Projekti Uranus
Projekti Uranus
PROJEKTI URANUS
Olen kehittelemässä uudenlaista tehtäväkonseptia AFI yhteisölle, ja ajattelin esitellä sitä tässä viestiketjussa meidän pelaajille. Tämän lisäksi toivoisin tässä viestiketjussa pelaajilta heidän ideoitaan ja ehdotuksiaan tähän tehtäväkonseptiin liittyen.
Lähtökohdat:
Perusideana olisi luoda ARMA 2 pelitapahtuma, jossa hyödynnettäisiin VTS:ää (Virtual Training Space) tehtävän luomisessa. VTS:ssä 1-2 GameMasteria voivat luoda skenaarioita dynaamisesti spawnaamalla vihollisia, luomalla objektiiveja jne. Suurimpana erona siis perustehtävään on se, että GameMasterit voivat muokata moninpelin aikana lennosta tehtäviä soveltumaan paremmin pelaajien tekemiin päätöksiin ja tehtävissä menestymiseen.
Kyseessä olisi yhden peli-illan tapahtuma, jonka kokonaiskesto olisi 2-3 h. Illan aikana pelattaisiin yhtä ja samaa skenaariota, joka sisältäisi useita eri GameMastereiden luomia tehtäviä.
Tehtävien rakenne:
Tässä tehtäväkonseptissa pelaajien joukko-osastolle annetaan yksi selkeä päätavoite. Päätavoite voi olla skenaariosta riippuen esim. Paikallisväestön rauhanturvaaminen, QRF:nä toimiminen, jne. Päätavoitteen tarkoituksena on antaa suuntaa tehtävän johtajalle, jolle annetaan täydet vapaudet toteuttaa tehtäviä joukko-osastolle ennalta määrättyjen resurssien puitteissa.
Omat joukot:
Joukko-osaston resurssit ovat ennalta määriteltyjä ja pysyviä. Esimerkiksi FOB:ssa on kuljetuskäyttöön soveltuvia ajoneuvoja, ilmatukeen tarkoitettuja helikoptereita yms. Mikään näistä ei kuitenkaan respawnaa, eli tehtävän johtajan vastuulla on huolehtia siitä että resursseja käytetään viisaasti. FOB:ssa on myös huoltoon tarkoitettuja ajoneuvoja, ja pelaajien vastuulla on itse huolehtia kaikista huoltotoimenpiteistä.
Joukko-osastojen kokoonpanot voidaan muokata helposti pelaajamäärälle sopivaksi. Esim. Mikäli pelaajia on vain 10, silloin kokoonpano tulee todennäköisesti olemaan jalkaväkipainotteinen. Mikäli pelaajia on 30, silloin heillä tulisi olemaan käytössään kenties mekanisoituja tukielementtejä jne. Pienillä pelaajamäärillä näitäkin tukielementtejä on helppo simuloida AI:lla.
AI: Viholliset, siviilit ja muut joukot:
VTS:n hyviä puoli on se, että sen avulla voi sekä spawnata että poistaa vihollisia (ja ruumiita) nopeasti. GameMaster voi valvoa että vihollisten määrä ja laatu pysyy skenaarion aikana sopivana, ja että kaikille pelaajille riittää edes jotain maaleja. Poistamalla kuolleet viholliset GameMaster pitää huolen siitä että serverin performanssi ei kärsi.
Siviilipopulaation luominen on myös helppoa. Silloin kun pelaajat ovat kylissä, GameMaster on spawnannut sinne immersiota luovaa paikallisväestöä ja liikennettä. Silloin kun pelaajat poistuvat kylästä, GameMaster poistaa siivilit performanssin parantamiseksi.
VTS:ssä GameMaster voi ottaa AI:sta hallinnan. Tämä tarjoaa lukuisia eri mahdollisuuksia tehtävien ja erityisesti immersion luonnin kannalta. Esim. GameMaster voi ottaa kyläpäällikön roolin itselleen ja neuvotella BluFor komentajan kanssa, samalla kun toinen GameMastereista pyrkii salamurhaamaan kyläpäällikön tarkka-ampujana. Vain mielikuvitus on näissä asioissa rajana!
