AFI:n tämänhetkinen tila

Post Reply
IsaiahCortez
Posts: 340
Joined: 29 Jul 2013, 00:09
Location: Keskimmäinen sormi

AFI:n tämänhetkinen tila

Post by IsaiahCortez »

Omia mietteitä AFI:n tilanteesta. [Toivion ja vaadin asiallista keskustelua aiheesta, ilman nimeämisiä, mustamaalaamisia ja muutakin kuonaa mitä voitte keksiä]

Tällä hetkellä AFI:ssa tuntuu olevan ns. nääntyiminen käynnissä. Samat adminit, isännät, tehtäväntekijät, Kpäälliköt, jojot kokoajan hommissa. Kukaan uusi ei viitsi ottaa palloa haltuun edes hetkeksi, koska "En jaksa, ei kiinnosta, tahdon vain pelata. Kyllä ne hoitaa". Entä jos ei hoidakkaan? Itse nyt pitkänajan jälkeen aktivoitunut taas AFI:ssa pelaamaan ja olen huomannut että on entistä vaikeampaa saada Kpäällikköä tai jojoa tehtävään. Ja sitten jos sinne saadaan se jojo tai Kpääl, niin sieltä aivan varmasti kuuluu jonkin näköistä tuhahtelua, marmatusta ja martyyrin asemaan astumista.
Assetteja on tehtävissä jonkin verran enemmän joka on hyvä asia, mutta vielä ei ole löydetty sitä balanssia tehtäviin joka tekisi melkein joka tehtävästä nautittavan. Kaikki lähtevät aina voittamaan sitä tehtävää ja jostain syystä tehtävän pitäisi aina olla voitettavissa. Sitten jos oma ryhmä kuoleekin siihen heittimen kranaattiin, tehtävä haukutaan sysipaskaksi, johtajat maanrakoon ja huudellaan sitten vielä foorumeillakin asiattomuuksia. Sen sijaan että naurahdetaan ja katsotaan spektaa sekä jauhetaan paskaa pelikavereitten kanssa ja mietitään mitä olisi voinut tehdä paremmin.
Pelaammeko me enää huvin vuoksi vai onko AFI:n meiningistä tulossa liian vakavaa? Joka tehtävässä odotetaan johtahalta taktista läpimurtoa suunnitelman osalta, vaikka 15 min on säälittävän vähän edes välttävää suunnitelmaa varten. Itse tykkään johtamisesta, tykkään haasteista suunnitelmassa. Rakastan nähdä tehtävän lopputuloksen vaikka häviäisinkin sen tehtävän. Mutta se ei ole enää hauskaa. Välillä kun ottaa luodista ennen aikojaan ja joutuu spektaan kuuntelemaan oman puolen taistelijoita niin alkaahan se vituttamaan. Valitusta siitä, tästä ja tuosta. "epis op, vaunu op, omat aseet paskoja, asemat paskoja, miksi ei tehty näin."

Toinen asia on se miten ihmiset käyttäytyvät. Herran jesta. Testikäynnistyksen aikana ammutaan aseilla, heitellään kranaatteja, vittuillaan, urkitaan suunnitelmat jos menee toiselle puolelle ja saatana. Haukutaan vielä ennen tehtävän pelaamista tehtävä paskaksi syystä X tai Y. Ja toinen asia on käyttäytyminen toista ihmistä kohtaan. Jos joku ihminen vituttaa niin itku manku parku. Kaikkien kanssa on tultava toimeen oli sitten uudesti syntynt Adolf Hitler. Avoin yhteisö meinaa sitä, että täällä pelaa ihan oikeasti erilaisia ihmisiä. Siellä näytön toisellapuolella ei ole vain nollia ja ykkösiä, vaan oikeita ihmisiä joilla saattaa jossain välissä mennä kuppi nurin. Ja se ei ole syy aloittaa mitään huutokisaa spektassa, brieffissä tai missään muuallakaan. Etenkään jos siellä kanavalla on muita asiaan kuulumattomia ihmisiä.

Ei mulla muuta.
“If you don’t have enough artillery, quit.”
– General Richard Cavasos
"Kylmä, nälkä ja väsymys ovat siviilin harhaluuloja, sotilas tuntee puutetta ainoastaan ampumatarvikkeista."
Temppa
Posts: 699
Joined: 30 Jan 2014, 07:33

Re: AFI:n tämänhetkinen tila

Post by Temppa »

Minua ei kiinnosta häviänkö vai voitanko, tärkein on tunnelma. Kiitos mäkelä vt7 tehtävän rj johdosta, oli kyllä tunnelma täydellinen.

