Maaston merkkaus.

User avatar
Cpl Honkonen
Posts: 657
Joined: 01 Aug 2015, 14:39
Location: Iisalmi

Re: Maaston merkkaus.

Post by Cpl Honkonen »

Blahh wrote:No mitäs nyt laitetaan MSR ja ASR lyhenteiden tilalle? Ettei vaan vahingossakaan luulla että täällä ollaan NATO-mielisiä! PÄÄHUOLTOTIE KEKKONEN, VARAHUOLTOTIE SVIDDUNÄÄS. Ok.
Millattii merkintöjä PV käyttää? Mun sotilasarvo ka tehtävät ei riittänyt koskaan siihen että sai karttaa inventooryyni.
Combat Camera
Jos meitsi sanoo jotain siitä ei saa selvää ja jos siitä sais selvää kannattaa olla vähän pelisilmää sen selvän suhteen
User avatar
Thororin
Posts: 71
Joined: 10 Mar 2015, 17:34

Re: Maaston merkkaus.

Post by Thororin »

Cpl Honkonen wrote:
Blahh wrote:No mitäs nyt laitetaan MSR ja ASR lyhenteiden tilalle? Ettei vaan vahingossakaan luulla että täällä ollaan NATO-mielisiä! PÄÄHUOLTOTIE KEKKONEN, VARAHUOLTOTIE SVIDDUNÄÄS. Ok.
Millattii merkintöjä PV käyttää? Mun sotilasarvo ka tehtävät ei riittänyt koskaan siihen että sai karttaa inventooryyni.
Meidän peleihin aika vmäisen raskas systeemi visuaalisesti sekä informatiivisesti. (Ainakin ne kartat mitä oon ite käpistellyt.)



Sanoisin että JoneKoneen linkkaama Sahtorin ohje on kaiken kaikkiaan yleispätevä meidän peleihin.
Siitä voidaan toki keskustella kannattaisiko toimintaa kehittää jollain tavalla, mutta nykyinen tapamme nimetä maasto ei missään tapauksessa ole mielestäni rikki. Se kylläkin on todettava, että pienet Quality of Life lisäykset ovat aina tervetulleita, esimerkiksi edellä mainittu ominaisuus, jolla saisi yhdellä klikkauksella kartalle esimerkiksi X1-9 ja niin edelleen.

MSR ja ASR lyhenteistä argumentoiminen, on mielestäni lähinnä merkki siitä että meillä on tieto- ja taitotaso sillä mallilla että ehditään näperrellä yksityiskohdista. Das ist wúnderbar!
Jokainen johtaja voi kyllä omassa briiffissään mainita jos anglismi peitteistössä ahdistaa! :D

Don't fix what ain't broke.
"AFI on syy alkoholismiini..."
- Scottz
Harba
Posts: 66
Joined: 13 Dec 2016, 14:22

Re: Maaston merkkaus.

Post by Harba »

Itse tykkään käyttää MSR ja ASR lyhenteitä. Niillä pystyy hieman määrittämään mitkä tiet ovat suunnitelman mukaan tärkeitä ja mitkä eivät, myönnän kyllä että tällä harvoin on ollut merkitystä itse tehtävään. Ehkä tulevissa respallisissa tehtävissä on tärkeämpää määritellä joukkueen tai komppanian päähuoltoreitti. Lisäksi jos karttaan nimetään Tie Kekkonen tai Tie Sviddunääs niin aina kun joku radiossa tai vieressä sanoo sanan tie niin ensimmäinen ajatus on että nyt puhutaan jostain tiestä joka on lähellä tai näköpiirissä. Sitten jos se alkaakin että "ASR tai MSR se ja se" niin itse ainakin heti ymmärrän että nyt puhutaan karttaan merkatusta tiestä. Jokatapauksessa jokainen merkatkoon niinkuin parhaaksi näkee.
User avatar
Konzig
Posts: 416
Joined: 08 Jan 2014, 07:57

Re: Maaston merkkaus.

Post by Konzig »

Minun mielestäni meidän ei kannata hirveästi pohtia sitä, miten oikeasti jossain tehdään asioita, vaan mikä palvelee meidän pelaamista.

Eli karttapeitteistön/maaston merkkauksen tarkoitus on lähinnä nopeuttaa asioiden kommunikoimista. Oikeassa elämässä kaikki tapahtuu luonnollisesti hitaammin, mutta meidän ei kannata yrittää simuloida todellisuutta, vaan panostaa sujuvuuteen, jotta hauskuus pysyy mukana menossa. Aika harva haluaa varmaan esim. käyttää hirveästi aikaa pitkien koordinaattiarvojen luettelemiseen radiossa.