Lopuksi:
Kaipaisin nyt teidän pelaajien ideoita tämän tehtäväkonseptin toteuttamiseksi. Minkälaisia skenaarioita te tahtoisitte pelata? Minkälaisia tehtäväideoita teillä on? Miltä tämä konsepti kuulostaa ylipäätänsä?
Voitte käyttää alla olevaa ideointikaavaa helpottamaan ideoiden kirjaamisessa, mikäli siitä on teille apua. Vapaa palaute on myös tietysti sallittu!
Skenaario:
Toimintaympäristö:
Tehtävän päätavoite:
Omat joukot:
Viholliset, siviilit ja omien tukielementit:
Muuta:
Olen kehittelemässä uudenlaista tehtäväkonseptia AFI yhteisölle, ja ajattelin esitellä sitä tässä viestiketjussa meidän pelaajille. Tämän lisäksi toivoisin tässä viestiketjussa pelaajilta heidän ideoitaan ja ehdotuksiaan tähän tehtäväkonseptiin liittyen.
Lähtökohdat:
Perusideana olisi luoda ARMA 2 pelitapahtuma, jossa hyödynnettäisiin VTS:ää (Virtual Training Space) tehtävän luomisessa. VTS:ssä 1-2 GameMasteria voivat luoda skenaarioita dynaamisesti spawnaamalla vihollisia, luomalla objektiiveja jne. Suurimpana erona siis perustehtävään on se, että GameMasterit voivat muokata moninpelin aikana lennosta tehtäviä soveltumaan paremmin pelaajien tekemiin päätöksiin ja tehtävissä menestymiseen.
Kyseessä olisi yhden peli-illan tapahtuma, jonka kokonaiskesto olisi 2-3 h. Illan aikana pelattaisiin yhtä ja samaa skenaariota, joka sisältäisi useita eri GameMastereiden luomia tehtäviä.
Tehtävien rakenne:
Tässä tehtäväkonseptissa pelaajien joukko-osastolle annetaan yksi selkeä päätavoite. Päätavoite voi olla skenaariosta riippuen esim. Paikallisväestön rauhanturvaaminen, QRF:nä toimiminen, jne. Päätavoitteen tarkoituksena on antaa suuntaa tehtävän johtajalle, jolle annetaan täydet vapaudet toteuttaa tehtäviä joukko-osastolle ennalta määrättyjen resurssien puitteissa.
Omat joukot:
Joukko-osaston resurssit ovat ennalta määriteltyjä ja pysyviä. Esimerkiksi FOB:ssa on kuljetuskäyttöön soveltuvia ajoneuvoja, ilmatukeen tarkoitettuja helikoptereita yms. Mikään näistä ei kuitenkaan respawnaa, eli tehtävän johtajan vastuulla on huolehtia siitä että resursseja käytetään viisaasti. FOB:ssa on myös huoltoon tarkoitettuja ajoneuvoja, ja pelaajien vastuulla on itse huolehtia kaikista huoltotoimenpiteistä.
Joukko-osastojen kokoonpanot voidaan muokata helposti pelaajamäärälle sopivaksi. Esim. Mikäli pelaajia on vain 10, silloin kokoonpano tulee todennäköisesti olemaan jalkaväkipainotteinen. Mikäli pelaajia on 30, silloin heillä tulisi olemaan käytössään kenties mekanisoituja tukielementtejä jne. Pienillä pelaajamäärillä näitäkin tukielementtejä on helppo simuloida AI:lla.
