AFI ja AFIn Hyökkäys.

User avatar
Heikkinen
Posts: 105
Joined: 20 Jan 2015, 21:21

AFI ja AFIn Hyökkäys.

Post by Heikkinen »

Olen tässä jo muutamissakin viikkopeleissä huomannut mielenkiintoisen seikan että AFI on hyvä puolustamaan (luonnollisesti) mutta taas AFIn hyökkäys, agressiivisuus ja tulenkäyttö on on ollut jotakuinkin vähäisempää ja passiivisempaa kuin euroopan suurimmassa ARMA peliyhteisössä voisi luulla. Täten juuri tätä tarkoitusta vasrten tämän langan kehitin että saataisiin kaikilta hyviä mielipiteitä ja kommentteja miten AFIn hyökkäystä voisi parantaa kun AFI ei aina ole puolustamassa kumminkaan. Ja sehän on vielä tarvis ilmoittaa että itse en ole ollut koskaan 10 mutta ihan AFIn hyökkäävän taistelukyvyn ylläpitämiseksi olisi todella hyvä saada niitä kommentteja asiaan liittyen niin mahdollisesti tulevaisuudessa koulutustakin voimme pitää aiheesta.

Ihan ryhmän johtaja tasolla huomannut mikä toimii niin tuli ja liike ei nyt välttämättä telaketju liike tässä juuri ideana vaan kun Vt5 maastossa otan keskellä metsikköä tulta yhtäkkiä jostain tietystä suunnasta niin olen käskenyt mieheni ampumaan vihollisen suuntaan suppressiivista (KAIKKI) ja sen jälkeen liikkua ja jos vihollisen tuli jatkuu sen jälkeen niin sama homma TULTA ja LIIKETTÄ. kun ajattelee asiaa puolustajan kannalta niin hehän haluaa AFIn viikkopeleissä että jäämme ampumaan siihen kohtaa missä kontatki ensin alkoi ja tilata flänkkäävän ryhmän/partion meidän selustaan tai epäsuoraa tilaavan päällemme niin on tärkeää edetä ainakin omasta mielestäni vihollisen iholle ja alkaa kranaatoimaan vihollista esimerkiksi ja loppujen lopuksi edetä vihollisen asemiin. Täten vihollisen epäsuora tai se flänkkäävän osaston tarkoitus on mitätöity. Vahinkoahan tästä omalle ryhmälle tulee mutta se on lähes varmaa että VÄHEMMÄN kuin olisimme jääneet paikoilleen ottamaan kontaktia vastaan alkuperäisissä asemissa.

Tässä ihan esimerkkinä minkälaista keskustelua aiheesta voisimme pitää. Eli parantaen AFIn suoriutumista taistelutilanteessa.
Image
IsaiahCortez
Posts: 340
Joined: 29 Jul 2013, 00:09
Location: Keskimmäinen sormi

Re: AFI ja AFIn Hyökkäys.

Post by IsaiahCortez »

TVT147 Red freedom. Siinä tehtävässä näin oikeasti ensimmäisen kerran sen että vihollinen hyökkäsi agressivisesti. Siis oikeasti agressiivisesti. Se ei jäänyt ammuskelemaan paikalleen vihollista vaan liikkui kokoajan eteenpäin ampuen. JA siinä ei ollut typerästi hajautettu joukkuetta sinne ja joukkuetta tuonne ja puolikas vaunu ehkä tänne.

Ongelma AFI:n hyökkäämisessä on se ainainen hajautus. Se ei toimi paitsi jos puhutaan yhdestä ryhmästä koukkaamassa selkään ja muu komppania hyökkää suoraan päin vihollista. Hyvin usein myös RJ:t alkavat vastustamaan käskyä hyökätä päin tulta. Vaikka savuja käyttäen. Myöskin tehtäviä suunnitellessa ne tehdään siten kun ryhmä/joukkue x on paikassa x niin liikutaan. Se on ihan hyvä, mutta antaa viholliselle aikaa ryhmittäytyä puolustukseen paremmin. Jos jostakin saadaan lyötyä vihollinen pois niin siihen aukkoon kaikki voima mitä omalta osapuolelta löytyy ja läpi vaan.

