Maaston merkkaus.

User avatar
Tuntematon
Posts: 2291
Joined: 19 May 2015, 15:29
Location: Valkeakoski
Contact:

Maaston merkkaus.

Post by Tuntematon »

Millainen on täydellinen maaston merkkaus. Voiko sitä automatisoida?
Eli vapaata keskustelua/tappelua siitä miten maaston merkkaus pitäisi hoitaa.
TheTaltsi
Posts: 1533
Joined: 14 Nov 2013, 11:14

Re: Maaston merkkaus.

Post by TheTaltsi »

Honkosen ekseli
Tuntematon wrote:Jälleen kerran jos joku pahoittaa tästä viestistä mielensä niin totean nöyrästi ja autuaasti että ei kiinnosta.
Tohtori Kuolema wrote:Joo on Taltsi IHAN kiva.
Lauri wrote:isä poisti afin pois
TheTaltsi
Posts: 1533
Joined: 14 Nov 2013, 11:14

Re: Maaston merkkaus.

Post by TheTaltsi »

Siten että se on paras tapa merkata maastoa
Tuntematon wrote:Jälleen kerran jos joku pahoittaa tästä viestistä mielensä niin totean nöyrästi ja autuaasti että ei kiinnosta.
Tohtori Kuolema wrote:Joo on Taltsi IHAN kiva.
Lauri wrote:isä poisti afin pois
Makela
Posts: 899
Joined: 29 Sep 2013, 11:37

Re: Maaston merkkaus.

Post by Makela »

Värillinen numero + aakkonen X max.5 = paras
Tiedän, siinä viestissä on kirjoitusvirheitä! Mitäs sitten!?
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Maaston merkkaus.

Post by Castor »

Tuntematon wrote:Millainen on täydellinen maaston merkkaus. Voiko sitä automatisoida?
Eli vapaata keskustelua/tappelua siitä miten maaston merkkaus pitäisi hoitaa.
Hyvä kysymys, tuntuu siltä että joku automatisointi olisi paras ratkaisu. aivan liian usein maastoa merkkaamaan laitetaan joku henkilö jolla on parempaakin tekemistä briiffin aikana + Jälki on yleensä OK miinus-Huono akselilla.

Kun scriptailu ei ole vahva puoleni niin ehdotan että tälle pitäis asettaa ihan kunnolla joku henkilö joka ei ole johtaja (RTO). Lisäksi maastonmerkkaus pitää perustua alueeseen mitä osapuoli käyttää, eli Hyökkääjän on aivan turha merkata koko karttaa jos suunnitelma on tehdä superkoukku laitaa pitkin => KILO merkkaa raa'an version hyökkäysreitistä ja sen jälkeen maastonmerkkaus voi alkaa.
Last edited by Castor on 16 Nov 2017, 19:38, edited 2 times in total.
Reason: edit
TheTaltsi
Posts: 1533
Joined: 14 Nov 2013, 11:14

Re: Maaston merkkaus.

Post by TheTaltsi »

Lähinnä nyt aivan automatisoidussa ongelma tulee olemaan se että pitäisi olla selkeät paikat esimerkiksi risteykset ym jotka helposti silmällä huomaa
Tuntematon wrote:Jälleen kerran jos joku pahoittaa tästä viestistä mielensä niin totean nöyrästi ja autuaasti että ei kiinnosta.
Tohtori Kuolema wrote:Joo on Taltsi IHAN kiva.
Lauri wrote:isä poisti afin pois
User avatar
Tuntematon
Posts: 2291
Joined: 19 May 2015, 15:29
Location: Valkeakoski
Contact:

Re: Maaston merkkaus.

Post by Tuntematon »

OK muotoilen kysymyksen uudestaan.
Tuntematon wrote:Millainen on täydellinen maaston merkkaus.
Eli vapaata keskustelua/tappelua siitä miten maaston merkkaus pitäisi hoitaa.
User avatar
Konzig
Posts: 416
Joined: 08 Jan 2014, 07:57

Re: Maaston merkkaus.

