Tehtäväidea - Respawn tehtävät

User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Tehtäväidea - Respawn tehtävät

Post by JoneKone »

Fureanin 25.11 IF eventissä käytettiin onnistuneesti ticket respawn tehtävää. Kiitokset Fureanille ja erityisesti myös Tempalle joka oli jo testannut respawn skriptiä Halloween eventissä. Yleinen mielipide taitaa olla, että oikein toteutettuna niin respawn tehtävä oli hauska ja että vastaavia eventtejä tai minieventtejä voisi olla enemmänkin?

Ajattelin, että kerään tähän alkuun omat ajautkset eri tavoista toteuttaa respawnit niin, että pysyvät järjellisinä ja AFI:n pelityylille sopivina (immersiivinen ja ryhmäkeskeinen pelitapa). Listaan myös mielestäni suurimmat hyödyt ja haitat eri tavoista. Tosiaan vain omia ehdotuksia ja ajatuksia, muut voivat jatkaa ja jalostaa ideat eteenpäin.

Ticket respawn -tehtävä:

Tickettimääräällä pystytään tasapainottamaan ja pidentämään tehtävää sekä "simuloimaan" isoimpia kokonaisuuksia. Tavoitteena mahdollistaa raskaimpien assettien käyttöä, kunnon ammusmäärät ja johtajille enemmän taktisia vaihtoehtoja. Kunkin osapuolen tickettimäärä ratkaisee paljon miten tehtävää voidaan pelata sekä millaisen alueen ja assettimäärän ja ration tarjotaan kullekin osapuolelle.

Johtajille tulee myös lisävastuita. Huonosti toteutetut täydennykset niin johtavat todennäköisesti huonoon pelikokemukseen.


Esimerkkejä:

Irak/Afganistan - modernit yksiköt:
- Teknologisesti alivoimainen mutta isolla tickettimäärällä varustettu insurgency osapuoli puolustaa teknologisesti ylivoimaista "länkkäri"-osapuolta vastaan joilla on vain vähän tickettejä.
- Mahdollistaa esim. optikkaa, epäsuoraa, apacheja, jetsejä, gunshippejä ja todella isoja tehtäväalueita.
- Ratio voi olla lähellä 1:1?

Kylmäsota - Red storm rising tms.:
- Teknologisesti lähellä toisiaan olevat osapuolet taistelevat A&D tyyppisissä taisteluissa. Ration mukaan prosentuaalisesti sopivasti tickettejä käytettäväksi.
- Mahdollistaa syvät puolustukset ja "pitkät" hyökkäykset sekä jo logistiset haasteet (ammusta pitää saada hyökkäyksen kärkeen).
- Mahdollistaa epäsuoran ja maataistelukoneiden käyttöä.
- Molemmille osapuolille voi laittaa tappavampaa ja raskaampaa kalustoa ja kunnolla IT:tä.
- Ehkä jopa thermalit päälle?

Ukraina - moderni
- Teknologisesti samankaltaiset osastot jotka taistelevat jostain sopivasta kohdealueesta.
- Ratiot eism. 1:1 (tai perus 2:1/3:1) mutta tickettimäärällä ja asseteilla balansoidaan hyökkääjä vs. puolustajaa.
- Mahdollistaa esim. UAV:t ja tykistön sekä vastatykistön käyttöä.

Respan toteutustavat:

Respawneissa kannattaa pyrkiä aaltomaisuuteen ja, että esim. immersiomielessä ei tuoda samaa pelaajaa takaisin samaan ryhmään kuin mistä äsken on kuollut vaan, että tickettejä käyttävät pelaajat muodostavat omia uusia täydennysryhmiä joita tuodaan hallitusti komppania- tai joukkuejohdon näkemykseen kentälle. Viimeiseen asti pitää välttää sitä, että joukkueita täydennetään vaan randomisti muutamalla pelaajalla sen mukaan miten spawnaavat.