Fakta on se että AFI:ssa ei hirveämmin mitään läpimurto hyökkäyksiä harjoiteta vaan yleensä passiivista paikallaan ammuskelua ja yhden ryhmän odottelua. Esim tehtävä "Triple A Valley" yksi ryhmä oli päässyt vihollisen rintamasta läpi käyttäen rantaa ja olisi pystynt etenemään vihollisen kylkeen estelemättä, mutta JJ käski odottamaan koska "Bravo joukkue ei vielä ole kokoontuims pisteellä". Siihen tyssäsi sen ryhmän eteneminen ja vihollinen kerkesi AO:n toiselta laidalta siirtämään loput joukkonsa ottamaan hyökkääjän vastaan.
“If you don’t have enough artillery, quit.”
– General Richard Cavasos
"Kylmä, nälkä ja väsymys ovat siviilin harhaluuloja, sotilas tuntee puutetta ainoastaan ampumatarvikkeista."
Makela
Posts: 899
Joined: 29 Sep 2013, 11:37

Re: AFI ja AFIn Hyökkäys.

Post by Makela »

Kun kerran hyökkäämisestä aletaan haastelemaan, niin pitänee kysyä: mites toi epäsuoran tulen tulivalmisteluitten käyttö? Sillon harvoin kun hyökkääjä edes tälläisen, oikeassa mailmassa ihan tavallisen, assetin saa käyyöönsä, sitä käytetään vain varmoihin vihollisiin. Tällöin ajaudutaan jälleen siihen "3R ei ole vielä valmis, komppania odottaa" -tilanteeseen, kun epäsuoran miehistö kikkailee 5min yhden tulikäskyn kanssa. Kuinka siistiä olisi, jos epäsuora ampuisi jatkuvaa häirintätulta hyökkäyksen eteen n.200m päähän, kuitenkaan omien niskaan ampumatta. Tällä saataisiin puolustajalle yhtäjaksoinen "kuumotus" päälle, äänimaailma toisi immersiota (immersio=<3) ja hyökkäys ei joutuisi jynnääntymään paikoilleen, kun epäsuora hieroo putkiensa kääntöä.
Tiedän, siinä viestissä on kirjoitusvirheitä! Mitäs sitten!?
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: AFI ja AFIn Hyökkäys.

Post by JoneKone »

Heikkinen wrote:Olen tässä jo muutamissakin viikkopeleissä huomannut mielenkiintoisen seikan että AFI on hyvä puolustamaan (luonnollisesti) mutta taas AFIn hyökkäys, agressiivisuus ja tulenkäyttö on on ollut jotakuinkin vähäisempää ja passiivisempaa kuin euroopan suurimmassa ARMA peliyhteisössä voisi luulla.
Olen huomannut hieman samanlaista. Arvelisin, että syy johtuu siitä, että tyypit on tottuneita pelaamaan pelejä joita voitetaan ampumalla toista pelaajaa suoraan ja joiden mekaniikka ei tue suppressiota, sekä se että pääsääntöisesti pv opettaa ampumaan tauluja/maaleja ja paukkuja harvoin riittää kunnon ammuntaan ;).