Post by Konzig »

Itse en ole koskaan ymmärtänyt sitä intoa risteysten merkkaamiseen. En muista koskaan viestineeni minkään sijaintia suhteessa risteykseen, koska hyvin harvoin risteyksissä tai niiden vieressä tapahtuu yhtään mitään. Pikemminkin maastoa merkatessa olisi hyvä visualisoida mielessään omien joukkojen etenemisreittejä ja potentiaalisia vihollisen käyttämiä maastonmuotoja. Merkkejähän tarvitaan juuri nopeaan oman ja vihollisen sijaintien ilmoittamiseen. Yleensä eteneminen tapahtuu metsäsaarekkeita, rakennuksia ja maaston korkeuseroja hyväksi käyttäen, eli niihin niitä merkkejä. Semmoisissa tehtävissä, joissa potentiaalisia etenemissuuntia on paljon, tai lääniä reilusti, niissä merkkaaminen on tosi vaikeaa.

Hyökätessä johtaja voisi hetken tuumailun jälkeen ilmoittaa hyökkäyksen painopistesuunnan, ja sen jälkeen voi joku käydä lätkimään merkkejä. Merkkejä voi kyllä käydä kohteen läheltä lätkimään heti alussakin, koska sinne joukko joka tapauksessa lopulta päätyy. Merkkaajien kannattaa olla sellaisia tyyppejä, joiden ei tarvitse kuunnella briiffiä kovin intensiivisesti, eli rto, medicit, joukkueiden 15, jos kyse on K-.briiffistä. Merkkausta voi myös jatkaa K-partiolle kun joukkueet menevät omiin briiffeihinsä.

Itse varaisin vihollismerkit punaisiksi ja omat joukkueet sinisiksi ja vaaleanvihreiksi. Se jättää maastoväreiksi esim. pinkin, violetin ja tummanvihreän. Viereisten merkkijoukkojen olisi hyvä olla kontrastiltaan mahdollisimman selvästi toisistaan erottuvia. Jos pitää jotain maastonkohtaa erityisen merkityksellisenä, sille voi antaa mustalla värillä jopa ihan jonkun selkokielisen nimen, niin sitä ei tarvitse etsiä koodilla kirjain+numero.

En ihan heti keksi miten merkkaamisen voisi automatisoida, koska hyökkäyssuunnat vaihtelevat pelikerrasta riippuen ja automatisointi toisi tod. näk. paljon turhia merkkejä. Semmoinen makro, joka automaagisesti tekee tietyn määrän numeroita valitun kirjaimen perään ja painaa entteriä vapauttaa oman kokemukseni mukaan keskittymisen sorminäppäryyskikkailusta merkkien sijoittamiseen. Briiffeissä säännöllisesti pyörivien pelaajien kannattaisi semmoinen makro itselleen nauhoittaa, niin merkkausnakki ei ole niin kamala.

Peräkkäiset kirjaimet, jotka eivät aiheuta sekaannusta assettien tai muiden kanssa ovat C-H, L-Q, X-Z.
Scottz
Posts: 562
Joined: 14 Aug 2013, 11:48
Location: Hki

Re: Maaston merkkaus.

Post by Scottz »

Voitaisko me lopettaa jenkkien käyttämien lyhenteiden, kuten MSR:ien (Main Supply Route) ja ASR:ien (Alternate Supply Route) käyttö, kun tää on joku UO:sta ja niiden tehtävistä apinoitu reliikki ArmA2-ajalta? Joo, tyyliin joku LZ oli joskus tosi viilee termi, mutta voidaanko ihan suosiolla siirtyä omassa maastonimeämisessä selkeästi yhteen, esim. suomalaiseen standardiin (tai AFI itse määrittää standardin) ettei ole käytössä jonkin kulloisestakin merkkaajasta riippuvainen avohärdelli?
Konzig wrote:Peräkkäiset kirjaimet, jotka eivät aiheuta sekaannusta assettien tai muiden kanssa ovat C-H, L-Q, X-Z.
Kyllä se Charlie on ihan käytössä oleva joukkueen tunnus. Hotellia käytetään joskus huollosta isommissa eventtitehtävissä.
The only hope you have is to accept the fact that you're already dead and the sooner you'll accept that, the sooner you're able to function as a soldier's supposed to function. Without mercy, without compassion, without remorse. All war depends upon it.
Post Reply