Mortar laskurit yms

Miccosx
Posts: 86
Joined: 10 Feb 2015, 10:19

Re: Mortar laskurit yms

Post by Miccosx »

Siis mitä ajoitte takaa? Jos nyt tulenjohtaja antaa sijaintinsa dagr:n koordinaattien perusteella ja kohteen etäisyyden ja suunnan vectorilla, jos käytössä on pelkästään maptoolssit, niin silloin TJ:n koordinaatti haetaan maptoolssin avulla, kohteen etäisyys ja suunta maptoolssin, kartan ja kompassin avulla. Samat arvothan on siis saatavilla, "analogisesti" tehden vaan virhelyöntien määrä voi kasvaa?

Maalipisteen (tai ampuma-arvojen) laskenta (koordinaateista tai suunnista / etäisyyksistä) löytyy jo, iskemän korjaus N/S + E/W löytyy, kahden pisteen väliin x määrä kranuja löytyy. Aluemaalin määrittäminen? Miten se tehdään, en oo tykistöosaaja.. voin auttaa kaavojen teossa, jos joku kuvaa tuon aluemaalin ampumisen mallin..

Voin toki auttaa muutenkin, jos vaan ehdin, sekä voinen tuon oman versionkin jakaa teille... vaikka se onkin vielä melko viimeistelemätön..
User avatar
Cpl Honkonen
Posts: 657
Joined: 01 Aug 2015, 14:39
Location: Iisalmi

Re: Mortar laskurit yms

Post by Cpl Honkonen »

Scottz wrote: ...puolisukeltaja...
Puolisukeltajat tässä on mielessä ollutkin. IMO toi mortarihomma on maptooleilla alottelijoille aika vaikeeta. Tällä siitä ei tarvi kun muutaman minuutin perehtytyksen.
Scottz wrote: ...Vector ja/tai DAGR...
Ei vaadi mitään muutakun maptoolit. Vectorilla TJ pystyy antamaan tarkemmin arvot. Dagrilla saa tuliaseman tarkemmin. Jos kuitenkin on niiin että mitään noita ei ole niin jos tuliasema on esim alotuksessa jossain risteyksessä sen arvot saa silti älyttömän tarkasti. Jos maalit on selvillä paikoilla niin se toimii karttapisteenä/gridinä ihan helposti.
Scottz wrote: ...TrackIR:ää ja/tai joystick...
Jos joku on hijausta niin tämä.
Combat Camera
Jos meitsi sanoo jotain siitä ei saa selvää ja jos siitä sais selvää kannattaa olla vähän pelisilmää sen selvän suhteen
TheTaltsi
Posts: 1533
Joined: 14 Nov 2013, 11:14

Re: Mortar laskurit yms

Post by TheTaltsi »

Samat arvothan on siis saatavilla, "analogisesti" tehden vaan virhelyöntien määrä voi kasvaa?
Helpompi, nopeampi, ja varmempi ottaa map tooleilla arvot suoraan, koska minä itse en ainakaan tee sillä tiedolla mitään mitkä on maalin koordinaatit 5m tarkkuudella, mua kiinnostaa vaan etäisyys ja suunta
iskemän korjaus N/S + E/W löytyy,
Ei löytynyt ainakaan viime kerralla kun testailin honkosen kanssa (Lue:Ei toiminut)
kahden pisteen väliin x määrä kranuja löytyy.
Jos on molempien maalien koordinaatit, lue ylempi, haluaisin että tämä toimii pelkillä arvojen laittamisella (tai suunta ja etäisyys heittimeltä)
Aluemaalin määrittäminen? Miten se tehdään, en oo tykistöosaaja.. voin auttaa kaavojen teossa, jos joku kuvaa tuon aluemaalin ampumisen mallin..
Suoraan afin wikistä:

Aluemaali
Aluemaali on tehokas tapa antaa epäsuoraa tulitusta isolle alueella jos esim vihollinen on hajauttanut jollekkin alueelle.

Minimi aluemaali on 100mx100m mitä kannattaa ampua. Aluemaalin toteutus on helpointa kolmella heittimellä

Ampuma-arvojen määritys:
Tulenjohtaja määrää maalin ja vaikutus alueen.

esim.

