Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?
Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?
Eikös tuollane 3-5 minuutin tauko pelin päättymisen ja uuden tehtävän välillä ratkaisisi koko ongelman? Admin tekee selväksi, että hetki on aikaa ja sitten jatketaan.
Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?
+1Jani24 wrote:Eikös tuollane 3-5 minuutin tauko pelin päättymisen ja uuden tehtävän välillä ratkaisisi koko ongelman? Admin tekee selväksi, että hetki on aikaa ja sitten jatketaan.
Tiedän, siinä viestissä on kirjoitusvirheitä! Mitäs sitten!?
Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?
+1 Ongelman tästä tekee se, että kun kuolee esim TVT pelissä ja olisi jollekkin asiaa, ei tätä voi sanoa ennenkuin toinenkin henkilö on kuollut/tehtävä päättyy, sitten kaikki päläyttää asiat yhtäaikaa.Jani24 wrote:Eikös tuollane 3-5 minuutin tauko pelin päättymisen ja uuden tehtävän välillä ratkaisisi koko ongelman? Admin tekee selväksi, että hetki on aikaa ja sitten jatketaan.
Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?
TvTiden jälkeen, jos on kyseessä ollu semmonen iso versio (eikä yksi niitä pikkusia, jotka on ihan ihan...), niin jälki jutteluiden määrän ja pelin pituuden mukaan admin voi toimia vähän joustavamman kaavan mukaan. Pikkusen pitempi aika, jollon voidaan laittaa seuraavan tehtävän ehdotuksia ja jälkipeli juttelua chatissä, samalla posse voi jutella ja hakea kaljaa yms.Annddy wrote:+1 Ongelman tästä tekee se, että kun kuolee esim TVT pelissä ja olisi jollekkin asiaa, ei tätä voi sanoa ennenkuin toinenkin henkilö on kuollut/tehtävä päättyy, sitten kaikki päläyttää asiat yhtäaikaa.Jani24 wrote:Eikös tuollane 3-5 minuutin tauko pelin päättymisen ja uuden tehtävän välillä ratkaisisi koko ongelman? Admin tekee selväksi, että hetki on aikaa ja sitten jatketaan.
Tiedän, siinä viestissä on kirjoitusvirheitä! Mitäs sitten!?
Negatiiviseen kommentointiin pelien aikana jyrkempi linja?
Viimeisimmissä TvT-peleissä on ymmärrettävästi tullut esiin sellainen ilmiö, että ne, joille käy heti tehtävän alussa ikävästi, tai jotka kokevat tulleensa tehtävän puolesta kaltoin kohdelluiksi, alkavat tehtävän loputtua selvitellä välejä jonkun kanssa, tai ilmoittavat koko yhteisön kuulleen erinäisiä valituksiaan.
Viime TvT-eventissä kuulin esimerkiksi hyvin suolaisen kommentin (en ole varma kuka sanoi) "eiköhän nää pelit ollu tässä", hieman epäreiluksi katsottavan tehtävän jälkeen.
Ehdotus:
AFI:n yhteisön ylläpitäjät ottavat seuraavassa palaverissa keskustelunaiheeksi tiukemman kurin tällaista negatiivista "valittamista" kohtaan. Yhteisön ilmapiirin hyvänä pitämiseksi mielestäni tämä on tarpeellinen toimeenpide.
Vaikkei päädyttäisi lopputulokseen, jossa negatiivisen palautteen antamista rajotettaisiin pelien aikana, tulisipa ainakin mielipiteet tästä asiasta esiin, ja kehitystiimeiltä välittyisi toivottavasti yhtenäinen viesti asiasta loppuyhteisölle.
Perustelu:
Yhteisön ilmapiiriä ja etenkin uusien pelaajien jaksamista verottaa kovasti jos yksittäiset huonolla tuulella olevat ihmiset saavat ilmaista tyytymättömyyttään pelien aikana. Mielestäni me suomalaiset olemme sen verran sosiaalisesti tietoista kansaa, että yksikin vittuileva tai negatiivinen kommentti pelien laadusta saa porukan vähän hiljentymään tai ärtymään, tai pahempaa, lähtemään pelistä kokonaan.
Joku voisi tähän väliin kritisoida, että on järjetöntä väittää että tessussa valittaminen johtaisi pelaajakatoon. Tähän vastaukseni on, että on mielestäni selvästi todistettua, että jos joku julkisesti ilmaisee negatiivisen mielipiteensä jostain asiasta, ruokkii se alitajunnan tasolla hieman pahoilla mielin olevan negatiivisia tunteita. TL;DR Valitus saa valmiiksi hieman vittuuntuneet vittuuntumaan enemmän ja lopettamaan pelaamisen.