Englanninkieliset aakkoset ja lyhenteet eivät puolestaan pitäisi olla itseisarvo, vaan suomalaisetkin radioaakkoset toimivat oikein mainiosti, jos ne ovat jollekin tutummat. Nehän ovat lähinnä sitä varten, että viesti välittyy selkeänä, eikä eri sanojen mahdollinen samankaltaisuus aiheuta väärinymmärryksiä. LZ on mielestäni niin tuttu käsite elokuvista ja peleistä, että suurin osa pelaajista ymmärtää mitä se tarkoittaa; MSR ja ASR paljon vähemmän. Jokaisen termin kohdalla, niiden tarpeellisuutta on hyvä miettiä.

Merkkejä olisi hyvä olla kartalla niin vähän kuin vain tarvitaan. Jokainen turha merkki pikemminkin vaikeuttaa kuin helpottaa pelaamista. Merkkien olisi hyvä erottua selkeästi toisistaan ja muista maastomerkeistä. Ja niiden tulisi olla kartalla jollain tavalla loogisessa järjestyksessä, jotta niiden etsimiseen ei mene ylettömästi aikaa.

Tuntemattoman yritys yksinkertaistaa ja keventää automatisoinnilla asiaa joka toistuu tehtävästä toiseen, on mielestäni hyvä ja kunnioitettava, mutta en itse kyllä näe automatisoinnin olevan tässä tarpeen.

EDIT: Toki jos semmoinen skripti on mahdollinen, jolla kartan reunaan saa siististi valmiina kaikki merkkaamiseen sopivat kirjain-numeroyhdistelmät, sellaisilla väreillä, jotka eivät ole sininen/punainen/vaalean vihreä, ja josta ne voi vain vedellä paikoilleen, niin sehän olisi jo hyvä parannus. Ei enää tulisi kymmentä eri kirjain-numero -yhdistelmää samalla sinisellä värillä, jolla piirretään oman joukon liike ja tavoitteet.
User avatar
Cpl Honkonen
Posts: 657
Joined: 01 Aug 2015, 14:39
Location: Iisalmi

Re: Maaston merkkaus.

Post by Cpl Honkonen »

Kuha löötyy Lima 9 nii on hyvä sitte voi tehä lima ysit. Sekin että onko koskaan hävitty sen takia tai voitettu sen ansiosta että maasto on merkattu hyvin tai huonosti.
Combat Camera
Jos meitsi sanoo jotain siitä ei saa selvää ja jos siitä sais selvää kannattaa olla vähän pelisilmää sen selvän suhteen
User avatar
ruoste
Posts: 583
Joined: 05 Jan 2015, 16:03

Re: Maaston merkkaus.

Post by ruoste »

On ainakin hävitty.

Muistan eräänkin kerran kun heittimellä on ammuttu siihen toiseen "Hoo Ysiin."
"Kolme-neljä RJtä huutelee samaan aikaan jotain vitun 'broken arrowia' tukiverkkoon ihan Mel Gibsonina..." -Härö
User avatar
Keneraali
Posts: 823
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: Maaston merkkaus.

Post by Keneraali »

Konzig wrote:
Englanninkieliset aakkoset ja lyhenteet eivät puolestaan pitäisi olla itseisarvo, vaan suomalaisetkin radioaakkoset toimivat oikein mainiosti, jos ne ovat jollekin tutummat. Nehän ovat lähinnä sitä varten, että viesti välittyy selkeänä, eikä eri sanojen mahdollinen samankaltaisuus aiheuta väärinymmärryksiä. LZ on mielestäni niin tuttu käsite elokuvista ja peleistä, että suurin osa pelaajista ymmärtää mitä se tarkoittaa; MSR ja ASR paljon vähemmän. Jokaisen termin kohdalla, niiden tarpeellisuutta on hyvä miettiä.
Saa varmasti käyttää suomenkielisiäkin, usein menee itse kullakin englanti ja suomi sekaisin, varsinkin ilmansuunnissa. Mutta lähtisin kuitenkin siitä että tavoitteena olisi käyttää englantia noissa merkinnöissä ja kun niistä puhutaan (Alfa, Bravo, Charlie jne..). Tämä mm. sen takia että silloin ne on selkeämmin erottuvia kuuntelijan suuntaan viestiliikenteessä, eikä sekoitu suomenkieliset termit muuhun puheeseen.
Konzig wrote: Merkkejä olisi hyvä olla kartalla niin vähän kuin vain tarvitaan. Jokainen turha merkki pikemminkin vaikeuttaa kuin helpottaa pelaamista. Merkkien olisi hyvä erottua selkeästi toisistaan ja muista maastomerkeistä. Ja niiden tulisi olla kartalla jollain tavalla loogisessa järjestyksessä, jotta niiden etsimiseen ei mene ylettömästi aikaa.
Halleluja!