Tulikomentoja.
Aluemaali Hotel 1 100
*Tämä tarkoittaa että kohde on Hotel 1 jos kartassa on märitetty valmiiksi maalipisteet.
*Ammuttavan alueen koko on 100m x 100m


Arvojen laskeminen

Esimerkki:

Suunta kohteen keskelle 42-50, etäisyys 1000m joten koro 13-11 panos 1

Ryhmänjohtajan on helppo laskea tästä alueen vasen rauna ja oikea reuna käyttämällä tykkimiehen kolmiota

1 piiru on 1000m eäisyydellä 1m eli tässä tapauksessa suuntiman laskeminen on helppoa.

Kohteen hajonta keskeltä molempiin suuntiin 50m eli, näillä laskuilla alueen vasen raja on 42-00 ja oikea raja 43-00.

Ylläopetetulla kahden maalipisteen väliin ampumiseen käytettyä tekniikkaa voidaan soveltaa tähän jotta kranaatit saadaan tasaisesti koko alueelle

Seuraavaksi koron arvot:

1. Heittimelle 13-11

2. Heittimelle noin +25m kohteen keskeltä esim. 13-00

3. Heittimelle noin -25m kohteen keskeltä esim 13-20

Nämä arvot on helppoa katsoa yhdellä kertaa korotaulukosta.
Tuntematon wrote:Jälleen kerran jos joku pahoittaa tästä viestistä mielensä niin totean nöyrästi ja autuaasti että ei kiinnosta.
Tohtori Kuolema wrote:Joo on Taltsi IHAN kiva.
Lauri wrote:isä poisti afin pois
User avatar
Cpl Honkonen
Posts: 657
Joined: 01 Aug 2015, 14:39
Location: Iisalmi

Re: Mortar laskurit yms

Post by Cpl Honkonen »

Image

Sikälimikäli kuva näkkyy. Vihreät rivit toimii oikein, keltaset toimii kun tietää mitä tekee, punaset on vielä kesken.
Combat Camera
Jos meitsi sanoo jotain siitä ei saa selvää ja jos siitä sais selvää kannattaa olla vähän pelisilmää sen selvän suhteen
IsaiahCortez
Posts: 340
Joined: 29 Jul 2013, 00:09
Location: Keskimmäinen sormi

Re: Mortar laskurit yms

Post by IsaiahCortez »

Miccosx wrote:Siis mitä ajoitte takaa? Jos nyt tulenjohtaja antaa sijaintinsa dagr:n koordinaattien perusteella ja kohteen etäisyyden ja suunnan vectorilla, jos käytössä on pelkästään maptoolssit, niin silloin TJ:n koordinaatti haetaan maptoolssin avulla, kohteen etäisyys ja suunta maptoolssin, kartan ja kompassin avulla. Samat arvothan on siis saatavilla, "analogisesti" tehden vaan virhelyöntien määrä voi kasvaa?

Maalipisteen (tai ampuma-arvojen) laskenta (koordinaateista tai suunnista / etäisyyksistä) löytyy jo, iskemän korjaus N/S + E/W löytyy, kahden pisteen väliin x määrä kranuja löytyy. Aluemaalin määrittäminen? Miten se tehdään, en oo tykistöosaaja.. voin auttaa kaavojen teossa, jos joku kuvaa tuon aluemaalin ampumisen mallin..

Voin toki auttaa muutenkin, jos vaan ehdin, sekä voinen tuon oman versionkin jakaa teille... vaikka se onkin vielä melko viimeistelemätön..
Aluemaali Armassa on vähän niin ja näin. Tuliyksiköt eivät vain riitä. Jos tehtävässä on 3+ gradia tai 6+ tykkiä niin niitä kannattaa ampua.
“If you don’t have enough artillery, quit.”
– General Richard Cavasos
"Kylmä, nälkä ja väsymys ovat siviilin harhaluuloja, sotilas tuntee puutetta ainoastaan ampumatarvikkeista."
User avatar
Saunatyyny
Posts: 532
Joined: 07 Jan 2015, 18:47
Location: PKS

Re: Mortar laskurit yms

Post by Saunatyyny »

Tarvitaan heitinjoukkue komppanian 2 jv joukkueen tueksi siis!
"Johnson ajoi autollaan päin rekkaa ja kuoli heti. Miksi Johnson kuoli? "
-Warren Bennis
TheTaltsi
Posts: 1533
Joined: 14 Nov 2013, 11:14

Re: Mortar laskurit yms

Post by TheTaltsi »

Saunatyyny wrote:Tarvitaan heitinjoukkue komppanian 2 jv joukkueen tueksi siis!
Niinhän se on suuressa osassa tehtävistä? Heitinryhmä= 1 heitin, Heitin joukkue=3x heitintä, heitinkomppania=9-12 heitintä.

