Viikkopeli tehtävät

Joonas [kLj]
Posts: 67
Joined: 01 Apr 2016, 18:38

Re: Viikkopeli tehtävät

Post by Joonas [kLj] »

Tuntematon wrote:Arty computeria saa käyttää. Kunhan ilmoittaa sen slotin nimessä.


Onko esimerkkiä liian monimutkaisesta tehtävästä?
Tehtäväntarkastuksessa minulle sanottiin että liian op, eikä mennyt läpi?

Esimerkkeinä tuota minun Op Red Wingsiä sanottiin liian monimutkaiseksi, ja koitettiin pakottaa misc:si, ja tuo vankilapako tehtäväni pakotettiin misc:si.

Edit. Lisäksi minulla oli suunnitteilla semmonen diili tehtävä, mutta kysyessäni sanottiin liian monimutkaiseksi, joten toteutin pelkäksi normaaliksi mätöksi.
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Viikkopelit Ke 16.5.2018

Post by Bummeri »

Joonas [kLj] wrote: Tehtävän tulee olla yksinkertainen: tämähän rajoittaa tehtäviä niin, ettei mitään erikoisempaa saa edes kokeilla?
No nyt kun kysyit.
Tehtävän tulee olla yksinkertainen, jotta se on mahdollista suunnitella ja toteuttaa lyhyessä ajassa
Yksinkertainen ei tarkoita "epäerilaista" tai "epäerikoista". Voit tehdä erikoisia ja erilaisia tehtäviä kunhan niiden toteutus kyetään suunnittelemaan vartissa ja ne kyetään pelaamaan puolessatoista tunnissa meidän porukalla. Voit tehdä vaikka minkälaisia erikoisia tehtäviä kunhan ne vain on pelattavia.
Joonas [kLj] wrote: Tehtäväntarkastuksessa minulle sanottiin että liian op, eikä mennyt läpi?
Puhut nyt siitä meeting engagement tehtävästä, jossa oli kummallakin puolella telatykki artycompilla ja tehtävässä oli joku 80 paikkaa?
Ne assetithan olisi dominoineet kaikki muut pelaajat. Kumpikin puoli oli hyökkäämässä samaan paikkaan. Se olisi ollut arty dueli, jossa pelaajien rooli on olla malitauluna. Ainoa järkevä taktiikka olisi etsiä vihun telatykkiä kymmenien neliökilometrien alueelta ja maalittaa vain sinne kohteelle pyrkiviä vihollisia jostain pöpeliköstä.

Hyvä ajatus siirtää sitä tykistöä osaksi pelimekaniikkaa. Muut osat eivät nyt vain sopineet yhteen. Törkeän laaja alue. Suhteellisen pieni tehtävä pelaajamäärältään. Älyttömän tuhovoimaiset ja pitkän kantaman tarkat ja nopeat tykit. Yksi pieni yhteinen kohde, eli meeting engagement.Ehkä olisi voinut olla pienempi alue, enemmän pelaajia, randomit kohteet, AOlle AI pesäkkeitä, vastatykistötutka scripti jolloin telatykit voi leikkiä hippaa keskenään. Noin tehtävä olisi voinut toimiakkin. Ei liity tehtävästandardeihin, vaan siihen onko tehtävä hyvä vai ei. Toimiiko se vai ei.
Onneksi tehtävää muokattiin erinlaiseksi, ja harmi että en ole sitä uutta versiota päässyt testaamaan.
Esimerkkeinä tuota minun Op Red Wingsiä sanottiin liian monimutkaiseksi, ja koitettiin pakottaa misc:si
Hyvä että sait sen normaaliksi tehtäväksi, koska sitähän se on. Kerro mitä teit, että siitä tuli muu kuin misc?
, ja tuo vankilapako tehtäväni pakotettiin misc:si.
lainaan awatsista:
Tuntematon wrote:Indfor ei täytä nimeämis standardeja. Blufor johtajan medikille ei ole annettu nimeä. Bluforin johtajalla on aika monta suoraa alaista, vähennä ainakin neljään. Indofrilla ei ole aseisiin kuin yksi lipa. Tämä tehtävä tämän hetken tilassa joudutaan luokitsemaan MISC tehtäväksi. Tehtävän PBO lukee TVT58 ja nimessä TVT64
Mikä näistä tehtävää koskevista muutoskehotuksista ovat sellaisia jotka koet rajoittavan sitä tehtävän erinlaisuutta?
Edit. Lisäksi minulla oli suunnitteilla semmonen diili tehtävä, mutta kysyessäni sanottiin liian monimutkaiseksi, joten toteutin pelkäksi normaaliksi mätöksi.
Hankala sanoa näin vähäisillä tiedoilla tästä oikein mitään.
Last edited by Bummeri on 18 May 2018, 01:31, edited 2 times in total.
Reason: 1
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Viikkopelit Ke 16.5.2018