Ehdotuksia toteutuksista:

- Respawn pisteelle vain rajattu määrä ajoneuvoja ja sääntöihin ja kartalle tekstit, että vain täysi ajoneuvo saa lähteä respawn pisteestä. Ajoneuvon Inventoryyn 1 setti RJ rensseleitä (Pitkä, GPS, Kartta jne.) ja koko ajoneuvon matkustajat muodostavat oman ryhmän ja ilmoittautuvat oikeaan verkkoon.

- Hotel - ryhmä (Huolto): Komppanian/Joukkueen täydennyksistä vastaava ryhmä. Ryhmän toiminnalle voi myös asettaa säännöissä rajoitteita. Esim. ajoneuvossa oltava vähintään 5 pelaajaa jotta saa lähteä respawn pisteestä. Voi myös toteuttaa ilmaasseteilla. Kun ticketit loppu. Hotel-ryhmä siirtyy tukemaan komppaniaa. Assetteissa voi myös olla aseistusta/kevyttä panssarointia jolloin Hotel voi täydentää rivejä rintamalle asti.

- Säännöissä ja kartalla pitää olla tarkat ohjeet miten respawn pisteellä toimitaan ja esim. mihin verkkoon ilmoittauu. Sääntöihin myös maininta siitä että "dead men tell no tales", eli kentällä olevan tilanteen paljastaminen muille pelaajille on rangaistava teko. Sääntöihin voi myös laittaa mainintaa, että respatickettien määrän perään ei saa kysellä tai kertoa.

- Respantickettimäärät kannattaa suunnitella tarkasti. Mitä pienempi määrä niin sitä varovaisemmin pitää pelata. Arvoisin, että 8 - 24 tickettiä on hyvä määrä ~ 1,5 h - 2 h tehtävälle. Pieni määrä tickettiä myös vähentää "resparallia" ja logistista säätöä.

- Respawnaika voi olla melko lyhyt. Arvoisin 1-5 min sopivaksi, mutta voisi myös kokeilla pidemmälläkin?

- Jos tehtävässä kaikilla radiot, niin respawn niin kauas ettei voi heti olla omiin yhteydessä lyhyellä?

- Huono puoli tickettipoolin käytössä on, että se kannustaa tietyt pelaajat perseilemään ja käyttämään kaikki ticketit loppuun turhaan. Toisaalta pieni tickettimäärä ja se ettei ticketit näkyvät yleisesti tarkoittaa sen, että ei voi tietää onko tickettejä jäljellä.


1 respawn kaikille - Tehtävä:


Ratiot voi mennä aika paljon jo viikkopeleissä hyviksi havaittujen ratioiden mukaan. Mahdollistaa kuitenkin taas raskaimpien assettien käyttö. 1 ticketti per pelaaja myös kannustaa varovaisempaan pelailuun, ainakin ekan kuoleman jälkeen. Ehkä tasaarvoisempi tapa toteuttaa respawn, mutta tällöin kannattaa muistaa, että käytännössä tuplaa tehtävän koko (TVT80 onkin lähempänä TVT160). Eli tehtävään pitää rakentaa syvyyttä.

Esim.

A&D Ratio 3:1 - vapaavalintainen teema. Tickettejä kaikille 1 kpl.
- Mahdollistaa miinotteiden ja pioneeriryhimien käyttöä jne.
- Mahdollistaa taas raskaimpien assettien käyttöä.
- Miehistöjen spawn:it niin, että assetti millä aloittaa on raskaampi kuin spawinin jälkeen. Eli jos menettää raskaan vaunun, niin spawnin jälkeen onkin vain tarjolla IFV tai APC.

Respan toteutus:

- Yleisesti kuten yllä.
- Pitkä spawnaika, että kynnys metapelata se 1 ticketti nousee ("tehtävä jo puolessa välissä, käytän nyt yhtä tickettiä tähän ja juoksen vaan tuonne"). esim. 15-20 min.
- Optiona voisi olla spawn suoraan oma ryhmäjohtajan läheisyyteen. Ei kyllä oma suosikki, mutta silloin ei olisi tarvetta logistiikalle. Ehkä kokeilukerran arvoinen... en tiedä?