Tehtävien balanssi on mahdoton hoitaa täydellisesti koska tuuri/taito vaikuttaa paljon. Jotkut tehtävät on suoraan tehty niin että toinen osapuoli on täysin maaliosasto.

Sitten nämä spektassa valittavat, 99% on asiallisia ja nämä 1% aiheuttaa tahallaan närää ja toivovat draamaa syntyvän. Nämä 1% voisi vaikka siirtyä toiselle kanavalle kun siirtyvät spektaan tai olevat hiljaa, adminit voisivat tehdä asialle jotain.

Johtajien slottaus, johtajilla on valtaa. Jos olet alempi arvoinen, suu kiinni ja toteuta. Jos tuntuu että voisit tehdä jonkun asian paremmin, mene johtajaksi.

Vanhat tehtäväntekijät ei välitä enää tuosta paskapalautteesta, koska lukevat sen läpi jo. Uudet tehtäväntekijät saattavat ottaa siitä itseensä ja saattavat lopettaa tehtävien tekemisen.

Pelaajat, jokainen pelaaja on yksi osatekijä nautittavaan peliin.
User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: AFI:n tämänhetkinen tila

Post by Nummi »

Vastaavista aiheista on keskusteltu ennenkin, ja tullaan keskustelemaan tulevaisuudessa

https://armafinland.fi/forum/viewtopic.php?f=44&t=298

Kun tähän näin säännöllisesti tunnutaan palaavan, on ongelma kenties sisäänrakennettu peliin, yhteisöön, tehtäviimme, tai vakiintuneisiin käytöstapoihimme. Tästä on mielestäni hyvä keskustella, mutta rakenteelliset muutokset eivät nähdäkseni pysty tätä asiaa korjaamaan. Yhteisön hyvä henki ja toivomasi "pelataan ja nautitaan siitä"-asenne lähtee jokaisesta lopulta yksilönä.
Uskon, että yhteisön nykyinen toimintamalli on kestävä ja kannattava.
Olin tuossa puolisen vuotta sitten huolissani siitä, miten tehtävätiimi pystyisi jatkamaan toimintaansa jatkossa, kun mina olin lähdössä inttiin ja monet eivät ilmaantuneet enää kokouksiin tai osoittaneet aktiivisuutta. Tällä hetkellä tehtävätiimi kuitenkin selviää siltä vaadituista hommista, ja uusia jäseniäkin on saatu rekryttyä.

Tehtäväntekijöistäkin oli aikanaan huolta. Kuvittelin, että spektassa valtoimenaan vyöryvä negatiivinen palaute karkottaisi tehtäväntekijät. Päinvastoin, meillä on yhteisössä edelleen vanhoja konkareita, ja kaiken lisäksi uusia tehtäväntekijöitä joilta tuntuu löytyvän kaikesta karskista palautteesta huolimatta intoa pakertaa editorissa meille pelattavaa.

Uskon siis, että nykyinen toimintamallimme mahdollistaa ja rohkaisee ihmisten oma-aloitteisuutta ja valokeilaan astumista tavalla, mihin muut yhteisömallit eivät pystyisi. Tämä taas antaa Adminille, isännälle, kehareille ja tehtäväntekijöille aikaa hengähtää, kun välillä joku muu innokas (lue: pakotettu) astuu tuuraamaan. Yhteisön aktiivijäsenenä voi olla vaikeaa nähdä tätä näin, kun monta viikkoa putkeen näkyy samat naamat adminina ja isäntänä, ja aina on sama jengi valittamassa jne jne. Voin kuitenkin sanoa, että useita kuukausia välillä taukoa pitävänä vanhana aktiivina on ollut ilo huomata, miten aina kun palaan Arma 3:n ääreen, täällä kuviot pyörii edelleen mallikkaasti, ja uudet naamat näkyy johtaja-, ja vastuutehtävissä.
Se viikosta viikkoon elävä yhteisön "ilmapiiri" on sellainen asia, mikä riippuu sen kokijasta ja kokemisen hetkestä. Välillä sen eteen on tehtävä enemmän töitä, välillä se on ihan mahtava kuin itsestään.

