AFI ja AFIn Hyökkäys.

Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: AFI ja AFIn Hyökkäys.

Post by Bummeri »

Tämä on mielenkiintoinen aihe. Olen viimeisen 3/4 vuoden ajan lähestulkoon poikkeuksetta ollut hyökkääjällä JJ erilaisilla kokoonpanoilla.
Muutama satunnainen asia minkä olen havainnut tuon yllämainitun reservin pitämisen lisäksi:

1. Rakennetun alueen valtaaminen

Ensinnä alue täytyy eristää ja valvoa siten että alueella vihollisen toimiminen saadaan pysäytettyä. Tämä tarkoittaa sitä, että niinkauan kuin alueella on vapaasti ikkunoista räiskivää vihollista, ei sinne ole asiaa kenelläkään. Tuliylivoimalla, singoilla ja räjähteillä vihollinen täytyy saada ajettua sisätiloihin ja suojiin odottamaan passiivisena. Vihollisen tuleminen ja poistuminen aluelta täytyy estää parhaan mukaan.

Tämänjälkeen varsinainen työ alkaa. Käsikranaatein aseistettu ryhmä ja ainoastaan vain 1 ryhmä laitetaan puhdistamaan sen eristetty rajattu pieni alue. Vain 1 ryhmä sen takia että ryhmän on helppo omaan tahtiin varmistaa kaikki nurkat ja kolot ja Blu-on-Blun vaara pienenee eksponenttiaalisesti. Sellaiset rakennukset joissa ei ole varmaa vihollista puhdistetaan kranaatein ja aina ampumalla kun katsotaan nurkan taakse. Sellaiset rakennukset joissa on varmasti vihollista tulisi pyrkiä tuhoamaan räjähtein ulkopuolelta.

Yksinkertainen valtaus:
Image

Monivaiheinen valtaus:
Image
Image
Image
Image

2. Viivyttävän vihollisen voittaminen

Tähän on käytännössä kolme tapaa. Järkyttävä tuliylivoima heti kosketuksessa, radikaali hyökkäyksen suunnan muuttaminen kesken hyökkäyksen, tai sitten näiden viivytyspaikkojen laukominen ennen kuin niistä tulee ongelma. Useita kertoja olen yrittänyt reservillä koukata vihollisen kohtaamisen jälkeen estämään vihollisen irtautumisen, mutta käytännössä meillä ei ole niin nopeatoimista johtajaa ja ryhmää peleissä, joka tähän kykenisi, ellei vihollinen vätystele jostain syystä.

Tuo järkyttävä tuliylivoiman saaminen on monesti kiinni siitä, osaako kosketuksen saava ryhmä ampua niinsanotusti vitusti liikaa erityisesti kiväärikranaatein, konekiväärein, singoin sekä ajoneuvoasein ja siitä että kuinka hyvät asemat se vihollinen on valinnut. Jos ryhmä on hereillä ja heti ensimmäisestä vihollisen merkistä vihollisen asemiin ammutaan kaikella mahdollisella aseistuksella, on tulos monesti hyökkääjälle edullinen. On hyvä pitää mielessä, että "Jos siellä on yksi, on sielä toinenkin."

Radikaali hyökkäyksen suunnan muutos toimii vain sellaista vihollista vastaan joka pelaa syvällisempää takstisempaa peliä ja oikeasti liikuttelee joukkoja hyökkäyksen perusteella. Onkin siis tärkeää päästä selville että minkälaista peliä vihollinen pelaa, vai onko siellä vain passivinen puolustaja joka ei hae paikallista ylivoimaa, jolloin järkevintä on vain puskea suoraa linjasta läpi ja partioida selustaa ja sivustoja. Yleensä radikaali suunnanmuutos vaatii myös sen että hyökkäävällä osastolla on jotain mekanisoitua tai motorisoitua kalustoa ryhmillä, joilla hyökkäyksen suuntaa voidaan nopeasti muuttaa. Suunnan muutoksella monesti saavutetaan se, että vihollisen mahdolliset uudet vahvemmat tuliasemat tehdään hyödyttömiksi ja pakotetaan jälleen vihollinen reagoimaan meihin.