Tälleen näin lyhyesti alkuun...
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Väyrynen
Posts: 141
Joined: 25 Oct 2015, 00:33

Re: Tehtäväidea - Respawn tehtävät

Post by Väyrynen »

Omasta mielestä paras lopputulos saadaan, kun yhdistellään molempia ideoita. Esimerkiksi hyökkääjällä on se 40 tickettiä yhteensä, mutta joka pelaajalla on vain yksi ticketti. Tämä tarkoittaa että noin kaksi kolmas osaa hyökkääjistä saa uuden yrityksen hyökkäykseen eikä muutamat pelaajat käytä 4-5 tickettiä.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Tehtäväidea - Respawn tehtävät

Post by JoneKone »

Väyrynen wrote:Omasta mielestä paras lopputulos saadaan, kun yhdistellään molempia ideoita. Esimerkiksi hyökkääjällä on se 40 tickettiä yhteensä, mutta joka pelaajalla on vain yksi ticketti. Tämä tarkoittaa että noin kaksi kolmas osaa hyökkääjistä saa uuden yrityksen hyökkäykseen eikä muutamat pelaajat käytä 4-5 tickettiä.
Toi olisi paras.

Koitin omissa ideoissa ottaa huomioon nykyiset käytössä olevat skriptit ja miten voisi käyttää niitä jo nyt sellaisenaan. En tiedä onko toi sun idea vaikea skriptata, mutta se olisi tosiaan paras ratkaisu.
Last edited by JoneKone on 29 Nov 2017, 15:12, edited 1 time in total.
Reason: ..
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
=FU= J0ntt1_F1N
Posts: 293
Joined: 27 Jul 2013, 18:43

Re: Tehtäväidea - Respawn tehtävät

Post by =FU= J0ntt1_F1N »

Mikäli halutaan jostain syystä vähentää huollon määrää/etäisyyksiä, niin respa tapahtuisi hyökkäävän osapuolen tavoitteissa "täydennyspisteelle", sen jälkeen kun määrätty pieni tavoitealue on täysin omien hallussa ja alueella ei ole enää vihollista.

Eli korvataan normaali täydennyspisteelle ajava kuokki/heko niin automaagisella respalla.

Tehtäväntekijät sit osaa sanoa et onko nuo erilaiset respascriptit ollenkaan raskaita? Varsinkin jos pelissä on paljon assetteja, joissa inventoryssä rojua ja jengiä respaa paljon?
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Tehtäväidea - Respawn tehtävät

Post by JoneKone »

=FU= J0ntt1_F1N wrote:Mikäli halutaan jostain syystä vähentää huollon määrää/etäisyyksiä, niin respa tapahtuisi hyökkäävän osapuolen tavoitteissa "täydennyspisteelle", sen jälkeen kun määrätty pieni tavoitealue on täysin omien hallussa ja alueella ei ole enää vihollista.

Eli korvataan normaali täydennyspisteelle ajava kuokki/heko niin automaagisella respalla.

Tehtäväntekijät sit osaa sanoa et onko nuo erilaiset respascriptit ollenkaan raskaita? Varsinkin jos pelissä on paljon assetteja, joissa inventoryssä rojua ja jengiä respaa paljon?
Jontti lue rautaristi eventin palauteketju. Pelattiin 100 pelaajan respatehtävä jossa oli yhteensä 60 respaslottia sunnuntaina.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Scottz
Posts: 562
Joined: 14 Aug 2013, 11:48
Location: Hki

Re: Tehtäväidea - Respawn tehtävät

Post by Scottz »