Monella tuntuu olevan vaikeata ymmärtää se, että vihollisen toimintaan voi myös vaikuttaa tulenkäytöllä vaikkei suoraan vihollista pystyisi edes ampumaan. Esim. irl- ja armassa ihmisellä on taipumusta käntää rintamasuuntansa siihen suuntaan mistä sitä ammutaan. Tällä voi esim. parhaassa tapauksessa käntää vihollisen ryhmän rintamasuuntaa pois tärkeältä suunnalta. Myös liikkuvan vihollisen eteen ammuttu supressio saattaa estää vihollisen pääsemistä edullisempiin asemiin tai hidastaa sen etenemistä niin, että omat joukot ehtivät reagoida. Tappioita ei välttämättä suoraan aiheuteta, mutta sillä voitetaan ehkä tehtävä. Aavikkotehtävissä homma vaan korostuu. Kun puita ja kiviä ei ole suojaamassa, niin ainoa suoja saattaa olla oman tai toisen ryhmän ampuma suppressio. Liikkua pitää tulen suojassa, ja heti kun on asemiin päästy niin suojataan taas muiden ryhmien etenemistä aktiivisesti. Ei jäädä odottamaan viholliskontakeja vaan oletettuja asemia ammutaan jatkuvasti käskyjen mukaisesti. Suppressoiva ryhmä voi myös hyökkäyksen aikana toimia tietoisena "maalina" viholliselle johon halutaan, että vihollinen keskittää huomionsa sen ajan kun muut ryhmät etenevät piilossa.

Itse olisin jotain seuraavanlaista ohjeistamassa:

- Jos hyökkäyksen aikana käsketään tulittamaan vihollisen asemia etenemisen aikana. Niitä tulitetaan jatkuvasti yksittäislaukauksilla aina kun vain mahdollista vaikkei vihollista näkyisikiään. Kunnes toisin käsketään.

- Kontaktin alkuvaiheessa (riippumatta kuka aloittaa) niin voi päästellä 2-3 lipasta kovalla vauhdilla läpi jotta saadaan tuliyliote (ei liipasin pohjassa) oletettuun vihollisuuntaan. Siitä eteenpäin jatkuvia yksittäislaukauksia vihollista päin hyökkäyksen ajaksi kunnes toisin käsketään.

- Liike pitää jatkua tulen allakin ja vaikka ei tietäisikään mistä ammutaan. Jos käsky on edetä seuraavalle tasolle niin siihen on pyrittävä kaikin tavoin. RJ:llä saattaa olla tiedossaan sellaista, joka pakottaa ko. liikettä, mutta jotta ei juuri siinä tilanteessa ehditä selittää sen enempää.

- Hyökkäyksen aikana voidaan välillä tehdä pidempiä jouksuja, mutta pääsääntöisesti niin liike on fiksua ja harkittua etenemistä. Vauhti määräytyy maaston ja tulen mukaan. Avorivissä juosten niityn yli on äärimmäistapaus. 90% "vauhdilla yli" -tilanteisiin löytyy joku muu järkevämpi ratkaisu.

- Savuta vihollisen asemaa GL:llä. Yleensä on taipumusta suojata omaa liikettä savuilla vasta reaktiivisesti kun ollaa jo tulen alla. Yhtä hyvin voin savuttaa vihollisen asemia GL:llä ennakoiden. Harvoin on tehtävää joissa vihollinen ei tietäisi, että joku on hyökkäämässä heitä kohti joten varsinaista yllätysmomenttia ei välttämättä menetetä. Savuilla voi myös rakentaa itselleen hyökkäyskäytävää, tosin se vaatii aika saumatonta yhteystyötä ryhmän sisällä niin, että kun yksi saavuttaa heitetyn savun niin heittää uuden ja toiset ohittaa seuraavalle savulle asti.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: AFI ja AFIn Hyökkäys.

Post by Castor »

Omasta mielestä AFIn ontuminen hyökkäyksissä on oikeastaan meidän tehtävien COn "syy",

suunnitelmat on lähes aina turhan monimutkaisia ja koitetaan tehdä osastolla manoovereita mihin sillä ei ole kykyä/kokoa/varustusta, yksinkertainen on kaunista!

Lisäksi kunnon hyökkäystaktiikat vaatii huomattavasti enemmän munaa koska ne sisältävät paljon suurempia riskejä, CO kummiski tahtoo pitää omat hengissä ja iloisena, täten panssarirynnäkköjä sun muita ei hirveesti ilmeenny.

ihan kirsikkana päälle menee se että AFIssa 10t ei pahemmin manooveeraa omia ryhmiään samaan tapaan kuin RJ hoitaa partioitaan, tämä johtaa siihen että reagointi vihollisen vahvoihin ja heikkoihin paikkoihin on olematonta, luotetaan siihen suunnitelmaan vaikka keskellä etenemis suuntaa on miinakenttä, vaunujoukkue ja jalkaväkikomppania :D (näin kärjistetysti)

PS: cortesin mainitsema hajauttaminen on myös tosi huono hyökkäyksessä ellei ylivoima ole selkeä/maasto vaatii hajauttamista.

