Maaston merkkaus.

User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Maaston merkkaus.

Post by JoneKone »

Tässä on ehkä yritetty luoda pohjaa täydelliselle maastonmerkkaamiselle:


https://armafinland.fi/wiki/index.php/K ... en_(Brief)


Sahtor aloitti tuon työstöä nyt lokakuussa, mutta tuliko täysin valmiiksi? Ainakin on näköjään jäänyt lisäämättä Wikin pääsivulle.
Last edited by JoneKone on 16 Nov 2017, 23:03, edited 2 times in total.
Reason: ..
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Cpl Honkonen
Posts: 657
Joined: 01 Aug 2015, 14:39
Location: Iisalmi

Re: Maaston merkkaus.

Post by Cpl Honkonen »

TheTaltsi wrote:Honkosen ekseli
Tarkottanee makroa millä teköö kirjaimen perään numerot 1-9. Minä merkkaan mielenkiintosia paikkoja jotka on helposti tunnistettavia. Kivet tiessä risteys, mutka, mäet. Mut se että jos tuon haluu priiffin aikana napista merkkaavan koko ao mielekkäästi niin saako sitä tehtyä edes? Laittakaa tehtävän tekijälle se merkkaus ja sit tleotetaan niitä tehtäviä awatsissa kun on huonosti merkattu maasto.
Combat Camera
Jos meitsi sanoo jotain siitä ei saa selvää ja jos siitä sais selvää kannattaa olla vähän pelisilmää sen selvän suhteen
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Maaston merkkaus.

Post by JoneKone »

Mitä ite kaipaisi ehkä olisi skriptinappula briiffin (kuten radioskripti) joka luo rykäelmän noita perusmarkkereita U1-9, X1-9 kartalle esim. aina oikea ylänurkkaan. Ja olisi siitä raahattavissa haluttuun paikkaan. Ei tulisi kjroitusvirheitä tai päällekkäisyyksiä, eikä tarttis niitä naputella käsin.

Jos haluaa kunnollista skriptihelvettiä, niin noiden lisäksi niin luetaan SQM:stä käytetyt assetit ja kokoonpanot ja tekee valmiiksi unitmarkkerit ja vaikka tavoitteet 1-5. Tarttis johtajat kuin raahta kartalle siihen kohtaan mihin haluavat.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Tuntematon
Posts: 2291
Joined: 19 May 2015, 15:29
Location: Valkeakoski
Contact:

Re: Maaston merkkaus.

Post by Tuntematon »

Konzig wrote:Itse en ole koskaan ymmärtänyt sitä intoa risteysten merkkaamiseen........automatisointi toisi tod. näk. paljon turhia merkkejä.
Onko näistä jotain haittaa?
User avatar
Tuntematon
Posts: 2291
Joined: 19 May 2015, 15:29
Location: Valkeakoski
Contact:

Re: Maaston merkkaus.

Post by Tuntematon »

Scottz wrote:Voitaisko me lopettaa jenkkien käyttämien lyhenteiden, kuten MSR:ien (Main Supply Route) ja ASR:ien (Alternate Supply Route) käyttö, kun tää on joku UO:sta ja niiden tehtävistä apinoitu reliikki ArmA2-ajalta? Joo, tyyliin joku LZ oli joskus tosi viilee termi, mutta voidaanko ihan suosiolla siirtyä omassa maastonimeämisessä selkeästi yhteen, esim. suomalaiseen standardiin (tai AFI itse määrittää standardin) ettei ole käytössä jonkin kulloisestakin merkkaajasta riippuvainen avohärdelli?
Aamen
Last edited by Tuntematon on 17 Nov 2017, 00:33, edited 1 time in total.
Reason: s
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Maaston merkkaus.

Post by Castor »

Scottz wrote:Voitaisko me lopettaa jenkkien käyttämien lyhenteiden, kuten MSR:ien (Main Supply Route) ja ASR:ien (Alternate Supply Route) käyttö, kun tää on joku UO:sta ja niiden tehtävistä apinoitu reliikki ArmA2-ajalta? Joo, tyyliin joku LZ oli joskus tosi viilee termi, mutta voidaanko ihan suosiolla siirtyä omassa maastonimeämisessä selkeästi yhteen, esim. suomalaiseen standardiin (tai AFI itse määrittää standardin) ettei ole käytössä jonkin kulloisestakin merkkaajasta riippuvainen avohärdelli?
Konzig wrote:Peräkkäiset kirjaimet, jotka eivät aiheuta sekaannusta assettien tai muiden kanssa ovat C-H, L-Q, X-Z.
Kyllä se Charlie on ihan käytössä oleva joukkueen tunnus. Hotellia käytetään joskus huollosta isommissa eventtitehtävissä.
Omasta mielestä C ja H on vapaata riistaa jos ne ei ole juuri siinä tehtävässä käytössä olevia merkkejä.