AI: Viholliset, siviilit ja muut joukot:
VTS:n hyviä puoli on se, että sen avulla voi sekä spawnata että poistaa vihollisia (ja ruumiita) nopeasti. GameMaster voi valvoa että vihollisten määrä ja laatu pysyy skenaarion aikana sopivana, ja että kaikille pelaajille riittää edes jotain maaleja. Poistamalla kuolleet viholliset GameMaster pitää huolen siitä että serverin performanssi ei kärsi.
Siviilipopulaation luominen on myös helppoa. Silloin kun pelaajat ovat kylissä, GameMaster on spawnannut sinne immersiota luovaa paikallisväestöä ja liikennettä. Silloin kun pelaajat poistuvat kylästä, GameMaster poistaa siivilit performanssin parantamiseksi.
VTS:ssä GameMaster voi ottaa AI:sta hallinnan. Tämä tarjoaa lukuisia eri mahdollisuuksia tehtävien ja erityisesti immersion luonnin kannalta. Esim. GameMaster voi ottaa kyläpäällikön roolin itselleen ja neuvotella BluFor komentajan kanssa, samalla kun toinen GameMastereista pyrkii salamurhaamaan kyläpäällikön tarkka-ampujana. Vain mielikuvitus on näissä asioissa rajana!
Lopuksi:
Kaipaisin nyt teidän pelaajien ideoita tämän tehtäväkonseptin toteuttamiseksi. Minkälaisia skenaarioita te tahtoisitte pelata? Minkälaisia tehtäväideoita teillä on? Miltä tämä konsepti kuulostaa ylipäätänsä?
Voitte käyttää alla olevaa ideointikaavaa helpottamaan ideoiden kirjaamisessa, mikäli siitä on teille apua. Vapaa palaute on myös tietysti sallittu!
Skenaario:
Toimintaympäristö:
Tehtävän päätavoite:
Omat joukot:
Viholliset, siviilit ja omien tukielementit:
Muuta:
Re: Projekti Uranus
Skenaario:
ISAF joukot Afghanistanissa. Perinteistä Taleban metsästystä ja paikallisväestön turvaamista vapauden nimissä. IED:tä ja muuta kivaa.
Toimintaympäristö:
PR FATA. Omat joukot operoivat pohjoisen FOB:sta käsin.
Tehtävän päätavoite:
PR Fata alueen paikallisväestön turvaaminen.
Omat joukot:
Moderni motorisoitu jenkkiarmeija pataljoona. Omilla joukoilla käytössään lähinnä kuljetusajoneuvoja ja ehkä kuljetuskopteri.
Viholliset, siviilit ja omien tukielementit:
Vihollisena talebaanit, jotka pyrkivät aiheuttamaan tappiota omille joukoille väijytyksien, tienvarsipommien ja muiden sissikonstien avulla. Siviilit perus vuoristoheimolaisia.
Omien tukielementteinä mm. A-10 ilmatukea. Semmoisella catchilla että ilmatuen tavallinen reaktioaika on 10 min.
ISAF joukot Afghanistanissa. Perinteistä Taleban metsästystä ja paikallisväestön turvaamista vapauden nimissä. IED:tä ja muuta kivaa.
Toimintaympäristö:
PR FATA. Omat joukot operoivat pohjoisen FOB:sta käsin.
Tehtävän päätavoite:
PR Fata alueen paikallisväestön turvaaminen.
Omat joukot:
Moderni motorisoitu jenkkiarmeija pataljoona. Omilla joukoilla käytössään lähinnä kuljetusajoneuvoja ja ehkä kuljetuskopteri.
Viholliset, siviilit ja omien tukielementit:
Vihollisena talebaanit, jotka pyrkivät aiheuttamaan tappiota omille joukoille väijytyksien, tienvarsipommien ja muiden sissikonstien avulla. Siviilit perus vuoristoheimolaisia.
Omien tukielementteinä mm. A-10 ilmatukea. Semmoisella catchilla että ilmatuen tavallinen reaktioaika on 10 min.
Re: Projekti Uranus
Ensimmäinen tehtäväkonseptin testipäivä perjantaina 16.5. klo 19 alkaen!