Post by Castor »

Joonas [kLj] wrote:
Tuntematon wrote: Osaako joku vastata tähän. Paljon puhetta että rajoittavat mutta miten.
Rajoitus B-medicaliin: tylsä versio lääkintätoiminnasta, eikä vaadi älyllistä toimintaa lämäriltä. A-medicalilla jopa lämärin roolista saisi mielenkiintoisen, kun tässäkin roolissa pelaavan tehtävän mielekkääksi.
pitäisi vihdoinkin jo jättää ne joukkueen lämärit pois ja ryhmiin taistelupelastajat, tähän voisi myös mainita että lääkintä on vain pieni osa lääkintämiehien tehtävistä, heidän täytyisi ensisijaisesti varmistaa että omia ei jää jälkeen haavottuneena, toimia kiväärimiehenä ja mahdollisesti johtajan juoksupoikana.
Joonas [kLj]
Posts: 67
Joined: 01 Apr 2016, 18:38

Re: Viikkopelit Ke 16.5.2018

Post by Joonas [kLj] »

Bummeri wrote:
Joonas [kLj] wrote: ....
Kriittisyyttä aiheutti se, kun hyökkääjällä ei ollut tiedossa vip henkilön sijaintia, alueen koko, puolustajan puolustettavan alueen laajuus sekä pimeys.

Awats lainauksessasi mainitsemat asiat korjasin, mutta suullisena palautteena kerrottiin ongelman olevan tehtävän liiallinen kaaottisuus, kun muistaakseni 4 ryhmää koittaa paeta saarelta.

Lyhyesti selostettuna diili tehtävässä oli tarkoitus, että indfor ja opfor pyrkivät suorittamaan diilin ja bluforin tarkoitus on keskeyttää tämä, kun on selvää että diili on tapahtumassa (aseet tms esillä).
User avatar
Anssi
Posts: 597
Joined: 21 Feb 2014, 19:43
Location: Vantaa

Re: Viikkopeli tehtävät

Post by Anssi »

Roolipelaus on ja tulee aina olemaan ongelmallista viikkopeleissä.
Image[url=steam://friends/add/'.76561197962033881.']Image[/url]
http://www.twitch.tv/berillis
https://www.youtube.com/user/TheBerillis
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Viikkopeli tehtävät

Post by Bummeri »

Ristiriita tavoitteissa

Meillä on nyt tässä asiassa ristiriitaisia intressejä, jotka ovat sekä väärässä, että oikeassa. Meillä on tehtäväntekijöitä, jotka kokevat, että heidän vapauttaan toteuttaa omaa visiotaan rajoitetaan ja että standardit koetaan rajoittaviksi. Sitten toisaalta on pelaajia, jotka tahtovat pelata tietynlaisia tehtäviä ja joiden mielestä meillä on tehtävissä ongelmia. Lopulta on myös kehareita jotka pyrkii ohjaamaan tätä koko ruljanssia.

AFI strategiassa puhutaan siitä, että pyritään tarjoamaan laaja-alaista tarjontaa. Lisäksi siellä puhutaan myös siitä, että lisätään jäsenten vaikutusmahdollisuuksia. Nyt tämän seurauksena on alettu järjestämään näitä yhteisöllisiä tehtäväntarkastuksia, johon on toivottu yhteisön jäseniä ilmaisemaa mielipiteensä ja kehittämään tehtäviä mielekkäämmiksi. Nyt laaja-alaistaminen ja yhteisön vaikutusmahdollisuudet ovat ajautuneet nokkasille. Mielestäni syy on kommunikaatio ja se etteivät tehtävän jatkokehittäjät ja tehtäväntekijät ymmärrä täysin toimintaympäristöään tai toistensa lähtökohtia. Asia ei olisi ongelma jos yhteisöllisessä tehtäväntarkastuksessa kommunikoitaisiin paremmin tehtäväntekijän ja jatkokehittäjien toimesta erityisesti siitä mitä kukin on hakemassa ja minkä takia.