Merkkien väristä on paljon puhuttu ja oon tän hetkisellä tarkkuudella samaa mieltä että värit pitää olla ja niiden pitää erottua suunnitelman merkeistä (Jos KILO merkkaa suunnitelman sinisellä niin ei vissiin laiteta sinisiä maastonmerkkejä)

Mun mielestä yleensä noiden merkkien asettamisessa pitäisi olla tarkempi siinä että Kirjaimet DELTA-ZULU olisi järjestyksessä vasemmalta oikealle ja ylhäältä alas ja samoin kirjaimet, täten jos havaitsen kohdassa X D5-merkin pystyn aika hyvin veikkaamaan missä on L9.
Jos tuon sais kuntoon niin olis mahdollista koittaa täysin mustia maastonmerkkauksia joka tekee maaston ja suunnitelman seuraamisesta helpompaa mutta samalla on maastonmerkkien löyty semi-helppoo.
Last edited by Castor on 17 Nov 2017, 00:52, edited 1 time in total.
Reason: edit
TugeX
Posts: 293
Joined: 26 Jul 2013, 18:49

Re: Maaston merkkaus.

Post by TugeX »

Miksei muuten käytetä juuri mitenkään noita kartan omia gridejä? Olisko parempi ratkaisu joku modi joka perustuu niihin ja jakaa kilometri kertaa kilometri laatikon kirjaintunnuksille ja satku kertaa satku laatikon kirjain-numeroyhdistelmälle?

Eli vaikka näin (meni muuten y akseli vähän vituiksi mutta en jaksa tehdä uudestaan)
Image
User avatar
Blahh
Posts: 556
Joined: 17 May 2015, 14:12

Re: Maaston merkkaus.

Post by Blahh »

Lyhyesti:

En näe syytä automatisoinnille, oli se sitten spammi merkkejä kartan reunaan tai että merkit ovat automaattisesti paikallaan. Jos johonkin taipuisin, niin tuo että voi klikata brieffissä merkit X1-X9 esim näkyviin ja siirrellä.
- Syynä erittäin monimuotoiset taistelumaastot, joihin ei yksinkertaisesti yksi automaattikaava toimi.
- Viikkopelisuunnitelmat eivät ole toteutukseltaan kovin vaikeita, joten jos K15/RTO ei nyt ihan täydellä kapasiteetilla kuuntele briiffiä, niin aika nopeasti on vielä myöhemmin selvitettävissä, että kumpaa reunaa pitkin hyökätään.
- Eventtitehtäviin, joissa yleensä asiat toteutetaan hienostuneemmin, tehdään muutenkin valmis peitteistö johtajiston toimesta.
- Mielestäni on positiivinen asia todeta, että meillä on aika vähän taktisia ongelmia, jos merkkien piirtämisestä se tehdään.

Pari muuta juttua:

- Risteyksien merkkaaminen saattaa johtua tosielämästä, jossa ei ole 1:50 000 -> 1:5000 asti zoomattavaa karttaa JOKAISEN taistelijan KÄSISSÄ.
- On melkoista luksusta kun pystytään merkkaamaan yksittäisiä kiviröykkiöitä ja reikiä metsässä niissä suunnistamisen helpottamiseksi. TÄMÄ EI TIETENKÄÄN ole väärin kun siihen on kerta MAHDOLLISUUS.
- Selkeyttämiseksi, merkkejä ei saisi olla alle 100m päässä toisistaan, jos on monta kiintopistettä, valitse KIINNOSTAVIN ja sidotaan liike siihen.
- No mitäs nyt laitetaan MSR ja ASR lyhenteiden tilalle? Ettei vaan vahingossakaan luulla että täällä ollaan NATO-mielisiä! PÄÄHUOLTOTIE KEKKONEN, VARAHUOLTOTIE SVIDDUNÄÄS. Ok.
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Maaston merkkaus.

Post by Bummeri »

Blahh wrote: - No mitäs nyt laitetaan MSR ja ASR lyhenteiden tilalle? Ettei vaan vahingossakaan luulla että täällä ollaan NATO-mielisiä! PÄÄHUOLTOTIE KEKKONEN, VARAHUOLTOTIE SVIDDUNÄÄS. Ok.
Tie kekkonen? Tie sviddunääs?
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
TugeX
Posts: 293
Joined: 26 Jul 2013, 18:49

Re: Maaston merkkaus.

Post by TugeX »

via karelia
kehä I
rallitie
motari
kinttupolku
pyörätie
baana
E5
VT4
KT44
ST255
YT2046
blå vägen
Post Reply