Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Bummeri »

Tuntematon wrote:Käytännössä bummerin data kertoo sen että TÄLLÄHETKELLÄ väyrynen on parantanut tapansa. Josta olen itse samaa mieltä.
Mutta tämä data ei periaatteessa kerro mitään oleellistakaan myös. Siinä ei ole dataa siltä ajalta josta tämä maine on saanut alkunsa.
Eli ihan kiva että jaksoit nähdä vaivaa tämän asia tutkimiseen. Harmi vain että aivan liian myöhään.

Tapansa voi korjata mutta mainetta ei niin helposti karisteta.

Eipä se Fureankaan enään niin useasti omia tehtäviään peluuta tai hyväksy awatsissa. Mutta silti se maine hänellä vielä elää.
Kuten tuossa jo aiemmin hieman yritin selventää, niin tuo listaushan kertoo paljon oleellista, ja antaa viittauksia moneen muuhun asiaan.
Se kertoo, että Väyrysen tulisi harkita, että hän muokkaisi myös puolustajien joukkoja enemmän. Lisäksi se kertoo, että ainakin tuossa tehtävä joukossa ja tällähetkellä kuten mainitsit, ei ole ongelmaa Ruosteen määritelmän mukaisessa copypasteamisessa. Se myös viittaa siihen, kuinka huono tapa on puuttua koettuihin ongelmiin ns. kauttarantain partaansa jupisemalla, sensijaan että kertoo asiasta suoraan ja selkeästi argumentoiden asianomaiselle kun ongelmia koetaan. Kuluu ihan turhaan resursseja siihen, että näitä selvitetään, koska ei ole viitsitty heti alussa nähdä vaivaa ja antaa rakentavaa palautetta. Siinä mielessä olet oikeassa, että työ on tosiaan tehty liian myöhään ja minun mielestäni vieläpä väärän henkilön toimesta.

Tämän yhteisön ei tarvitsisi olla sellainen paikka, jossa muhitaan koettujen ongelmiemme kanssa ja luodaan jotain "mainetta" joillekkin henkilöille ratkaisuna. Se on sellainen matopurkki jota meidän ei kannattaisi tekijöiden motivation ja kehityksen kannalta ryhtyä aukomaan. Jos aikoo toimia tuolla lailla, niin toivon että he tajuavat olevansa haitaksi yhteisölle. Harmillista, että täällä pelaavat henkilöt eivät kaikki koe tätä yhteisöä sen verta tärkeäksi itselleen, että pysähtyisivät miettimään, mitä minä voin tehdä sen parantamiseksi? Toisaalta, voi olla myös, että he kokevat olevansa voimattomia vaikuttamaan asioihin, joka on myös harmillista ja pohtimisen arvoinen ongelma.
Mitä itse olen kohdannut ja samalla määrittää copypaste tehtävän itselleni.
-Identtinen orbatti tai erittäin minimaalisella muutoksella. Mielestäni vain staattisten lisääminen tai poistaminen ei täysin riitä. Maasto ja kohde on saman tyylinen.
Minun mielestäni esimerkiksi väyrysen muutamassa samankaltaisessa tehtävässä, joita tarkastelin oli lisätty, SPG-9 ryhmille ja sitten jossain oli heitin pari. SPG-9 eli tällainen pst-joukkueen tulivoima on valtava aina 1,2 kilometriin asti. Tällöin oikeassa maastossa taktiikat ja tehtävän toteutus eroaa huomattavasti perinteisestä jv joukkueesta, jolla tehokas ampumaetäisyys on noin 600m. Heitin taas pakottaa hyökkääjän tekemään asioita huomattavan paljon erilailla. Joutuu välttämään havaituksi tulemista, ennakoitavuutta, maalitusta ja pyrkimään nopeaan liikeeseen.
-Tehtävän viimeistelyyn ei ole panostettu.
-Kohteisiin ei ole panostettu.
-Kartan rajaaminen tehty laiskasti.
Millä lailla nämä ilmenee?
-Ei yhtään valmiita linnotteita tai muuta vastaavaa.
Sotaa kuitenkin käydään sekä valmistellussa, että valmistelemattomassa ympäristössä. Eikös tämä ole normaalia vaihtelua?
-Sama briiffi jossa samat virheet. Myös niin että kohde tai tehtävä on ollut väärä.
-Samat bugit geariscriptissä
Bugit ja virheet ovatkin jo hylkäys perusteita, joten laita hylkyyn. Mutta hulluahan se olisi aina tehdä täysin uusi geari skripti tai brieffi skripti jokaista missiota varten, vai?
Kun testasin tehtävän debug scriptiä servulla. Seitsemän tehtävää kymmenestä oli minun osaltani copypaste hylkäys peruste samalta kartalta ja samalta henkilöltä. Loppuvaiheessa tuntui että "Mitä tulee tapahtumaan?" oli menettänyt tarkoituksensa.
Voisitko mainita mistä kartasta on kyse, ja kenen ja mistä tehtävistä puhutaan, ja minkä takia juuri ne kyseiset tehtävät ovat mielestäsi liian samankaltaisia?
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Tuntematon
Posts: 2291
Joined: 19 May 2015, 15:29
Location: Valkeakoski
Contact:

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Tuntematon »

Matopurkki[+] Spoiler
Bummeri wrote:
Tuntematon wrote:Käytännössä bummerin data kertoo sen että TÄLLÄHETKELLÄ väyrynen on parantanut tapansa. Josta olen itse samaa mieltä.
Mutta tämä data ei periaatteessa kerro mitään oleellistakaan myös. Siinä ei ole dataa siltä ajalta josta tämä maine on saanut alkunsa.
Eli ihan kiva että jaksoit nähdä vaivaa tämän asia tutkimiseen. Harmi vain että aivan liian myöhään.

Tapansa voi korjata mutta mainetta ei niin helposti karisteta.

Eipä se Fureankaan enään niin useasti omia tehtäviään peluuta tai hyväksy awatsissa. Mutta silti se maine hänellä vielä elää.
Kuten tuossa jo aiemmin hieman yritin selventää, niin tuo listaushan kertoo paljon oleellista, ja antaa viittauksia moneen muuhun asiaan.
Se kertoo, että Väyrysen tulisi harkita, että hän muokkaisi myös puolustajien joukkoja enemmän. Lisäksi se kertoo, että ainakin tuossa tehtävä joukossa ja tällähetkellä kuten mainitsit, ei ole ongelmaa Ruosteen määritelmän mukaisessa copypasteamisessa. Se myös viittaa siihen, kuinka huono tapa on puuttua koettuihin ongelmiin ns. kauttarantain partaansa jupisemalla, sensijaan että kertoo asiasta suoraan ja selkeästi argumentoiden asianomaiselle kun ongelmia koetaan. Kuluu ihan turhaan resursseja siihen, että näitä selvitetään, koska ei ole viitsitty heti alussa nähdä vaivaa ja antaa rakentavaa palautetta. Siinä mielessä olet oikeassa, että työ on tosiaan tehty liian myöhään ja minun mielestäni vieläpä väärän henkilön toimesta.

Tämän yhteisön ei tarvitsisi olla sellainen paikka, jossa muhitaan koettujen ongelmiemme kanssa ja luodaan jotain "mainetta" joillekkin henkilöille ratkaisuna. Se on sellainen matopurkki jota meidän ei kannattaisi tekijöiden motivation ja kehityksen kannalta ryhtyä aukomaan. Jos aikoo toimia tuolla lailla, niin toivon että he tajuavat olevansa haitaksi yhteisölle. Harmillista, että täällä pelaavat henkilöt eivät kaikki koe tätä yhteisöä sen verta tärkeäksi itselleen, että pysähtyisivät miettimään, mitä minä voin tehdä sen parantamiseksi? Toisaalta, voi olla myös, että he kokevat olevansa voimattomia vaikuttamaan asioihin, joka on myös harmillista ja pohtimisen arvoinen ongelma.
Kyllä, tuo antaa paljon hyvää infoa. Ei vain siihen aiheeseen mihin sen oli tarkoitus.
Mutta asiasta on hänelle sanottu ja nythän on ns ongelma korjaantunut.
En edes usko että tästä olisi tullut näin suurta juttua ilman, että itse tehtäväntekijä olisi peluuttanut jokaisessa viikkopelissä näitä omia tehtäviään, sen sijaan että olisi tasaväkisesti valinnut eri henkilöiden tehtäviä.

Minun puolestani nämä matopurkit voi heittää sinne järven pohjaan ja antaa olla.