Jos täällä jengi kokee, että ilmapiiri on liian usein negatiivinen, tarkoittaa se että jokaisen on aktiivisesti pyrittävä korjaamaan asia. Haastakaa negatiivinen asenne positiivisella. Keskustelkaa spektassa jostain muusta kuin tehtävän "OHMAGURD EPÄREILU ASSETTITASAPAINO URGGHH":sta, ja jos joku nyt välttämättä haluaa siitä puhua, ohjatkaa AWATS:n antamaan palautetta.


Meillä on puitu läpi näitä ilmapiiriin vaikuttavia seikkoja, ja mielestäni löydetty niihin niin hyvät ratkaisut kuin itse voin keksiä. Se ei tietenkään tarkoita etteikö joku voisi keksiä parempia/parannuksia.
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
User avatar
JP-9000
Posts: 464
Joined: 08 Aug 2013, 10:51

Re: AFI:n tämänhetkinen tila

Post by JP-9000 »

Ahteri wrote:
Tehtävien balanssi on mahdoton hoitaa täydellisesti koska tuuri/taito vaikuttaa paljon. Jotkut tehtävät on suoraan tehty niin että toinen osapuoli on täysin maaliosasto.
Tää on yksi isoimmista syistä, minkä takia olen aina ollut eniten cooppimies. Kun vastassa on AI:ta, joka ei valita "epäreiluista asseteista", balanssista tai siitä, että joutuu puolustaessa odottamaan liian pitkään, homma pysyy yleensä paljon rauhallisempana, taktisempana ja tehtävät mielenkiintoisempina ja monipuolisempina. Toki vastaavasti AI on monessa jutussa aika hölmö (tosin ei kyllä oikeasti läheskään yhtä hölmö kuin monet kuvittelevat), mutta jos realismi on tavoitteena, niin eipä toisaalta niissä yksittäisissä vailla kuolemanpelkoa vihollisen takalinjoissa tetsaavissa DayZ miehissä ole mitään realismin suuntaistakaan.

Muttajoo, aika turhaa pohdintaa toisaalta, koska ARMA3 ei vaan kertakaikkiaan kestä 100 pelaajan cooppeja, joten pakko pelata TvT:tä, murehtia balanssista, sietää suolaa ja juosta munat vaahdossa eteenpäin joka tehtävässä. Nature of the beast ja silleen.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: AFI:n tämänhetkinen tila

Post by JoneKone »

+100 pelaajan yhteisöön mahtuu yhtä sun toista jengiä. Mitä enemmän jengiä niin sitä vähemmän on sitä pienen porukan tekemisen meininkiä ja tiivin yhteisön tunnelmaa. Tässä kyllä admineillä iso rooli katsoa pelaajien perään, että yhteisön sääntöjä seurataan. Toki on jokaisen pelaajan vastuulla, että homma pysyy mielekkäänä, mutta mitä enemmän ihmisiä samassa paikassa niin sitä enemmän säätöä.

Vinkkinä, niin jokaisen yhteisössä aktiivin kannattaa etisä itselleen seuraaja ja promota keharipaikkoja, ettei käy niin kun itse vaihtaa vetovastuusta pois niin hommat jäävät tyhjän päälle.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Zaippo
Posts: 34
Joined: 01 Dec 2015, 19:04

Re: AFI:n tämänhetkinen tila

Post by Zaippo »

Kuten JoneKone sanoi ylhäällä, 100+ pelaajan joukkoon mahtuu kaikenlaista porukkaa. Tälle nyt ei voi mitään eikä se sinänsä ole suoranainen haitta, sillä se lisää niin pelaajamäärää sekä erilaisia persoonia ja johtamis/pelaamistapoja peleihin. Ilmapiiristä... luonnollisesti tätä ei voi sen kummemmin säädellä kuin "hyvät käytöstavat". Näin monella pelaajalla tapahtuu erinäistä kommentointia. Henkilökohtaisesti paras vaihtoehto on "let it go" tai sitte asiasta huomauttaminen. Myöskin muille kanaville vaihtoa voisi esittää, esim. jos haluaa heti Bravo:n mietteitä mikä meni pieleen. AFIlaiset eivät näytä paljoa käyttävän "reload plugins" toimintoa kanavahyppelyssä TFAR:sta muualle ja takas.
Tosin admin voisi (jos on paikalla) reagoida herkemmin suoranaiseen huutamiseen. Harvinaisempaa, mutta silloin ilmapiiri ja keskustelumahdollisuudet muuttuvat sellaisiksi että TS menee hetinmiten mutelle.

