Page 2 of 2

Re: AFI ja Panssarit: Koulutus ja Kehittäminen

Posted: 13 Apr 2018, 14:58
by Keneraali
Ehdottoman hyvä ja kehityskelpoinen aihe.
Thororin wrote:
Scottz wrote:Siihenkin voisi ottaa kantaa, että jalkaväkiryhmän taisteluun tuova rynnäkkö- tai miehistönkuljetuspanssari ei välttämättä toimi ryhmän hinauksessa olevana tykkinä vaan niin halutessa esim. jalkaväkijoukkueen varajohtaja (jalan tai vaunujohtajan paikalla) tai järjestyksessä ylin/ensimmäinen vaunu toimii vaunuelementin johtajana (kts. esim. Suomi, jenkit, britit), jolloin vaunujen tulta voidaan keskittää ja hyödyntää liikkuvuutta sekä toimia esim. vaunupareina.
Nämä ovat niitä mielenkiintoisia, laajahkoja kokonaisuuksia joita olisi hieno päästä porukalla kehittämään! Viikkopeleissä yllämainittua en ole usein tavannut, mutta omat kokemukseni ovat olleet syystä jos toisestakin hyvinkin kehnoja: A15 (Eli A01) ei välttämättä ole hahmottanut rooliaan telojen johtajana, eikä jalkaosien johtaja (A10) ole kyennyt kokemuksen puutteesta johtuen sopeuttamaan omaa johtamistaan ja radiokäyttäytymistään.
Prioriteetiksi ottaisin alkuun yksittäisen vaunun toiminnan, ajaja, ampuja ja komentaja. Ja tuosta vielä laitetaan tärkeysjärjestykseen ajaja, komentaja, ampuja. Ajajan tärkeys on elämä ja kuolema, kaikki tietää mitä luultavasti tapahtuu kun ajetaan nollat taulussa. Optimaali tilanteessa ajajalla on sama tilannetaju kuin komentajalla. Siihen on komentajan hankala vaikuttaa, hänen näkökulmastaan vehje on kuitenkin puheohjattu. Kaikki osaa kuitenkin ampua, pienin teorian jälkeen ymmärtää asteet ja osaa hakea maaleja. Ehdottomasti helpoin ja valitettavasti halutuin paikka.

Vaunujen yhteistoiminta. Kun jokaisessa vaunussa on miehistö joka tietää mitä tehdä omalla vaunulla, tarvitaan enää komentoporrasta yhteistanssiin. Tässä asiassa komentajien rooli muuttuu tärkeimmäksi ja miehistö oppii mukana käytännön harjoittelun kautta. Mutta kuten yllä mainittu, ei yksikään AFIn panssariässämiehistö saa yhtään mitään aikaiseksi jos ei anneta lupaa/käskyjä ylempää. Tämän takia tällaiset olisi ehdottoman hyviä lisäämään ylimpien johtajien tietotaitoa. Oltaisiin aika hyvässä tilanteessa jos suurinosa kympeistä olisi perillä vaunu,- ilma, ja epäsuoran perusteista ja pystyisi arvioimaan mitä käytettävissä olevilla resursseilla voi ja ei voi tehdä.

Summa. Alkuun yksinkertaisilla isoilla liikkeillä, pienin vaiva ja isoin lopputulos pelien kannalta. Myöhemmin pikkutarkempaa asiaa (kuinka ajajat voivat keskenään viestiä koodattuja morsetusviestejä prismojen kautta) :lol:. Ja kympit kohderyhmäksi, ei varmaan montaakaan kiinnostunutta mutta kannattaa yrittää.

Re: AFI ja Panssarit: Koulutus ja Kehittäminen

Posted: 13 Apr 2018, 23:19
by Tuntematon
Ois ollu Pjetu kiva että ois alkuperäisen suunnittelijan antanut hoitaa tää eteenpäin tai edes sopia yhdessä. Nyt vähän epäselvää että hoidatko sää tän kokonaan vai pitääkö muiden tehdä jotain? Esim teenkö jotain tehtävää?

Re: AFI ja Panssarit: Koulutus ja Kehittäminen

Posted: 14 Apr 2018, 02:07
by Pjetu
Tuntematon wrote:Ois ollu Pjetu kiva että ois alkuperäisen suunnittelijan antanut hoitaa tää eteenpäin tai edes sopia yhdessä. Nyt vähän epäselvää että hoidatko sää tän kokonaan vai pitääkö muiden tehdä jotain? Esim teenkö jotain tehtävää?
Olen ajatellut, että vastuuta ei kukaan ota kuin niistä kerroista kun se joka itse päättää tuonne laittaa, että vaunutoimintaa seuraavana torstaina.
Nyt ensimmäiseen kertaan mieluiten kaikki joilla on hienoja suunnitelmia mitä tehdään. Ensimmäinen kerta on nyt ainakin mitä on suositeltu, eli miehistön toiminnan kehittämistä.

edit:

Ne harjoitustehtävät mitä ainakin Nurmi on vääntänyt pitäisi riittää ja näin aluksi JV:tä ei pyöri ympärillä, joten ei loadout härväilyä aluksi.
Tietysti hyviä coop-misc-tehtäviä on hyvä olla tulevaisuutta varten, sekä vaunu- ja ilmatoiminnan yhdistämistä varten aika tärkeää.