Toivottavasti saan jeesiä tähän testaukseen: Mitä useampi pelaaja pääsee testaamaan niin sen parempi!
Toivottavasti saan jeesiä tähän testaukseen: Mitä useampi pelaaja pääsee testaamaan niin sen parempi!
Re: Projekti Uranus
Lisätietoja tämän päivän klo 19 testisetistä:
Skenaario:
Yhdysvaltojen 80-90' luvun taitteen kylmän sodan sekoiluja Etelä-Amerikassa. Yhdysvallat tukevat paikallista hallitusta ja sen joukkoja, jotka pyrkivät kukistamaan aluetta terrorisoivan sissijärjestön. Sissijärjestö rahoittaa toimintaansa huumeiden salakuljetuksen avulla.
Toimintaympäristö:
Lingor. Viidakkosettiä.
Tehtävän päätavoite:
Tukea hallituksen joukkoja ja suojella paikallista siviiliväestöä.
Omat joukot:
Kuvitteellinen CIA / Delta tms. yksikkö. Pelissä mallinnetaan 90' light rangereina. Jalkaväkipainotteista pelaamista tässä testisetissä.
Viholliset, siviilit ja omien tukielementit:
Viholliset koostuvat paikallisen sissijärjestön taistelijoista. Heillä ei ole käytössään mitään raskasta kalustoa.
Lingorilla useita pieniä kyliä ja kaupunkeja, joista osa on hallituksen joukkojen hallussa, osa neutraaleja, ja osa sissijärjestölle myönteisiä. Hallituksen joukoilla ei ole koko Lingorin saarta hallussaan.
Alustavasti ei tukielementtejä. Tehtäväkohtaisesti niitä voidaan kuitenkin tässä testisetissä ehkä antaa.
Muuta:
Kyseessä on tehtäväkonseptin testitapahtuma. Tämä tarkoittaa sitä että odotettavissa on pientä säätämistä ja mahdollisesti myös hieman odottelua, etenkin tapahtuman alussa. Lisäksi toivon että tähän testaukseen osallistuvat pelaajat antavat palautetta mahdollisimman paljon!
Skenaario:
Yhdysvaltojen 80-90' luvun taitteen kylmän sodan sekoiluja Etelä-Amerikassa. Yhdysvallat tukevat paikallista hallitusta ja sen joukkoja, jotka pyrkivät kukistamaan aluetta terrorisoivan sissijärjestön. Sissijärjestö rahoittaa toimintaansa huumeiden salakuljetuksen avulla.
Toimintaympäristö:
Lingor. Viidakkosettiä.
Tehtävän päätavoite:
Tukea hallituksen joukkoja ja suojella paikallista siviiliväestöä.
Omat joukot:
Kuvitteellinen CIA / Delta tms. yksikkö. Pelissä mallinnetaan 90' light rangereina. Jalkaväkipainotteista pelaamista tässä testisetissä.
Viholliset, siviilit ja omien tukielementit:
Viholliset koostuvat paikallisen sissijärjestön taistelijoista. Heillä ei ole käytössään mitään raskasta kalustoa.
Lingorilla useita pieniä kyliä ja kaupunkeja, joista osa on hallituksen joukkojen hallussa, osa neutraaleja, ja osa sissijärjestölle myönteisiä. Hallituksen joukoilla ei ole koko Lingorin saarta hallussaan.
Alustavasti ei tukielementtejä. Tehtäväkohtaisesti niitä voidaan kuitenkin tässä testisetissä ehkä antaa.
Muuta:
Kyseessä on tehtäväkonseptin testitapahtuma. Tämä tarkoittaa sitä että odotettavissa on pientä säätämistä ja mahdollisesti myös hieman odottelua, etenkin tapahtuman alussa. Lisäksi toivon että tähän testaukseen osallistuvat pelaajat antavat palautetta mahdollisimman paljon!