Tähän järjestykseen oli FT:llä joskus mielestäni hyvä ehdotus. Riippuu tietysti tehtävästä ja alueen koosta, mutta perusajatuksena on kohde ja sen ympärillä olevat alueet. Kohdealue ja välitön lähiympäristö merkitään C -merkeillä (Center), itäpuoli E -merkit, jne. Vähän alueesta riippuen kun tätä kartalla harjoittelin ja jossain tehtävässä taidettiin myös kokeilla, niin oli melko toimiva. Varsinkin itselle kun tiesi merkitykset, värit vielä lisäämään sitä että esim. eteläpuoli on S -merkit ja vihreä, pohjoinen N ja sininen. Heti kun radiossa kuulee "Whiskey 5" niin ajatus on samantien lännessä ja kun merkitsee numerot vielä esim. numpad järjestykseen tai vastaavaan, niin ei välttämättä tarvitse karttaa ja tietää mainitun pisteen 100-300m tarkkuudella.

Tietysti tuossa pitää muistaa että jos käyttää aina noita Center, South, North -merkityksiä niin äkkiä kaikki tuntee sen, joten pitää käyttää peitteistöä, mutta se helppous säilyy silti kun on briiffissä vaan sisäistänyt noi alueet ja värit. Tietysti on erilaisia maastoja eikä mene aina ihan 1:1, mutta soveltamalla.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Maaston merkkaus.

Post by JoneKone »

Keneraali wrote: Kohdealue ja välitön lähiympäristö merkitään C -merkeillä (Center), itäpuoli E -merkit, jne.
Oon ite koittanut käyttää H (Hotel) kohdealueen merkkaamiseen kun Charlie joukkuekin saattaa välillä esiintyä AFI:n kokoonpanoissa (+100 pelejä taas odotellessa. :)). Muut ilmasuunnat sitten tosiaan ehdotettua tavalla. Tietää ainakin heti mistä suunnasta kannattaa merkkejä lähteä etsimään kohteesta katsottuna.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: Maaston merkkaus.

Post by Nummi »

Vaikka pidänkin maaston merkkaamisesta, koska siinä pääsee osoittamaan muille kuinka ne on tehneet kaiken väärin ja oma tapa on paras, on kyllä sanottava että se vie nykyisellään brieffissä 15 tai radistin aikaa ihan liikaa.
Itse olen maastoa merkatessani huomannut sen venyvän sinne 10+ minuutin puolelle, jolloin briiffin kuuntelu ja etenkin suunnitteluun (aktiivisesti) osallistuminen on kärsinyt. Toisaalta olen perfektionisti, jolle kartan esteettisyys on hengen asia.
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
User avatar
Keneraali
Posts: 823
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: Maaston merkkaus.

Post by Keneraali »

^^
Blahh wrote: - Viikkopelisuunnitelmat eivät ole toteutukseltaan kovin vaikeita, joten jos K15/RTO ei nyt ihan täydellä kapasiteetilla kuuntele briiffiä, niin aika nopeasti on vielä myöhemmin selvitettävissä, että kumpaa reunaa pitkin hyökätään.
^Tämä. Ei ole pitkä aikaa kun minut käskettiin merkkaamaan karttaa RJ:nä, olin sattumalta "liian" aikaisin kanavalla. Kysyin kohteliaasti että miksi näin että kymppipartiossa 3 miestä, luulisi liikenevän. Kuitenkin RJ:t ilmeisesti niitä kenen sitä suunnitelmaa/briiffiä pitäisi seurata. Vastaus kysymykseen oli tyyliin, "koska kymppi käskee". Totesin vain että 3R afkaa hetken ja menin kuselle. Vähän semmonen Rokka fiilis että tuollaista paskaa en katsele...
Post Reply