Viivytyspaikkojen laukominen tarkoittaa sitä, että kun on joku todennäköinen viholisen asema jossain etualalla, muttei ole varmaa tietoa onko siellä ketään. Otetaan ryhmä riviin ja ammutaan sinne alueelle ja katsotaan mitä tapahtuu. Näkyykö juoksevia ukkoja, tai tuleeko vastaan tulta. Jos ei tule, on viholinen todennäköisesti ottanut irti tai ei ole koskaan siellä ollutkaan tai sitten harvinaisin vaihtoehto ja vastassa on hyvän kurin omaava vihollisjoukko. Tällä saavutetaan yleensä se että vihollinen menettää sitä viivytystilaansa ja lopulta pakotetaan lopulliseen taisteluun.

3.Hyökkääjän ehdoilla toimiminen, eli paskojen liikeiden välttäminen

Tämä on tärkeää ja minusta yksi tärkeimmistä asioista minkä ryhmänjohtaja voi tietää liittyy olellisesti tähän. Yksinkertainen lause "Jos et ole taistelun aloittaja ota välittömästi irti!". Käytännössä siis on tärkeää että taistelu sujuu hyökkääjän tahdilla ja hyökkääjän valitsemissa sijainneissa. JJ tasolla tämän ajatuksen vaaliminen tarkoittaa pitkälti sitä että kokoajan mietit onko joku ryhmä sellaisessa vaarassa että koko ryhmä voidaan menettää. Jos vaara on olemassa, on tilanne välittömästi korjattava esimerkiksi toisen ryhmän tuella tai irtiottamisella.

Toisaalta tämä tarkoittaa myös sitä että hyökkääjältä täytyy löytyä malttia ja näkemystä tiedostaa vihollisen vahvat paikat ja ei mennä päätä pahkaa niihin uhraamaan miehiä, vaan putsata ne rauhallisesti ja harkitusti ylivoimaa käyttäen. Tämä näkyy erityisesti rakennettujen alueiden ja linnoitteiden puhdistamisessa.

Malttia...

4. Ammustäydennysten tärkeys

Lähtökohtiasesti hyökätessä ukoilla täytyy olla niinpaljon ammuksia, ettei kenellekkään vaan tule sellainen tunne että ammuksia täytyisi jotenkin säästellä. Hyökätessä ammuksia täytyy myös aktiivisesti joukkueenjohdon ja erityisesti 15 tyrkyttää joukoille, ja 15 on suotavaa jo pelin alusta alkaen kartoittaa ja hamstrata joukoille mahdollisimman paljon ammuttavaa kuulaa. Sellainen hyökkäys joka ei kuluta tolkutonta määrää ammuksia on tuomittu joutumaan sellaiseen taisteluun joka ei ala hyökkääjän ehdoilla. Itse ainakin matsin alettua ja minun ollessa 10, etsin jostain käyttämättömia singon ja KK ammuksia ja tungen ne reppuun ja käyn sitten antamassa ukoille kun on taistelua tovi käyty.

5. Puskasisseilystä

Huomionarvoinen seikka on, että kaikkiin yllämainittuihin asioihin on olemassa sellainenkin ratkaisu, että laittaa vaan sissipartioita ja kattoo mitä tapahtuu, mutta tämä tapa luottaa oleellisesti siihen että kaikki nämä sissiporukat on jotenkin henkilökohtaisesti taitavia, niinkuin esimerkiksi venäläisillä monesti oli. Kaikki minun mainitsemat temput onnistuu ilman sensuurempaa henkilökohtaista taitoa miehiltä, kunhan radio pysyy kourassa ja löytää itsensä kartalta.

Puolustajien puskasisseilysta voin senverran todeta että se on vittumaisinta ikinä, ja sen torjumiseen ei ole kohtuutonta käyttää 1/3 hyökkäävästä voimasta. Selustan puhtaus on tärkeää koheesion kannalta. Partiointia, partiointia, partiointia vain sinne selustaan.

