Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by JoneKone »

Tuntematon wrote:Tonto käski herättää tän ketjun taas tämän päivän viikkopelien takia.
Tätä ei kyl herätetä enää henkiin. :D

Edit: Mutta pilotti aikovaksi voi hyvin kyllä lukea tän läpi. :)
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by Bummeri »

Jos nyt viitataan ensimmäiseen tehtävään jossa alueella oli voimakasta ITtä, niin siinä koptereita olisi tullut käyttää pareittain rynnäköiden tiedusteltuihin kohteisiin. Kohteessa ensimmäisen kopterin tehtävä olisi käyttää massamaisesti aseita koko kohteen peittämiseen tulella. Toisen perässä tulevan kopterin tehtävä olisi tulittaa mahdollisia havaittuja IT härveleitä tai muita arvokkaita kohteita. Reitti ja heitteiden käyttö koptereissa tulisi suunnitella ennen iskua.

Vaihtoehtoisesti sitten koptereilla olisi voinut tehdä niitä kuuluisia pika nousu ja laskuja puuston ja mäkien takaa. Maasto oli ainakin suotuisa tähän. Tietenkin tätä varten olisi kannattanut olla jokaiselle kopterille oma ilmatulenjohtaja, joka olisi määrittänyt tanssiaskeleet.

Kaikenkaikkiaan puolsutajalle jäi sellainen käsitys että kopterit lenteli päättömästi alueella jossa niillä ei tehnyt mitään ja sulivat sitten yhden stingerin tuleen.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Tonto-
Posts: 1051
Joined: 31 Aug 2013, 19:17

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by Tonto- »

Koptereita käytettiin AO:n itäosan kyttäämiseen AO:n ulkopuolelta. Taisivat vaan ottaa liikaa korkeutta, kun Stingeri ne niin helposti näki.

Pilottien olisi hyvä ymmärtää, että jos alueella on manpadeja niin silloin lentokorkeus on siellä puunlatvojen korkeudella (0-50m) ja liikkuessa vauhti niin nopea kuin mahdollista. Mitä korkeammalle kopterilla nousee sitä vähemmän sitä on suojaa eikä stingeri kerkeä edes lukita kun menee matalalta kovaa yli.
Last edited by Tonto- on 08 Sep 2016, 12:33, edited 1 time in total.
Reason: asdasdasddas pitäisikö tämä vitun reason for editing ottaa vittuun?
Ja ennemmin lyödä lyötyy kuin joutuu sen kenkiin - lajin luonto vai ajan henki?
User avatar
Tuntematon
Posts: 2291
Joined: 19 May 2015, 15:29
Location: Valkeakoski
Contact:

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by Tuntematon »

Tonto- wrote:jotain höpöhöpöä
Mielestäni se on hyvä asia että porukka joutuu laittamaan syyn. Näkee kuinka monta kertaa joku on kämmännyt.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by JoneKone »

Mainostan tässä yhteydessä mainiota AFI ohjetta. ;)

https://armafinland.fi/wiki/index.php/K ... elikopteri

Vaikka kuljetushekoille onkin suunnattu, niin siinä paljon hyvää infoa aloittelevalle pilotille.

Tehtävässä jossa on voimakasta IT-ohjus uhkaa, käyttäisin itse ensisijaisesti maajoukkoja tiedusteluun ja vihollisen AA/AT-asemien paikantamiseen. Kun maajoukot häiritsevät vihollisen toimintaa ja joutuvat AA/AT-assetteja suojatakseen tekemään siirtoja on hekojen aika iskeä. Maalit on jo mielellään ennakkoon paikallistettu ja kommunikoitu jolloin heko voi pienentää altistumisaikansa. Pääprioriteetti alkuun vihollisen AA toiminnan lamauttamiseen ja kun "ilmaherruus" on saavutettu aletaan tuhoamaan muita tärkeitä assetteja.

Edit: Kerrankin oli mielestäni oli edes jotenkin mietitty AA/Heko balanssia. Hyökkääjillä oli enemmän kuin yks kopteri ja puolustajilla oli enemmän kuin yks AA assetti. Nyt balanssi vain siirtyi rankasti Bluforin puolelle kun saatiin pidettyä omat vaunut ehjinä ja molemmat kopterit tippuivat heti alkuun. AA:ta oli myös sen verran heti alkuun, ettei voitu vain lennellä ihan miten huvittaa...
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
niemih
Posts: 160
Joined: 03 Mar 2015, 07:56

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by niemih »

Eikös se niin mennyt, että IR-ohjusta ei voi havaita etukäteen, joten siitä ei tule hälyä ohjaamoon. Voisi testata, että pystyykö pilotti näkemään IR ohjuksen laukaisun ja väistämään sen flareilla. Vaatii toki taitoa ja tilannetietoa, eli pitää tietää missä vihollista voi olla ja skannata jatkuvasti maastoa. Sitten pitää osata myös väistää oikein.