Ottamatta Rautaristi-eventtiin kantaa, niin modernimmilla joukoilla täydennykset voisi hoitaa helikopteriporukka tai tyyliin jotkut BTR:n/BMP:n tapaiset kevyet vaunut erillisenä joukkueen/komppanian tulitukena (kenties pääasiassa puolustajalla), jotka kykenee kuljettamaan parikin ryhmällistä jalkaväkeä. Tällöin ei välttämättä tarvitsisi erillistä porukkaa sidottuna respojen kuljetukseen vaan osapuolen muu liitetty assettiporukka voisi ottaa kontolleen myös täydennysten tuomisen. Tämä niinkuin yhtenä optiona jos respallinen tehtävä sen järkevästi mahdollistaa.
The only hope you have is to accept the fact that you're already dead and the sooner you'll accept that, the sooner you're able to function as a soldier's supposed to function. Without mercy, without compassion, without remorse. All war depends upon it.
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Tehtäväidea - Respawn tehtävät

Post by Castor »

Scottz wrote:Ottamatta Rautaristi-eventtiin kantaa, niin modernimmilla joukoilla täydennykset voisi hoitaa helikopteriporukka tai tyyliin jotkut BTR:n/BMP:n tapaiset kevyet vaunut erillisenä joukkueen/komppanian tulitukena (kenties pääasiassa puolustajalla), jotka kykenee kuljettamaan parikin ryhmällistä jalkaväkeä. Tällöin ei välttämättä tarvitsisi erillistä porukkaa sidottuna respojen kuljetukseen vaan osapuolen muu liitetty assettiporukka voisi ottaa kontolleen myös täydennysten tuomisen. Tämä niinkuin yhtenä optiona jos respallinen tehtävä sen järkevästi mahdollistaa.
Riippuen etäisyyksistä en pidä tätä järkevänä, vaunut useammin kuitenkin on assetteja mihin pystyy jo AFIssa nojaamaan, tämä vaikeuttaisi vaunujen ja jalkaväen yhteistyötä ja tekisi hyökkäävästä osapuolesta heikomman rajatuksi ajaksi (jolloin voi avatua hyvä paikka hyökätä?)
Lisäksi huoltoryhmällä on aika paljon tehtävää laatikoiden kärräämisessä ja porukan kärräämisessä, puhumattakaan jos tahdotaan että he perustavat kunnon huoltopisteitä Tuntemattoman COOPpien tyylisesti.

Tykkään tosin ideasta että JV kuljetetaan panssaroiduilla ajoneuvoilla.
Last edited by Castor on 30 Nov 2017, 08:29, edited 1 time in total.
Reason: edit
Scottz
Posts: 562
Joined: 14 Aug 2013, 11:48
Location: Hki

Re: Tehtäväidea - Respawn tehtävät

Post by Scottz »

Luepas ihan ajatuksen kanssa, puolustajille niitä vaunuja ehdottelin.
The only hope you have is to accept the fact that you're already dead and the sooner you'll accept that, the sooner you're able to function as a soldier's supposed to function. Without mercy, without compassion, without remorse. All war depends upon it.
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Tehtäväidea - Respawn tehtävät

Post by Castor »

Scottz wrote:Luepas ihan ajatuksen kanssa, puolustajille niitä vaunuja ehdottelin.
etkä ehdottanu, joukkoja/osapuolia avasit kahdessa kohassa:

"erillisenä joukkueen/komppanian tulitukena.." joka viittaa selkeesti hyökkääjään (koska millon meillä on ollut puolustajana komppania?)
ja
"...vaan osapuolen muu liitetty assettiporukka..." Ei määritetä tai edes osoiteta mitään osapuolta tässä.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Tehtäväidea - Respawn tehtävät

Post by JoneKone »

*Bump*

Furean on nyt hienosti järkännyt 3 respallista eventtiä. Yleisesti voisi sanoa, että eventit on ollut onnistuneita ja pääsääntöisesti isoin osa pelaajista on päässyt kokemaan sitä mitä ovat tulleet hakemaan (?). Respat ja kutsuvieraat on myös tuonnut eventteihin sellaista skaalaa mitä ei perussetupilla olisi ollut mahdollista ja väittäisin myös, että respa...ongelmistaan huolimatta on myös lisännyt viihtyvyyttä kun ei välttämättä aina heti ole se spekta odottamassa ekan tyhmän kuoleman jälkeen.