Loppusana:
Mielestäni pienellä porukalla valituksesta selviää helposti, eikä se ole ongelma. Jos haluamme ylläpitää suuria pelaajamääriä, tulee pelien aikana valittelu kieltää, koska siihen ei voi alkaa puuttumaan kun on 80 ihmistä kanavalla. Valitus johon ei puututa aiheuttaa huonoa ilmapiiriä.
Edit:
Tähän vielä sanottakoot, että en pidä esim. spektassa tehtävän kritisoimista millään tavalla pahana asiana. Sellainen saa jatkua mielestäni aivan vapaasti. Ongelma on se, kun seuraavaan peliin siirtyessä kannetaan vielä viime pelin tunnelastia mukana, oli se sitten vähän turhautunutta tai suorastaan negatiivista. Äänensävyt välittävät enemmän kuin sanavalinnat, siitä millaisella tuulella porukka on. Jos kaikki kuulostaa uuden tehtävän alkaessa sairaan vittuuntuneelta, saattaa muutama yksilö päättää että eiköhän tän illan pelit olleet tässä. Harkintaan itse kullekkin, millaisella mielellä itse on uuden pelin alkaessa, ja pitäisikö ehkä korostaa enemmän positiivista optimistista asennetta epäonnistuneen tehtävän jälkeen.
Olen myös tietoinen siitä, että valitan valittamisesta. Mielestäni on kuitenkin eri asia esittää kirjallisessa muodossa koottuja ajatuksia, kuin vittuuntuneena vähän ähistä tessussa että olipa paska tehtävä.
Keskustelua keskustelua!
Viime TvT-eventissä kuulin esimerkiksi hyvin suolaisen kommentin (en ole varma kuka sanoi) "eiköhän nää pelit ollu tässä", hieman epäreiluksi katsottavan tehtävän jälkeen.
Ehdotus:
AFI:n yhteisön ylläpitäjät ottavat seuraavassa palaverissa keskustelunaiheeksi tiukemman kurin tällaista negatiivista "valittamista" kohtaan. Yhteisön ilmapiirin hyvänä pitämiseksi mielestäni tämä on tarpeellinen toimeenpide.
Vaikkei päädyttäisi lopputulokseen, jossa negatiivisen palautteen antamista rajotettaisiin pelien aikana, tulisipa ainakin mielipiteet tästä asiasta esiin, ja kehitystiimeiltä välittyisi toivottavasti yhtenäinen viesti asiasta loppuyhteisölle.
Perustelu:
Yhteisön ilmapiiriä ja etenkin uusien pelaajien jaksamista verottaa kovasti jos yksittäiset huonolla tuulella olevat ihmiset saavat ilmaista tyytymättömyyttään pelien aikana. Mielestäni me suomalaiset olemme sen verran sosiaalisesti tietoista kansaa, että yksikin vittuileva tai negatiivinen kommentti pelien laadusta saa porukan vähän hiljentymään tai ärtymään, tai pahempaa, lähtemään pelistä kokonaan.
Joku voisi tähän väliin kritisoida, että on järjetöntä väittää että tessussa valittaminen johtaisi pelaajakatoon. Tähän vastaukseni on, että on mielestäni selvästi todistettua, että jos joku julkisesti ilmaisee negatiivisen mielipiteensä jostain asiasta, ruokkii se alitajunnan tasolla hieman pahoilla mielin olevan negatiivisia tunteita. TL;DR Valitus saa valmiiksi hieman vittuuntuneet vittuuntumaan enemmän ja lopettamaan pelaamisen.
Loppusana:
Mielestäni pienellä porukalla valituksesta selviää helposti, eikä se ole ongelma. Jos haluamme ylläpitää suuria pelaajamääriä, tulee pelien aikana valittelu kieltää, koska siihen ei voi alkaa puuttumaan kun on 80 ihmistä kanavalla. Valitus johon ei puututa aiheuttaa huonoa ilmapiiriä.