6. Heittimistä

Heittimet ovat auttamatta jäljessä aktiivisessa hyökkäyksessä ja aiheuttavat vain hidastuksia. Senpätakia heittimillä pitäisi vain ampua ennaltavalittuihin kohteisiin jotka palvelevat suunnitelman etenemistä esimerkiksi laukomalla todennäköisi väijytyspaikkoja, tai sitten vihollisen todettuihin staattisiin puolustuslinjoihin, jotka joudutaan puhdistamaan. Jonkunnäköinen esteen ampuminen irtautuvan vihollisen taakse voisi olla järkevää, mutta tätä en ole vielä pääsyt kokeilemaan koskaan pelissä. Vaatisi todennäköisesti taitavan tulenjohtajan jolla on myös pelisilmää vihollisen liikkeiden suhteen.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Makela
Posts: 899
Joined: 29 Sep 2013, 11:37

Re: AFI ja AFIn Hyökkäys.

Post by Makela »

Bummerille jäätävät propsit ylläolevasta....

....mutta: ktselin tässä hiemän viimeisen parin kuukauden ajalta AARt ja näyttäisi siltä, että puolustushan se on, mikä AFI:lla kusee, eikä tuo hyökkäys. Viimeisen kuukauden ajalta löytyy YKSI puolustus voitto:

tvt133 turkey resist

Ja kyseisessä tehtävässä puolustaja voitti pääosin hyökkäyksen tyssäämisen ja hyvän suunitelman takia. Lähes kaikki muut tämä kuukauden ajalla pelatut tehtävät on olleet puhtaita hyökkäjän voittoja.

...just sain' dat diz aint' the bromblem...
Tiedän, siinä viestissä on kirjoitusvirheitä! Mitäs sitten!?
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: AFI ja AFIn Hyökkäys.

Post by Bummeri »

Makela wrote: ....mutta: ktselin tässä hiemän viimeisen parin kuukauden ajalta AARt ja näyttäisi siltä, että puolustushan se on, mikä AFI:lla kusee, eikä tuo hyökkäys. Viimeisen kuukauden ajalta löytyy YKSI puolustus voitto:
Tehtävien tasapaino on siirtynyt enemmän hyökkääjien eduksi aivan syystä, mutta onkohan nyt tehty liian suuri korjausliike balanssissa?
Olimiten oli, nyt alkaa olla taas aika mennä puolustajille pohtimaan ongelmia, siellä vain harvemmin on tätä 2 joukkueen jakoa josta niin kovasti tykkään.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: AFI ja AFIn Hyökkäys.

Post by Castor »

Ensinnäkin erinomainen kommentti bummerilta missä riittää varmasti kaikille johtajille analysoitavaa pitkäksi aikaa, selkeästi on laitettu vaivaa ja mietitty!

Yleensä tohon lisätäkseni niin hyökkäyksessä kannattaa omat assetit keskittää jotenkin, älkää tehkö samaa virhettä kun ranskalaiset WW2, saatte paljon suuremman hyödyn sillä että laitatte sekä vaunut että heittimet murtamaan jotain tiettyä pistettä kuin että levitätte ne pitkin karttaa.

Samoin jalkaväellä, jos joukkueena meinasitte hyökkää niin hyökätkää! Ryhmien välit hyökkäävällä joukolla(hyökkäävä osasto vs hyökkäystä tukeva osasto) pitäis olla tulenavaus tasalla sama kuin taisteluparien välit. Mitä kauempana nämä ryhmät on sitä paskemmin ne pystyy tukemaan toisiaan
Bummeri wrote:"Jos et ole taistelun aloittaja ota välittömästi irti!".
Ikävää leikata tällänen palanen mutta sattui särähtämään korvaan, tässä tilanteessa 10 varmaan antanut ymmärtää että saa irtautua? Muutoin joukkueen hyökkäyksessä on ryhmän kokoinen aukko jota vihollinen voi käyttää hyväksi.
User avatar
Heikkinen
Posts: 105
Joined: 20 Jan 2015, 21:21

Re: AFI ja AFIn Hyökkäys.

