Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Trade
Posts: 456
Joined: 09 Jun 2015, 19:20

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Trade »

Vapaat kädet taiteilijoille.
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Castor »

Pjetu wrote:...
Vaikuttaa ihan OK säännöltä, Uskon tosin että parhaimman tuloksen saa sillä että TT:t ei "kilpaile" siitä kuka saa varmemmin tehtävänsä pelattua koska se tuntuisi antavan paremman mahdollisuuden "voittaa" copy-pasteamalla

Se miten ylempi onnistuu on eri asia, itse kokeilisin listaa jossa on kaikki TT:t ja heidän tehtäviä sitten järjestyksessä pelataan, täten tietyssä aika määrässä sun tehtäviä pelataan tasan 1 (esim kerran kuussa vaan pelataan tietyn TT:n tehtävä, en tiedä paljonko tekiöitä on..) jolloin on aivan turhaan tehdä useampaa kun ei ole mitään mahdollisuutta saada useampaa pelatuks.

Toisaalta ehdotukseni ampuu itseään vähän jalkaan koska varmasti pelattava tehtävä saattaa johtaa laiskuuteen kun oma tehtävä pelataan kuitenkin. Pikku lisä-ongelmana vielä tehtävä koot ja muut palloilut kun jollain TT:llä ei ole tehtävää tarjolla.

Puhumattakaan että Adminin taakka lisääntyy..
User avatar
Tuntematon
Posts: 2291
Joined: 19 May 2015, 15:29
Location: Valkeakoski
Contact:

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Tuntematon »

Mitä mieltä väki on tosta Kilosta meidän tehtävissä. Mielestäni se on hivenen turha slotti.
Mielestäni JJt keskenään pystyvät yhtä hyvin tekemään suunnitelman ja olemaan aktiivisempia.
Monesti tehtävän alettua kilo on vain turha välikäsi. Kaikki peliliikkeet mitä kilo voi tehdä. Voi ihan JJ toteuttaa.
Jättäisin kilon vain eventteihin ja tehtäviin joissa enemmän kuin kaksi joukkuetta.
User avatar
Blahh
Posts: 556
Joined: 17 May 2015, 14:12

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Blahh »

Ei missään tapauksessa.
Scottz
Posts: 562
Joined: 14 Aug 2013, 11:48
Location: Hki

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Scottz »

Tuntematon wrote:Mitä mieltä väki on tosta Kilosta meidän tehtävissä. Mielestäni se on hivenen turha slotti.
Mielestäni JJt keskenään pystyvät yhtä hyvin tekemään suunnitelman ja olemaan aktiivisempia.
Monesti tehtävän alettua kilo on vain turha välikäsi. Kaikki peliliikkeet mitä kilo voi tehdä. Voi ihan JJ toteuttaa.
Jättäisin kilon vain eventteihin ja tehtäviin joissa enemmän kuin kaksi joukkuetta.
Vaikka noin paperilla kaksi joukkuetta voisi toimia ilman ylempää johtoporrasta, niin jos meillä nytkin peleissä joukkueet on onnettoman epäaktiivisesti toisiinsa yhteydessä omasta aloitteesta, niin kertaheitollako se kommunikaatio siitä paranee? Ihan sama juttu ryhmien kanssa joukkueen sisällä. Niin kauan kun osa mieluummin ulkoistaa sen taktiikan (/taistelutekniikan) ja logistiikan ylemmälle johtoportaassa kuin ottaa siitä aktiivisen otteen, niin kankeakin hierarkia on parempi kuin avohärdelli. Pätevät joukkueenjohtajat pärjäävät ilman komppanianjohtoa, mutta tämä ei ole status quo. Siksi toisekseen, laittakaa niitä kolmansia joukkueita tehtäviin, niin alkaa löytymään komppanianjohdolle duunia jos jonkun mielestä aika riittää kivien neppailuun; pitää hattua nostaa niille K10:lle jotka on selvillä joukkueiden tilanteista (sijainti, vihollismäärä, omat tappiot, kalustomäärä) ja vihollisen toiminnasta pelkästään passiivisesti kuuntelemalla sekä itse havaitsemalla. Kyllä se juttu vaan niin on, ettei ilman ylempää johtoporrasta siitä hommasta tule lasta eikä paskaa ekan taistelukosketuksen jälkeen: suunnitelmat harvemmin kestää sellaisenaan loppuun saakka, joten jonkun pitää ottaa kokonaisvaltainen näppi hommasta ja luontevammin sen tekee joku muu kuin se joukkueenjohtaja, jolla on se oma joukkue päänvaivana.
The only hope you have is to accept the fact that you're already dead and the sooner you'll accept that, the sooner you're able to function as a soldier's supposed to function. Without mercy, without compassion, without remorse. All war depends upon it.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by JoneKone »