Edit:
Tähän vielä sanottakoot, että en pidä esim. spektassa tehtävän kritisoimista millään tavalla pahana asiana. Sellainen saa jatkua mielestäni aivan vapaasti. Ongelma on se, kun seuraavaan peliin siirtyessä kannetaan vielä viime pelin tunnelastia mukana, oli se sitten vähän turhautunutta tai suorastaan negatiivista. Äänensävyt välittävät enemmän kuin sanavalinnat, siitä millaisella tuulella porukka on. Jos kaikki kuulostaa uuden tehtävän alkaessa sairaan vittuuntuneelta, saattaa muutama yksilö päättää että eiköhän tän illan pelit olleet tässä. Harkintaan itse kullekkin, millaisella mielellä itse on uuden pelin alkaessa, ja pitäisikö ehkä korostaa enemmän positiivista optimistista asennetta epäonnistuneen tehtävän jälkeen.
Olen myös tietoinen siitä, että valitan valittamisesta. Mielestäni on kuitenkin eri asia esittää kirjallisessa muodossa koottuja ajatuksia, kuin vittuuntuneena vähän ähistä tessussa että olipa paska tehtävä.
Keskustelua keskustelua!
Last edited by Nummi on 06 Jan 2015, 00:00, edited 2 times in total.
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
Re: Negatiiviseen kommentointiin pelien aikana jyrkempi linj
Selvisi että Junnu sano sen kun se kokoajan pelistä lensi pihalle.Nummi wrote:"eiköhän nää pelit ollu tässä"
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Re: Negatiiviseen kommentointiin pelien aikana jyrkempi linj
Homma selvä, tätä en tiennyt.Bummeri wrote:Selvisi että Junnu sano sen kun se kokoajan pelistä lensi pihalle.Nummi wrote:"eiköhän nää pelit ollu tässä"
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
Re: Negatiiviseen kommentointiin pelien aikana jyrkempi linj
Jep, positiivisuudella eteenpäin. Jos jengillä on hyvä fiilis niin se tarttuu ja kaikilla taas mukavampaa.Nummi wrote:
Loppusana:
Mielestäni pienellä porukalla valituksesta selviää helposti, eikä se ole ongelma. Jos haluamme ylläpitää suuria pelaajamääriä, tulee pelien aikana valittelu kieltää, koska siihen ei voi alkaa puuttumaan kun on 80 ihmistä kanavalla. Valitus johon ei puututa aiheuttaa huonoa ilmapiiriä.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Re: Negatiiviseen kommentointiin pelien aikana jyrkempi linj
Juuri näin =) 3 kertaa sai Arman käynnistää uudelleen ennenku pääsin servulle... Tästä siis tämä negatiivisuus.Nummi wrote:Homma selvä, tätä en tiennyt.Bummeri wrote: Selvisi että Junnu sano sen kun se kokoajan pelistä lensi pihalle.
"Peliporukat saa mennä saunaan ensin, kunhan löylynheittäjä löytyy"
Re: Negatiiviseen kommentointiin pelien aikana jyrkempi linj
Nummella on kyllä sinällään hyvä pointti, jos nyt ei ajatuspoliiseiksi kuitenkaan ruveta. Kehariporukan tulisi ainakin yrittää näyttää esimerkkiä ts-kanavalla käyttäytymisellään kiinnittämällä huomiota tällaisiin pikku asioihin. Hajoilu ja avautuminen ei mielestäni kuulu tilanteeseen, jossa samalla kanavalla on yli 80 pelaajaa, vaan porukan tulisi ymmärtää ero noin suuren clienttimäärän ja spekta-/jälkipelijutustelun välillä. Pahimmassa tapauksessa lapsellinen ulina saa pelaajia jopa poistumaan peleistä mikä on ainoastaan haitallista yhteisön kannalta.
Toivottavasti tuo juuri tällaisia tilanteita ajatellen kehitelty peli-isäntä idea saataisiin vakiintumaan ja ottamaan tuulta alleen. Jöötä on vaan pidettävä, että homma pysyy siedettävänä.
Siinä nyt ei taas ole mitään ihmeellistä, että porukka hajoaa Javelinin tapettua 100m spawnista.
Toivottavasti tuo juuri tällaisia tilanteita ajatellen kehitelty peli-isäntä idea saataisiin vakiintumaan ja ottamaan tuulta alleen. Jöötä on vaan pidettävä, että homma pysyy siedettävänä.
Siinä nyt ei taas ole mitään ihmeellistä, että porukka hajoaa Javelinin tapettua 100m spawnista.
Ja ennemmin lyödä lyötyy kuin joutuu sen kenkiin - lajin luonto vai ajan henki?