Mutta...

Huoltojoukoille on ehkä eventeissä jäänyt se lyhyin tikku. Logististen haasteiden selvittäminen WW2 radiosetupille ei välttämättä ole se miellyttävin pelikokemus. On toki myös niin, että jotta yhteisö toimii ja saadaan eventtejä järkättyä niin pitää olla sitä jengiä joka uhrautuu myös "järjestelyrooleihin". Tärkeintä näissä olisi että sitä vapaaehtoisuutta löytyisi niin paljon, että kerran eventissä logistiikkamiehenä ollut niin ei tarvi myös seuraavassa eventissä toimia sellaisena? Tässä ehkä jokainen voisi miettiä, että jos voisi joskus tai välillä ottaa jonkun muun roolin jotta eventit rullaa. 107 äijästä nyt tarvittiin 6 pelaajaa logistiikkaan niin loppukädessä aika pieni panostus?

Tästä huolimatta...

Käytettävissä olevat respawn järjestelyt tarvitsee nyt jatkokehitystä. Tälläisenään ei ole ehkä hyvä jatkaa kun huolto on selkeästi tunnistettu kipukohdaksi. Ei liene tosiaan reilua istuttaa jengiä 3 h kuskin paikalle oli eventin tarve mikä vaan.

Parannusehdotukset:

* Oma ajatus oli alunperin tiketillisestä respasta se, että niitä tickettejä olisi huomattavasti nykyistä vähemmän. Esimerkiksi tickettejä voisi olla joukkueellisen edestä (30-40)? Silloin huolto vapautuu ensimmäisen puolikkaan jälkeen taistelutehtäviin ja koko eventinkin pituus lyhyenee ehkä sopivampaan 2 h kieppeille? Myös tehtäväalue itsessään voi tällöin lyhentää ja ehkä kaventaa? Huollon hepuille jotain parempaa varustusta lieventämään alun "uhrausta"?

*Voitaisiin kokeilla sitä Tempan pelaajakohtaiset ticketti järjestelmää? Eli 1 extraelämä per pelaaja ja thats it? Pitäisi pelata varovaisemmin ja se 1 tyyppi ei voi vaaan respawnata miten huvittaa ja syödä muiden tickettejä.

*Hyökkääjän Kilo ryhmän jäsenelle mahdollisuus spawnata Zeus teleport lippusalkoja ja pelin läpi vaikka plank? tehtävänä perustaa sopivaan kohtaan FOB ja siten mahdollistaa pelaajien omatoiminen teleporttaus alun lähtöpaikasta lähemmäksi rintamaa josta voivat sitten siirtyä oman ryhmän luo omatoimisesti tai pienempi huoltojengi hoittaa lyhyet "taisteluinsertiot" oman ryhmän luo. FOB:ien perustaminen voisi myös nakittaa adminille/isännälle joille on myönnetty Zeukset jos halutaan mennä vakiokomponenteilla? Myös assetteja voisi spawnata / siirtää FOB:ille vahvistuksina zeuksen toimesta?

*Henk. koht. tickettijärjestelmään voisi myös yhdistää vanilla spawnpointit jotka aktivoituvat ja "sulkeutuvat" triggereillä sen mukaan miten taistelu etenee? Toisi myös taktista aspektia peliin kun spawnpointin menettäminen hyökkääjälle tarkoittaa, että seuraava aalto vahvistuksia tulee heti lähemmäksi. Hurjana vaihtoehtona voisi olla, että saisi spawnata suoraan ryhmänjohtajansa luo?

*Villinä ajatuksena, niin "Air landings officer" voi action/ace menun avulla tilata respaaallon sijaintiinsa niin, että spawniaallon pelaajat siirtyvät aaltona taivaalle ja saataa alas laskuvarjojen varassa ALO:n kulmille? Pitää tottakai miettiä mihin tehtäviin tälläinen sopii teemaltaan.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Post Reply