PS2: hyökkäämistähän ei yhtään auta kun komppaniassa on 1 moottoroitu, 1 mekanisoitu ja 1 ilmanostettu jv joukkue. Vähän liikaa huomioon otettavaa sen sijaan vois kaikki vaan kulkee sillä URALilla
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: AFI ja AFIn Hyökkäys.

Post by JoneKone »

Castor wrote: Lisäksi kunnon hyökkäystaktiikat vaatii huomattavasti enemmän munaa koska ne sisältävät paljon suurempia riskejä, CO kummiski tahtoo pitää omat hengissä ja iloisena, täten panssarirynnäkköjä sun muita ei hirveesti ilmeenny.
Armassa panssarirynnäköt on yleensä aikamoisia riskejä, joissa prosentit ovat yleensä rankasti puolustajien puolella. Tai ainakin omien kokemuksien mukaan. Aika monta kertaa on lähtenyt henki peltipurkin sisällä kun ollaan vauhdilla ajettu asemiin. Osittain johtuu myös siitä, että Armassa panssarirynnäkön pelotevaiktus ei ole se sama mitä IRL. Jos BMP -joukkue ajaisi täydellä vauhdilla päin IRL niin ottaisin aika nopeasti jalat alle. Armassa niin kohtituleva BMP on vain koko ajan suureneva maali. Sanoisin, että nykytaktiikat joissa ne pidetään takalinjoissa ja käytetään tulivoimaa jv:n suojaamina on varmaan Arma -ympäristössä aika toimiva konsepti.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: AFI ja AFIn Hyökkäys.

Post by Castor »

Joo se oli kärjistetty esimerkki, itse olen ollut arma tvtssä 5ssä panssarirynnäkössä joista 3 on ollut onnistuneita, mekjv tehtäviä taas on alla varmaan 100.

Pointti kuitenkin oli että kaikenlaiset taistelun aikaiset liikkeet on riskejä, ja 10 tasolla myös noita riskejä kannattaa oikeissa olosuhteissa tehdä, loppujen lopuksi riskialttiit temput vaatii meidän peleissä tasan 2 asiaa: valmistelun ja tuuria.

Jos riskejä ei uskalleta ottaa niin hyökkääjä voi hyvinkin jäädä rypemään siihen mannerheim-linjalle
User avatar
Paavo
Posts: 1005
Joined: 26 Jul 2013, 18:17

Re: AFI ja AFIn Hyökkäys.

Post by Paavo »

Ensinnäkin pitää muistaa että AFI on avoin yhteisö (not this again) ja mitään IRL yhteistoiminnantasoa ei voida vaatia joukoilta jotka eivät koskaan drillaile samoilla kokoonpanoilla komppaniatason tehtäviä.

Kuitenkin se missä asiaan voi vielä vaikuttaa on johtotasolla: Komppanian komentajan tai joukkueenjohtajan on hyökkäystehtävissä välitettävä selkeästi tehtävän aie (mission intent), ja se on oltava joukkojen kollektiivisessa tietoisuudessa. Tämä tarkoittaa sitä että jos komppanian päällikkö vaatii joukoilta aggressiivista etenemistä, niin tämä aie on välitettävä jokaiselle rivimiehelle asti.