Suuressa osassa tehtäviä on vähintään 2x heitintä

@Cortez
Aluemaali tarkoittaa tässä enemmänkin sitä että se levitys kirjaimellisesti on 100x100m eikä vain sadanmetrin alueella, ja millä perusteella kevytheitinjoukkue ei riitä tuolla tavalla minkä kerroin sen suorittamiseen, eikä olisi järkevää
Tuntematon wrote:Jälleen kerran jos joku pahoittaa tästä viestistä mielensä niin totean nöyrästi ja autuaasti että ei kiinnosta.
Tohtori Kuolema wrote:Joo on Taltsi IHAN kiva.
Lauri wrote:isä poisti afin pois
User avatar
Saunatyyny
Posts: 532
Joined: 07 Jan 2015, 18:47
Location: PKS

Re: Mortar laskurit yms

Post by Saunatyyny »

TheTaltsi wrote:
Saunatyyny wrote:Tarvitaan heitinjoukkue komppanian 2 jv joukkueen tueksi siis!
Niinhän se on suuressa osassa tehtävistä? Heitinryhmä= 1 heitin, Heitin joukkue=3x heitintä, heitinkomppania=9-12 heitintä.

Suuressa osassa tehtäviä on vähintään 2x heitintä

@Cortez
Aluemaali tarkoittaa tässä enemmänkin sitä että se levitys kirjaimellisesti on 100x100m eikä vain sadanmetrin alueella, ja millä perusteella kevytheitinjoukkue ei riitä tuolla tavalla minkä kerroin sen suorittamiseen, eikä olisi järkevää
korjaan: komppania
"Johnson ajoi autollaan päin rekkaa ja kuoli heti. Miksi Johnson kuoli? "
-Warren Bennis
User avatar
Cpl Honkonen
Posts: 657
Joined: 01 Aug 2015, 14:39
Location: Iisalmi

Re: Mortar laskurit yms

Post by Cpl Honkonen »

Vois tarvita jeesiä jos joku osaa.
1 se että saataisiin tuliarvoja muuttamalla toimimaan tämä systeemi (eikö se niin pitänyt saaha)
2 voiko taulukoissa laittaa sekä funktion että normaalia teksitiä, tulenjohto rivi on yks missä se olis jees, muuten toi tjp pitää laittaa erilliselle sivulle josta sen saa jo nyt pudotusvalikosta vaihdettua myös vector maali hyötyisi tästä kun sen saisi linkitettyä järkesvästi maaliin 1 tai 2
3 korjaustoiminto ei toimi vieläkään, siihen toimiva kaava, ei wikipedian korjausmuunni sivu auttanut mua paljoa nyt on valmis korjausrivi, kaavat puuttuu
4 aluemaali, tähän mietin yksikertaisesti sellasta ratkasua että lasketaan maalipisteen ympäriltä lisäpisteet/siirtoarvot esim 100x100 alue laskisi "50x50" arvosta siirrot o/v 25m ja j/l 25m, mahdollisesti myös 100x300 että saadaan isku, este ja peite, onkelmana se että pitäätietää mihin suuntaan nuo 100 ja 300m sivut pitää saada

Onkelmia tulee aina kun lisää liian monta riviä. Taulukko klutteroituu liikaa ja se menee epäselväksi. Yksi vaihtari on tehtä eri taulukoita eri jopeihin, tuliyksikkö, tulenjohto (yms?), toisaalta olis hienoa kun sais toimimaan yhdellä sivulla ja 2. sivulla on eri arvot noille pyssyille.
Combat Camera
Jos meitsi sanoo jotain siitä ei saa selvää ja jos siitä sais selvää kannattaa olla vähän pelisilmää sen selvän suhteen
User avatar
Cpl Honkonen
Posts: 657
Joined: 01 Aug 2015, 14:39
Location: Iisalmi

Re: Mortar laskurit yms

Post by Cpl Honkonen »

Image

Hypekuva.
Combat Camera
Jos meitsi sanoo jotain siitä ei saa selvää ja jos siitä sais selvää kannattaa olla vähän pelisilmää sen selvän suhteen
Post Reply