Post by Heikkinen »

Hyviä Kommentteja kaikilta tähän mennessä! Perusjuttujakin olisi hyvä tietää esim miten ryhmä pidetään parhaiten kasassa ja taistelussa mukana.
Image
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: AFI ja AFIn Hyökkäys.

Post by JoneKone »

Bummerin postissa paljon erittäin hyviä pointteja. Mielestäni ehkä yksi oleellisimmista on tosiaan se, että olipa kuvio mikä tahansa niin se pitää pystyä toteuttamaan AFI:n "kutsuväellä". Annetut esimerkit hyvät ja yksinkertaiset.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: AFI ja AFIn Hyökkäys.

Post by Bummeri »

Hei vaan kaikille.

Jonkun aikaa sitten oli puhe että pitäis kattoa miten sen puolustuksen saa toimimaan JJ tasolla. No olen nyt tässä taas aika monta kertaa ollut puolustajalla johtajan ja tullut siihen tulokseen, että puolustuksessa on aika vähän väliä sillä että mitä teet JJnä, sillä ryhmä ja yksilösuoritukset ratkaisee puolustajien pelin 90% ajasta. Hetkellistä ylivoimaa voi yrittää hakea tietyissä paikoissa, mutta riski sille että iso osa siitä hetkellisesti ylivoimaisestakin porukasta kuolee pois on merkittävä. Tällöinkin yleensä jo alivoimainen puolustaja kärsii suhteessa suuremmat tappiot.

Syy siihen miksi puolustus ratkaistaan ryhmätasolla on se, että kaikki tehokkaat puolustustaktiikat kuten väijyttäminen, viivyttäminen ja soluttautuminen vaatii ryhmän ja partionjohtajilta erinomaista maastosilmää, tilannetietoa ja sitten ennenkaikkea ryhmän kaikilta jäseniltä kärsivällisyyttä. Jännää on kuitenkin havaita että sooloilijoilla on taas helpompi tehdä yllämainittuja kikkoja. Syytä en tiedä.

Puollustajalle, kuten hyökkääjällekkin ovat assetit erittäin hyödyllisiä, mutta niissäkin loistaa hyökkäystä enemmän se assetin käyttäjän taidon tarve.

Tästä vois jatkaa myöhemmin. Erityisesti tuon puskasisseilyn käyttämisestä puolustuksesta ja siitä kuinka minun mielestä ryhmien tulisi toimia pienen joukkueen tavoin hajautettuna puolustuksessa...
Last edited by Bummeri on 01 Sep 2016, 14:05, edited 5 times in total.
Reason: 1
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Tuntematon
Posts: 2291
Joined: 19 May 2015, 15:29
Location: Valkeakoski
Contact:

Re: AFI ja AFIn Hyökkäys.

Post by Tuntematon »

Oma havainto tohon puskasissi soolo - partion tehokkuuden takana on ainakin se että on paljon helpompi pysyä piilossa pienellä hajautetulla porukalla kuin isolla ryhmällä.

Mitä pidempään pystyy olemaan piilossa ja niin että hyökkääjä luulee alueen tyhjäksi. Tulee heille nopeasti putkinäkö ja näin ollen tämä piilossa oleva osasto kun avaa tulen niin Hyökkääjällä kestää pidempään löytää nämä hajautetut joukot kun katsovat tietenkin ensin sinne missä olettavat vihollisen olevan ennenkuin tajuavat että vihollinen onkin siellä mikä piti olla puhdas vihollisista.

Tulitaistelussa yksittäisen henkilön on helpompi osua ryhmälliseen vihollista kuin tämän ryhmän tähän yksittäiseen taistelijaan. Tähän vielä se kaaos mikä tulee kun vihollista on siellä missä ei sitä enään pitänyt olla + häiritsevä kontakti kauempana on tappava yhdistelmä.
Tästä sitten johtuu että ryhmä hajoaa ja radiossa tulee pieni kaaos kun koittavat ryhmän saada kasaan ja paikallistaa vihollisen sijainnin. Tämä aika on tärkein vaihe puolustajan tehdä ne tappiot ja jos voi valita kenet suolaa niin RJ on kriittinen lenkki mikä pidentää ryhmän kaaosta jos hän kuolee.