Noin vuoden + AFI:n menossa mukana olleena voi todeta että on olemassa aktiiviporukka joka näyttää ottavan johtohommia herkemmin sekä tietysti järjestää koulutuksia, adminoi ja tekee tehtävät (iso kiitos tästä ja muusta toiminnasta heille).

Tästä tosin täytyy kysyä, onko tämä tosiaan pakosta (kukaan muu ei...) vai oikeasti omasta mielenkiinnosta? Itse voin sanoa että ryhmätason hommat vetävät enemmän puoleensa. Ongelma ylemmillä tasoilla liittyy omalla kohdallani edellisen lisäksi juuri näihin eri johtopersooniin. Toiset antavat PSG/RTO:lle oikeita merkittäviä tehtäviä, joskus taas PL/RTO-rooli menee "Joukkue, edetkää tasalle 2, tappaen kaikki" ja "Kilo-Alpha, edetään tasalle 2". Ilman mitään luontevaa spontaania kommunikointia ja tilannekuvan päivittämistä kaikille.
Toinen ongelma on Driver-slotti. Tähän slottaaminen voi olla aivan mahtava idea tai ei. Etenkin jos ajoneuvo on 2 km etulinjan takana eikä Driverille anneta mitään muuta tehtävää, kuten Kilo-verkon kuuntelua ja asemarallia (mikä näyttää parantavan selviytymismahdollisuuksia kummasti).
Tähän kukin pelaaja voi vaikuttaa ihan vaan miettimällä johtajana tuleeko tälle pelaajalle mitään mielenkiintoista hommaa. Ainahan tämä ei olosuhteiden pakosta todeudu, mutta eikö sille Driverille voisi jotain verkkoa heittää kuunteluun ja tarviiko jojo:n olla kolmella eri pitkän kanavalla hoitamassa joukkuetta, ilmatukea ja komppaniaa? Sama ryhmätasolla: tarviiko RJ:n nyt makrota sitä KK:ta vai voisko asian heittää sille partionjohtajalle? Ja sitten tietysti tehtäväntekijöille/admineille. Vähäisissä assettitehtävissä jo joukkuetasolla 3 radiomiestä on liikaa, RTO voisi suoraan korvata PSG:llä pienimmissä nujakoissa. Myöskin jos on ilma-assetit, niin useimmiten ilmaiskut tilataan joukkue-komppania-ilma. Tällöinkin kolmas radiomies käy turhanpantiksi (KJ/JJ:t huomiot). Toki tämäkin on hyvin vahvasti riippuvainen tehtävästä ja radioliikenteen koordinoinnista, mutta senkin KJ/JJ voisi ottaa huomioon jo slottingissa (jotkut JJ:t sanovat suoraan slottingissa että eivät tarvii RTO:ta, mikä on aivan mahtavaa!).
Tähän huomio, että näin ei tosiaan tapahdu aina tai edes suurimpaa osaa aikaa, mutta kun tulee tämmöne passiivinakki niin se sitte harmittaa.

Tossa pieniä omia huomioita AFI:n "epäkohdista", mitä voisi kukin hieman parantaa. Mutta ylipäätänsä olen tyytyväinen AFI:n kuntoon. Ainahan kaikesta löytyy kulmien hiomista ja valittamista. Ihan sama ilmiö näkyy yhteiskunnallisessa keskustelussakin. Mutta sitten unohdetaan mitä meillä jo on ja vaikka kuinka valittaisitte, niin sanon minä että AFI on paljon parempi vaihtoehto kuin A3 King Of Hill!
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: AFI:n tämänhetkinen tila

Post by JoneKone »

Johtajaslottien slottauksen nopeuttamiseen ehdottaisin, että 10 rooleille myönnettään ennakkoslottaus vapaavalintaiseen rooliin seuraavaan tehtävään? Edes kokeiluun?... joku varmaan keksii exploittaa sen, mutta onko se slottauksessa istuskelu johtajarooleja odotellessa sen parempi? Edes joku risk/reward homma niille jotka noihin hommiin uskaltautuu?

Niin ja siis yleisellä tasolla niin ite kohtuullisen tyytyväinen nykymenoon. Joo, säätöä on välillä ja ihmiset voisi oppia käyttäytymään, mutta AFI tarjoaa vielä toistaiseksi sellaista pelaamista mitä en vielä muualta ole löytänyt. :)
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Post Reply