:n ominaisuus ja sen voi vaihtaa vakiona jollain kolmen näppäimen bindillä.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by JoneKone »

Konzig wrote:En jaksanut lukea läpi koko threadia, mutta lauantain Triple A Valley tehtävästä jäi mieleen kysymyksiä:

Hyökkääjillä oli viidellä tyypillä Laser Designatorit (4xJTAC + FAC). Aiheuttiko se lentäjille ongelmia maalintunnistuksessa?
Itseäni kiinnostaisi myös kovasti kuinka organisoiduttiin ilman osalta tehtävässä ja koettiinko se onnistuneeksi? Pommeja vissiin kuitenkin pudotettiin ja maaleille asti? Toi FAC/JTAC kuvio keksin ihan hihasta, koska kun tätä tehtävää tein joskus tammikuun alkupuolella ei tätä koko keskusteluketjua oltu käyty vielä.

Useamman JTAC:in idea on siinä, että todennäköisesti edes yksi pysyy hengissä niin kauan, että pääsee lasettamaan maaleja (olen itse seurannut yhdessä tehtävässä vierestä kun se joukkueen ainoa JFO ottaa tyliin ensimmäisenä osumaa). Toki riskinä on tosiaan se, että useampi lasettaa samaa maalia, mutta jos kuuntelevat samaa tulejohtokanavaa niin pitäisi olla kohtuullisen tietoisia toisistaan? JTAC nimenä taas koska "Laser designator rifleman" ei kuulosta yhtä hyvältä. :)

(ihan vaan fyi, niin hekojen kuljetuskapasiteetti on tuplattu seuraavaan versioon).
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
niemih
Posts: 160
Joined: 03 Mar 2015, 07:56

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by niemih »

Itse otin tehtävässä 10:n roolin osittain siksi, kun halusin nähdä miten se tuen kutsuminen toimii käytännössä Jojon näkökulmasta. Tehtävän perusteella voin todeta että RJ:n rooli kontaktien paikantamisessa oli todella tärkeä. Joukkueenjohtajana en halua itse olla sellaisessa asemassa, mistä minut voi ampua pois kilsan päästä (eli sieltä mistä näkee hyvin), joten luotin pitkälti ryhmänjohtajiin kontakteissa. Tietysti olisin voinut pistää myös 15 tähystämään, vaihtoehtoja...

Sitten kun RJ:ltä saadaan se sijainti, niin Bravon joukkueverkossa oli B10, B15, RJ:t ja vielä K15. Muistaakseni K15 ilmoitti, että hän kuuntelee verkkoa ja hoitaa tulipyynnöt. Jos ei olisi näin, niin homma olisi langennut B15:lle, jolla oli tulitukiverkko jo valmiina radiossa koodattuna. Homma toimi jouhevasti, kun saatiin muistaakseni B2:lta koordinaatit ja K15 välitti viestin eteenpäin. Hetken päästä näkyi kun hävittäjät lensivät yli ja kuului räjähdyksiä. Itse en tiennyt mitään lasettamisesta tai muusta yksityiskohdista ja omasta mielestä hyvä näin, koska se ei ole 10:lle olennaista tietoa, eikä kuulu joukkueverkkoon. En nyt muista ilmoittiko B2 erikseen iskun vaikutuksesta, mutta oletin että se oli mennyt kohdilleen.

Kympin näkökulmasta homma toimii jos:
- joku (RJ, 15, JFO) osaa paikantaa maalin ja ilmoittaa siitä
- joku joka ei ole joukkueenjohtaja (15, JFO, JTAC, FAC) ilmoittaa maalin sijainnin ilmaverkkoon ja ohjaa assetin maaliin
- ?
- profit
User avatar
Keneraali
Posts: 823
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by Keneraali »

Tuntematon wrote:Tonto käski herättää tän ketjun taas tämän päivän viikkopelien takia.
Onko tarvetta? ;)
User avatar
Tuntematon
Posts: 2291
Joined: 19 May 2015, 15:29
Location: Valkeakoski
Contact:

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by Tuntematon »

Keneraali wrote:
Tuntematon wrote:Tonto käski herättää tän ketjun taas tämän päivän viikkopelien takia.
Onko tarvetta? ;)
Tonton mukaan. On, Hän haluaa lisää Edraamaa :lol:
Post Reply