Kun sitten hyökkääjä saa pakan kasaan ja alkaa ampua kovilla takaisin. Pitää puolustajan lopettaa ampuminen ja pysyä piilossa. Näin hyökkääjä luulee että puolustaja tapettu / vetäytyy. Jolloin he alkavat tarkistamaan tilannetta ja hoitamaan / loottaamaan omia kaatuneita. On taas hyvä hetki puolustajan iskeä. Kun hyökkääjä on laskenut puolustuksen ja taas ollaan tuossa kaaos tilassa.

Jos taistelu on rakennetulla alueella. Saattaa hyökkääjältä tulla yksittäisiä sankareita tarkistamaan että mitäs vihollisia kuoli ja on tällöin helppo maali tälle piileskelevälle puolustajalle
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: AFI ja AFIn Hyökkäys.

Post by JoneKone »

Bummeri wrote:Hei vaan kaikille.

Jonkun aikaa sitten oli puhe että pitäis kattoa miten sen puolustuksen saa toimimaan JJ tasolla. No olen nyt tässä taas aika monta kertaa ollut puolustajalla johtajan ja tullut siihen tulokseen, että puolustuksessa on aika vähän väliä sillä että mitä teet JJnä, sillä ryhmä ja yksilösuoritukset ratkaisee puolustajien pelin 90% ajasta.
Eiks toi lopulta päde myös IRL? Eli aina on muuttujia johon johto ei voi täysin varautua. Toki, en ole monta puolustusta johtanut, joten en lähde suoraan väittelemään, mutta jotenkin on vaikea uskoa, ettei JJ:n toimilla olisi mitään vaikutusta taistelun lopputulokseen? :) AFI:ssa tottakai pelaajien taso vaihtelee huimasti ja puolustuksessa virheet yleensä kertaantuvat nopeasti, eli aina ei ehkä pysty erottelemaan oliko taktiikka toimiva vai oliko vain huonoa onnea?

Musta tuntuu, että aletaan AFI:ssa vasta kunnolla oppimaan hyökkäämistä ja puolustamista isolla porukalla? Tääkin keskustelu avannut aihetta aika paljon ja eri näkökulmista.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Kortonki
Posts: 94
Joined: 12 Aug 2015, 16:42

Re: AFI ja AFIn Hyökkäys.

Post by Kortonki »

JoneKone wrote:
Bummeri wrote:Hei vaan kaikille.

Jonkun aikaa sitten oli puhe että pitäis kattoa miten sen puolustuksen saa toimimaan JJ tasolla. No olen nyt tässä taas aika monta kertaa ollut puolustajalla johtajan ja tullut siihen tulokseen, että puolustuksessa on aika vähän väliä sillä että mitä teet JJnä, sillä ryhmä ja yksilösuoritukset ratkaisee puolustajien pelin 90% ajasta.
Eiks toi lopulta päde myös IRL? Eli aina on muuttujia johon johto ei voi täysin varautua. Toki, en ole monta puolustusta johtanut, joten en lähde suoraan väittelemään, mutta jotenkin on vaikea uskoa, ettei JJ:n toimilla olisi mitään vaikutusta taistelun lopputulokseen? :) AFI:ssa tottakai pelaajien taso vaihtelee huimasti ja puolustuksessa virheet yleensä kertaantuvat nopeasti, eli aina ei ehkä pysty erottelemaan oliko taktiikka toimiva vai oliko vain huonoa onnea?

Musta tuntuu, että aletaan AFI:ssa vasta kunnolla oppimaan hyökkäämistä ja puolustamista isolla porukalla? Tääkin keskustelu avannut aihetta aika paljon ja eri näkökulmista.
Tässäkin varmaan pätee, ettei JJ:n toimesta aleta mikromanageroimaan vaan pistetään iso kuva kuntoon. Annettaan ryhmänjohtajille ja miehistölle työrauha suorittaa. Eritoten RJ:nä ehtii miettiä sitä taistelujohtamistakin, eikä ole koko ajan sidottu radioon.
Post Reply