Tehtäväntekijät tahtovat toteuttaa itseään ja heitä kiinnostaa erinlaiset pelimekaniikat ja niistä syntyvä peli. Tämä on arvokasta, koska yhteisön pitkäikäisyys riippuu siitä loputtomasta pelillisestä sisällöstä ja uusista pelimekaniikoista, jota tehtäväntekijät ja scriptien tekijät kykenevät tarjoamaan. Tehtävienkehittäjiä ja yhteisön jäseniä kiinnostaa se että tehtävät on mielekkäitä pelata. Kehareita tulisi kiinnostaa kumpikin puoli. Meillä tehtävissä kaikista merkittävin esteettinen arvo ryhmätyön ohella on tehtävien haastavuus. Haaste tekee tehtävistä mielekkäitä, mutta haasteen pitää olla juuri sopiva. Ei liian haastava muttei liian helppo. Liian haastava murskaa pelaajat ja liian helppo tylsistyttää. Me pelataan moninpeliä kymmenien henkilöiden välillä, joten sen sopivan haastellisuuden tulee toteutua suurimmalle osalle meidän pelaajista.

Haasteen sopivuus riippuu meidän pelaajista. Mitä enemmän me yhteisönä pelataan, sitä haasteellisempia tehtäviä me voidaan pelata. Mitä erinlaisempia tehtäviä me pelataan, niin kokoajan me opitaan vastaamaan niihin uusin ja erinlaisiin tilanteisiin, ja me voidaan pelata vielä erinlaisempia. Se avain on se sopiva haaste. Jos mennään liian kauas sinne totutun ja oman osaamisen ulkopuolelle, niin ihmiset puskevat vastaan. Tämä näkyy meillä toistuvasti sellaisena, että tehtävien palautteessa mainitaan, että poista tai vähennä xxxx-asiaa.

Erinlaisuuden tavoittelussa onnistuminen

Mielestäni tehtävientekijöiden ja tehtävienkehittäjien on nyt pyrittävä tekemään kompromisseja. Ja nimenomaan sellaisia kompromisseja, jotka perustuvat siihen kysymykseen, että kuinka tehtävän merkitykselliset uniikit piirteet saadaan toimimaan meidän yhteisössä? Pitää vastustaa sitä kiusausta joka tulee, kun vastassa on uusi asia. Ei saada valita sitä helppoa reittiä, jossa kehotetaan poistamaan vain kaikki arvelluttava. Erityisen suuri vastuu olisi jokaisella keharilla ymmärtää tämä asia.

Toisaalta jokaisen tehtäväntekijä tulisi myös ymmärtää, että jos ne villeimmät ideat nyt tyrmätään, niin ehkä tulisi käyttää aikaa sen asian ymmärtämiseen, että miksi yhteisö ei ole tähän valmis ja miten sen voisi saada toimimaa. Tämä on se tehtäväntekijä haaste. Pitää keksiä hyviä ideoita ja sitten ennenkaikkea pitää keksiä kuinka sen toteuttaa siten, että se on mielekäs yhteisölle.
Tehtävän kehittämisen suunta
Tehtävän kehittämisen suunta
TehtävienKehittämisenTavoite.png (32.25 KiB) Viewed 5646 times
Ylläolevan lisäksi on myös huomioitava, että haastavuus voi myös mennä toiseen suuntaan, eli liian helpoksi. Lisäksi on mahdollista, että tehtävän eri osastoilla voi olla eri haastellisuus tasot, ja tavoitteena olisi, että suurimalla osalla haasteellisuus olisi kohdallaan. Haastellisuuden lisäksi on tärkeää pitää mielessä kirkkaan koko yhteisön tavoittelema pelityyli joka voi myös kärsiä siinä erinlaisuuden tavoittelussa:
...ympäristö jossa pelata taktista, ryhmätyötä ja kommunikaatiota korostavaa immersiivistä pelityyppiä...
Joten erinlaisuus ei saa myöskään olla itseisarvo jonka alttarille uhrataan taktisuus, ryhmätyö ja kommunikaatio.