Scottz wrote:
Tuntematon wrote:Mitä mieltä väki on tosta Kilosta meidän tehtävissä. Mielestäni se on hivenen turha slotti.
Mielestäni JJt keskenään pystyvät yhtä hyvin tekemään suunnitelman ja olemaan aktiivisempia.
Monesti tehtävän alettua kilo on vain turha välikäsi. Kaikki peliliikkeet mitä kilo voi tehdä. Voi ihan JJ toteuttaa.
Jättäisin kilon vain eventteihin ja tehtäviin joissa enemmän kuin kaksi joukkuetta.
Vaikka noin paperilla kaksi joukkuetta voisi toimia ilman ylempää johtoporrasta, niin jos meillä nytkin peleissä joukkueet on onnettoman epäaktiivisesti toisiinsa yhteydessä omasta aloitteesta, niin kertaheitollako se kommunikaatio siitä paranee? Ihan sama juttu ryhmien kanssa joukkueen sisällä. Niin kauan kun osa mieluummin ulkoistaa sen taktiikan (/taistelutekniikan) ja logistiikan ylemmälle johtoportaassa kuin ottaa siitä aktiivisen otteen, niin kankeakin hierarkia on parempi kuin avohärdelli. Pätevät joukkueenjohtajat pärjäävät ilman komppanianjohtoa, mutta tämä ei ole status quo. Siksi toisekseen, laittakaa niitä kolmansia joukkueita tehtäviin, niin alkaa löytymään komppanianjohdolle duunia jos jonkun mielestä aika riittää kivien neppailuun; pitää hattua nostaa niille K10:lle jotka on selvillä joukkueiden tilanteista (sijainti, vihollismäärä, omat tappiot, kalustomäärä) ja vihollisen toiminnasta pelkästään passiivisesti kuuntelemalla sekä itse havaitsemalla. Kyllä se juttu vaan niin on, ettei ilman ylempää johtoporrasta siitä hommasta tule lasta eikä paskaa ekan taistelukosketuksen jälkeen: suunnitelmat harvemmin kestää sellaisenaan loppuun saakka, joten jonkun pitää ottaa kokonaisvaltainen näppi hommasta ja luontevammin sen tekee joku muu kuin se joukkueenjohtaja, jolla on se oma joukkue päänvaivana.

Olin tässä taannoin RTO:na tehtävässä jossa ei ollut varsinaista kiloa. Mun piti toimia linkkinä Alphan ja Bravon välillä ja aika nopeasti homma meni siihen, että välitin Alphan joukkuejohdon toiveet bravolle käskyjen muodossa ja bravo koitti toteuttaa. Samalla myös huomasi, että Alphan JJ partiolla ei ollut aina ollut aikaa vastaamaan bravosta tuleviin kyselihin jolloin välille olisi tarvittu se Kilo koordinoimaan jolloin Alpha olisi saanut taistella rauhassa. Sama koski Victoreita. Telarikon myötä niin joutui koordinoimaan Victorin ja Bravon välille aika paljon.

Eli olisin itse vielä yhden kokemuksen perusteella sitä mieltä, että kyllä se Kilo edelleen tarvitaan. Etenkin juuri sillion kun hommat osuu tuulettimeen tai tehtävissä on esim. erillinen vaunujoukkue.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Blahh
Posts: 556
Joined: 17 May 2015, 14:12

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Blahh »

Tuntematon wrote:
Blahh wrote:Ei missään tapauksessa.
Avaa nyt vähän
Töissä oli pakko puuttua heti puhelimella vaarantavaan virheeseen.

Tosiaan juuri äsken pelattiin tehtävä ilman kiloa ja siinä A ja B sopi taistelusuunnitelmasta mutta käytännössä toinen joutui ottamaan Kilon roolia. Tällöin siis Kilon puuttuessa toinen joutuu kuitenkin lopulta KÄSKEMÄÄN ja kantamaan VASTUUN.

Otetaan siis suosiolla se 2-3 miehen elementti ylhäältä joka koordinoi joukkueita ja pystyy ylläpitämään parempaa tilannekuvaa. JJt lähtökohtaisesti kun ovat niitä taistelujohtajia.

Jone ja Scottz sano saman ja muuta oleellista.
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Castor »

Samaa mieltä Scottzin jonen ja blahhin kanssa.

Kilon roolia joutuu kumminkin joku vetämään, JJ joka tekee kumpaakin tehtävää yhtäaikaa tulee kusemaan suurella skaalalla.

Pitää muistaa että lähes aina KILOlla ei ole vain 2 elementtiä alaisuudessa vaan vähän kaikenlaista assettia myös joka tekee sen kolmannen elementin.

Ennemmin kannattaisi koittaa rohkaista TT:tä tekemään MAX 2. hengen KILO osaston (vakiona), Sinne ei kannata muutenkuin RP-syistä lisätä Lääkintämiehiä tai radiomiehiä. (Jos kysymys on siitä että KILOssa menee miehet menee hukkaan)
Last edited by Castor on 09 Jun 2017, 21:59, edited 1 time in total.
Reason: edit
User avatar
Konzig
Posts: 416
Joined: 08 Jan 2014, 07:57

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Konzig »

Minunkin mielestäni ainakin K10 on ehdottomasti tarpeellinen, koska ujot suomalaiset eivät kehtaa käydä komentamaan toisia ilman selkeää mandaattia. Ja kuitenkin organisoitu pelaaminen on iso osa AFI:n viehätystä. Kilon slottia pitää vaan pelata sillä asenteella, että aktiivista tekemistä on tehtävän live-vaiheessa hieman vähemmän kuin alemmilla portailla, ja painopiste on hyvien juttujen mahdollistamisessa muille.

Kilon viidelletoista on ainakin minun usein vähän vaikeaa keksiä mielekästä tekemistä ja radisti on pelkkään alaspäin tapahtuvaan liikenteeseen myös mielestäni turha. Sen sijaan ottaisin itse usein mielelläni Kilon partioon 10:n lisäksi esim. 3 hengen tiedustelupartion jota voisi lähettää marssin edelle ja/tai painopisteettömään suuntaan. Siinä on sitten tietysti se vaara, että siitä tehdään vaan sellainen "koukku kolmonen" itsemurhatehtävällä, joka ei liity mitenkään muun joukon toimintaan. Mutta hillitysti käytettynä se olisi monesti hauska elementti peleissä ja varmasti kypsille pelaajille mahdollisesti ihan hauskakin rooli pelata.
Post Reply