Ongelmia alkaa muodostumaan hyökkäyksessä kun:

- Tehtävän aie ei ole selkeä, tai sitä ei ole välitetty kaikille komppanian/joukkueen osapuolille.
- Jatkuva mikromanagerointi ja/tai autoritäärinen johtotyyli. HUOM: Usein tästä on turha syyttää aina komppanian/joukkueenjohtoa. Esimerkiksi jos ryhmänjohtajat eivät anna tarkkaa tilannekuvaa vihollisen ja omien joukkojen toiminnasta, eikä osoita proaktiivisuutta muutenkaan tiedon välittämisessä, niin tässä vaiheessa mm. allekirjoittanut alkaa vuorostaan ohjaamaan ryhmiä kädestä pitäen.
- Joustamattomat suunnitelmat: Hyökkäys on parhaimillaan kuin virtaava joki - se etsii aukot ja vyöryy niistä läpi, eikä yritä väkisin jostain murtumattomasta kohdasta läpi. Mutta sekin että tiedetään missä ne aukot ovat, vaatii RJ tasolla taktista tilannetietoutta ja tiedon välittämistä.
- Muutama havoittunut pysäyttää usein koko joukkueen, ja tämän jälkeen koko komppanian. Ketju menee kutakuinkin näin: Partiossa menehtyy kaksi miestä ja yksi haavoittuu -> ryhmän liike pysähtyy ja alkaa paikallinen selviytymistaistelu -> joukkueen liike pysähtyy koska yksi ryhmistä ei ole samalla tasalla -> komppania pysähtyy koska toinen joukkue ei ole ylittänyt tiettyä kynnystä. Ratkaisu tähän ongelmaan on sopia entuudeltaan toiminta haavoittuneiden kohdalla, ja paras toimintamalli aggressiivissa hyökkäyksissä on säilyttää liike tappioista huolimatta siihen asti kunnes ko. osasto on menettänyt 75% vahvuudestaan (esim. partio menettänyt 75%, partio pysähtyy mutta ryhmä jatkaa. Ryhmä menettänyt 75%, ryhmä pysähtyy mutta muu joukkue jatkaa jne.) Haavoittuneet voidaan poimia matkalta tai hoitaa takalinjassa komppanian tai joukkueen lämärin toimesta. (Tämä on komppanian XO:n hommia)
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: AFI ja AFIn Hyökkäys.

Post by JoneKone »

Castor wrote:...valmistelun ja tuuria.
Ja osaavia pelaajia... On ollut ihan mukavaa nähdä, että alkaa olemaan tarpeeksi pelaajia jotka ovat haluneet erikoistua tiettyihin aselajeihin. Syksyllä oli jo vaikeata saada osaava mikä tahansa joukkue kasaan. Nyt on jo kokeneita konkareita sen verran, että saadaan assetit pääsääntöisesti täyteen edes jotenkin osaavia käyttäjiä (joo, myönnettäköön että vaihtelee rankasti viikkopelikerrasta toiseen).
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: AFI ja AFIn Hyökkäys.

Post by Bummeri »

Kannattaa pitää se reservi noissa hyökkäyksissä. Esimerkiksi viimeksi kun pelattiin tuota Tvt147 Red Freedomia, oli mekkijoukkueella 2 ryhmää käressä ja 3 ryhmää reservissä. Kun kaksi ensimmäistä ryhmää kohtasi vihollista ja otti tappioita, selustasta siirrettiin 3 ryhmää ensimmäisen kahden ryhmän pohjoispuolelle josta ne jatkoivat eteenpäin kohti vihollsita. Tällä aikaa kaksi taistelussa ollutta ryhmää sai rauhassa laittaa oman kasettinsa kuntoon ja liittyä taas hyökkäykseen.

Lisäksi tätä reserviä voitiin käyttää selustan partiointiin kun yritettiin varmistaa ettei sissejä jäänyt puskiin.

Ongelmia tuossa hyökkäyksessä tuli vasta kun kaikki ryhmät olivat ottaaneet tappioita ja olisi pitänyt ylittää aukea ja selsutassa oli vihollisen sissejä kaikista vastatoimista huolimatta. Tässä vaiheessa hyökkäyksen kannalta ideaalista olisi ollut jos kärkeen olisi saatu kokonaan levännyt ja järjestäytynyt uusi joukkue, jolla on koheesio 100% kasassa.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Post Reply