Esimerkkejä

Aiemmin Joonas mainitsi kaksi tehtäväesimerkkiä. Ensimmäinen oli tehtävä jossa oli telatykit kummallakin puolella. Toinen oli vankilapako tehtävä. Telatykki-tehtävässä ongelmallisinta on se, että tehtävä tarjoaa mahdollisesti sopivaa haastettaa tulenjohtajille ja telatykin käyttäjille. Kaikille muille tehtävä on todennäköisesti liian haasteellinen, sillä he eivät ole tottuneet pelaamaan noin nopean/tarkan/tuhovoimaisen tulen keskellä. Haaste on heille liian suuri ja asiasta ei todennäköisesti pyrittäisi oppimaan mitään itse, vaan tehtävää toivottaisiin muutettavan. Samalla sanottaisiin että AFIssa on laaduttomia tehtäviä ja että tehtävän ongelmat olivat jo ilmiselviä jo ennen tehtävän pelaamista. Nyt jos haluaisi ne telatykit käyttöön, niin kuten aiemmin mainitsin, joku vastatykistötutka-mekanismi joka kertoisi mistä ja milloin tykistönlaukauksia on ammuttu. Tällöin Telatykit joutisi varomaan toisiaan paljon enemmän ja maassa olevat voisivat saada ennakkovaroitusta kuulista. Tämä voisi tasoittaa rivisotilaan ja telatykkien kokemaa haastellisuus-eroa.

Vankilapako-tehtävässä mainitsit saaneen kommenttia liiallisesta kaoottisuudesta. 4 pakenevan osapuolen ajateltiin ilmeisesti olevan liikaa ja aiheuttavan liiallisia haasteita, huonontavan ryhmätyömahdollisuuksia tai heikentävän kommunikaatiota. Kompromissina ehdottaisin, että muutat 4 pakenevaa factiota kahdeksi. Laita toisen opforiksi ja toisen indforiksi. Erilliset breiffit. Lisämakua tehtävään saisi ns. kätyritason rikollisista joiden tehtävä on ennenkaikkea suojella niitä omia pomojaan. Tämä ei ole mikään täydellinen jatkokehitys sillä en oikein tunne tehtävää. Annoin vaan tälläisen pienen idean...
Last edited by Bummeri on 20 May 2018, 19:29, edited 1 time in total.
Reason: 1
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Viikkopeli tehtävät

Post by Bummeri »

faf wrote:Tässä vielä analyysien tueksi keskiviikon ja lauantain ensimmäisen tehtävän pelaajamäärä sekä liukuva keskiarvo viideltä pelikerralta.

Image
Korreloi muuten kohtalaisesti ARMA3 steam chartsin kanssa.
http://steamcharts.com/app/107410#All
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Viikkopeli tehtävät

Post by Bummeri »

Minne katosi Conflict_in_La_Riviere tehtävä awatsista? Se oli hyvä missio.

afiaar://2018-03-31_21-15_TVT75_Conflict_in_La_Riviere_v2.Malden.dat
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Joonas [kLj]
Posts: 67
Joined: 01 Apr 2016, 18:38

Re: Viikkopeli tehtävät

Post by Joonas [kLj] »

Bummeri wrote:Minne katosi Conflict_in_La_Riviere tehtävä awatsista? Se oli hyvä missio.

afiaar://2018-03-31_21-15_TVT75_Conflict_in_La_Riviere_v2.Malden.dat
Taidettiin tehtäväntekijän toimesta poistaa, kun pelattiin ilmeisesti jatkuvasti.
Temppa
Posts: 699
Joined: 30 Jan 2014, 07:33

Re: Viikkopeli tehtävät

Post by Temppa »

Voin lahjoittaa sen afille ja muitakin jos haluatte, mulla on niin vähän aikaa ruuvata noita tehtäviä... jos jollain muulla olisi enemmän.
Post Reply