Re: Projekti Uranus
Testitapahtumassa ei ollut ketään, ja kukaan ei muutenkaan ole vastannut tähän viestiketjuun.
Oletan siis että ketään ei kiinnosta tämä tehtäväkonsepti, ja tästä syystä pistän projektin jäihin. Katsotaan jos joskus tulevaisuudessa jaksan väsätä jotain uutta vastaavaa paremmalle aikavälille. Tällä eräähän oli muita tapahtumia sovittuna tälle samalle viikolle, ja tästä syystä tätä kyseistä testitapahtumaa ei mainostettu näkyvämmin tulevissa tapahtumissa tai steam groupissa.
Oletan siis että ketään ei kiinnosta tämä tehtäväkonsepti, ja tästä syystä pistän projektin jäihin. Katsotaan jos joskus tulevaisuudessa jaksan väsätä jotain uutta vastaavaa paremmalle aikavälille. Tällä eräähän oli muita tapahtumia sovittuna tälle samalle viikolle, ja tästä syystä tätä kyseistä testitapahtumaa ei mainostettu näkyvämmin tulevissa tapahtumissa tai steam groupissa.
Re: Projekti Uranus
Kävin paikanpäällä TeamSpeakissa seitsemän aikoihin, jolloin itse tirehtööri oli mutettanut itsensä, eikä näinollen voinut vastata kysymyksiini, joten oletin tapahtuman olleen peruttu. Projekti toki kiinnostaa, mutta se vaatii a) mainostusta, b) mainostusta ja (ehkä hieman yllättäen) c) mainostusta. Infoa kehiin ja banderolleja fanfaarien kera, niin johan alkaa kiinnostamaan vakipelaajia ja muitakin coopit "ad hoc" -muokkausmahdollisuuksilla. Muistan kun viimeksi viriteltiin VTS-systeemiä CLAfghanissa puolisen vuotta sitten ja homma pelas, joskin oli tarpeettoman nopea tempo pelaajille. Uutta matoa koukkuun vaan ja eventti-ilmoa muuallekin kuin foorumille.
The only hope you have is to accept the fact that you're already dead and the sooner you'll accept that, the sooner you're able to function as a soldier's supposed to function. Without mercy, without compassion, without remorse. All war depends upon it.
Re: Projekti Uranus
Meikäläinenkin oli tulossa, mutta perjantain 4.30 herätys vei voiton ja nukuin jo 18.00............
Re: Projekti Uranus
Minuakin kiinnosti tämä tehtävä, mutta koulukiireet estivät paikalle tulon
Tuntematon wrote:Jälleen kerran jos joku pahoittaa tästä viestistä mielensä niin totean nöyrästi ja autuaasti että ei kiinnosta.
Tohtori Kuolema wrote:Joo on Taltsi IHAN kiva.
Lauri wrote:isä poisti afin pois
Re: Projekti Uranus
Muakin kiiinostaa, mutta en tiennyt tapahtumasta, meni jotenkin ohi koko viesti ketju, kuten varmasti monelta muultakin.
Ehkä ainut varma keino että tieto tulee pelaajille on laittaa aina kaikki tapahtumat, steamin ja forumin tapahtuma osioon.
Dynaamiset gamemaster missiot kiinostaa varmasti monia afilaisia.
Ehkä ainut varma keino että tieto tulee pelaajille on laittaa aina kaikki tapahtumat, steamin ja forumin tapahtuma osioon.
Dynaamiset gamemaster missiot kiinostaa varmasti monia afilaisia.
"In any moment of decision, the best thing you can do is the right thing,
the next best thing is the wrong thing, and the worst thing you can do is nothing."
-Theodore Roosevelt
the next best thing is the wrong thing, and the worst thing you can do is nothing."
-Theodore Roosevelt
- =FU= J0ntt1_F1N
- Posts: 293
- Joined: 27 Jul 2013, 18:43
Re: Projekti Uranus
Kiinnostaa, en päässy paikalle vaan testitapahtumaan.