Bummerilla oli hyvää settiä kopteriparin toimintaan. Heti treenaamaan tuota bootcampille!
niemih
Posts: 160
Joined: 03 Mar 2015, 07:56

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by niemih »

Vielä tuohon sellainen, mitä kannatta harjoitella, on etäisyyksien hahmotus. Raketteja voi ampua melko tarkasti noin 1 km - 500 m kohteesta ja konetykillä ehkä 700-300 m. (heitän näitä lukuja aika mutulla). Vähintään 300 m päässä pitäisi kääntyä pois (suunta pitää olla mietitty etukäteen ja ampua varmuuden vuoksi pari flarea käännöksen aikana. Kohdetta EI KANNATA YLILENTÄÄ! Siinä suunnassa on aina kuitenkin tod. näk. vihollista ja sitten tippuu taas kopteri. Yleensä tapana on, että käännytään pois aivan myöhään kun halutaan se fragi.

Kun ei harmillisesti voi laittaa shift-clickillä kohdetta karttaan, mistä näkisi etäisyyden (Mikä olisi mun mielestä täysin perusteltua, kun noissa vehkeissä oikeasti on sitä tekniikkaa aika lailla), niin yksi keino on vetää vehicle chatillä viivoja kartalle, (esim. 1000 m, 500 m, 300 m) ennen kohdetta, josta näkee milloin kannattaa lähteä kääntymään. Parasta olis jos copilotti olisi noheva ja piirtelisi näitä, niin ei tarvi laskeutua tai mennä autohoverissa karttaan (mikä on helvetin vaarallista, varsinkin advancella, kun kopteri menee vortex ring stateen ja lähtee tippumaan hallitsemattomasti) :D
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by JoneKone »

niemih wrote:Eikös se niin mennyt, että IR-ohjusta ei voi havaita etukäteen, joten siitä ei tule hälyä ohjaamoon. Voisi testata, että pystyykö pilotti näkemään IR ohjuksen laukaisun ja väistämään sen flareilla. Vaatii toki taitoa ja tilannetietoa, eli pitää tietää missä vihollista voi olla ja skannata jatkuvasti maastoa. Sitten pitää osata myös väistää oikein.

Bummerilla oli hyvää settiä kopteriparin toimintaan. Heti treenaamaan tuota bootcampille!
MWS:ä on kytketty pois meidän repossa koska se ilmoittaa jo lukituksesta (katos AFI:n sisäiset modit threadi). IRL niin käytetään joko tutkaperusteisia tai optisia sensoreita havaitsemaan mahdollisesti konetta kohti ammuttua ohjusta josta sitten järjestelmä vielä antaa hälyn ja parhaassa tapauksessa suunnan lähestyvästä ohjuksesta. Meidän peleissä joutuu pärjäämään ilman hälytystä, mutta se auttaa tasapainottamaan assetteja.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Noperaattori
Posts: 33
Joined: 10 Aug 2016, 21:21

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by Noperaattori »

Lentelin huvikseni noilla Alligatoreilla ja UH-1Y:llä eilisen tehtävän jälkeen ja huomasin, ettei niissä ole advanced flight modelia edes saatavilla.
Tavallaan toivoisin, että tehtävissä käytettäisiin kunnolla simuloituja koptereita ja lentomoodi olisi pakotettu advancediin – ihan vaan siksi, että kynnys pilotiksi olisi korkea ja pestiin suhtauduttaisiin riittävällä vakavuudella.

Nythän kopterit vaikuttaa olevan sellaisia karkki-assetteja, joita kyttää jokainen. Ja standardilentomallillahan se onkin aikamoista juhlaa, varmasti pääsee ilmaan ja voi huoletta lennellä ilman sen kummempaa perehtymistä kopterilla lentämisen perusteisiin.

Balanssikysymyshän tuo lopulta kai on – halutaanko kynnystä nostaa kuitenkaan niin paljoa?
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by JoneKone »

Noperaattori wrote: Balanssikysymyshän tuo lopulta kai on – halutaanko kynnystä nostaa kuitenkaan niin paljoa?
Avoin yhteisö... :) Vaikka oonkin sun kanssa pitkälti samaa mieltä. Toi advanced on juuri sun maintsemista syistä hankala. Kaikki modit ei tue sitä ja on joissain rikki salakavalasti.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Post Reply