Bummeri wrote:
Mitä itse olen kohdannut ja samalla määrittää copypaste tehtävän itselleni.
-Identtinen orbatti tai erittäin minimaalisella muutoksella. Mielestäni vain staattisten lisääminen tai poistaminen ei täysin riitä. Maasto ja kohde on saman tyylinen.
Minun mielestäni esimerkiksi väyrysen muutamassa samankaltaisessa tehtävässä, joita tarkastelin oli lisätty, SPG-9 ryhmille ja sitten jossain oli heitin pari. SPG-9 eli tällainen pst-joukkueen tulivoima on valtava aina 1,2 kilometriin asti. Tällöin oikeassa maastossa taktiikat ja tehtävän toteutus eroaa huomattavasti perinteisestä jv joukkueesta, jolla tehokas ampumaetäisyys on noin 600m. Heitin taas pakottaa hyökkääjän tekemään asioita huomattavan paljon erilailla. Joutuu välttämään havaituksi tulemista, ennakoitavuutta, maalitusta ja pyrkimään nopeaan liikeeseen.
Juu, mutta sitten kun niitä on 10-20 tehtävää samalla reseptillä.

Bummeri wrote:
-Tehtävän viimeistelyyn ei ole panostettu.
-Kohteisiin ei ole panostettu.
-Kartan rajaaminen tehty laiskasti.
Millä lailla nämä ilmenee?
Viimeistelyllä tarkoitan kaikenlaista pientä hienosäätöä. Joka ei ole mitenkään pakollista tehtävän pelin kulun kannalta mutta antaa kuvan että tehtävää tehdessä on tehty muutakin kuin lätkäisty joukot kartalle.

Joko kohde on valittu typerästi, kuten risteys keskellä aukiota. Kohteena on vallata "HQ" tai ammuskätkö ja ainoa panostus kohteen tekoon on laitettu merkki kartalle, mutta sinne ei ole jaksettu laittaa mitään mikä tekisi tästä paikasta oikean ammuskätkön tai HQ.

Monesti vedetään vain suora viiva johonkin kohtaan sen enempää miettimättä tai ottamatta maastoa huomioon.
Sen sijaan että käytettäisiin rajaamiseen esim pisteitä jotka seuraa jotain järkevää maastonmuotoa, jonka erottaa hyvin ja niin ettei sen rajan toisellapuolella ole 20m päässä huomattavasti edullisempaa maastoa.
Bummeri wrote:
-Ei yhtään valmiita linnotteita tai muuta vastaavaa.
Sotaa kuitenkin käydään sekä valmistellussa, että valmistelemattomassa ympäristössä. Eikös tämä ole normaalia vaihtelua?
Juu ja en missää nimessä halua että jokaiseen tehtävään pitäisi niitä tehdä.
Mutta moneen tehtävään jossa annetaan plank. Toivoisin että tehtävän tekijä olisi uhrannut muutaman tunnin linnoitusten tekemiseen.
Ja silloin kun niitä on valmiiksi tehty. Näytää ne välillä että ei ole panostettu kovin paljoa ja ovat vaun lätkitty 15min aikana.

Bummeri wrote:
-Sama briiffi jossa samat virheet. Myös niin että kohde tai tehtävä on ollut väärä.
-Samat bugit geariscriptissä
Bugit ja virheet ovatkin jo hylkäys perusteita, joten laita hylkyyn. Mutta hulluahan se olisi aina tehdä täysin uusi geari skripti tai brieffi skripti jokaista missiota varten, vai?
Kyllä, Mutta sitten kun niitä ei edes jakseta korjata uuteen tehtävään.
Bummeri wrote:
Kun testasin tehtävän debug scriptiä servulla. Seitsemän tehtävää kymmenestä oli minun osaltani copypaste hylkäys peruste samalta kartalta ja samalta henkilöltä. Loppuvaiheessa tuntui että "Mitä tulee tapahtumaan?" oli menettänyt tarkoituksensa.
Voisitko mainita mistä kartasta on kyse, ja kenen ja mistä tehtävistä puhutaan, ja minkä takia juuri ne kyseiset tehtävät ovat mielestäsi liian samankaltaisia?
Tanoa, Väyrysen, Suurin osa poistettu jo awats.
Ne ovat ne tehtävät joista copypaste nimitys on saanut alkunsa. Sama tehtävä eri kohdassa.
TugeX
Posts: 293
Joined: 26 Jul 2013, 18:49

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by TugeX »

Tuli vaan mieleen että syy siihen miksi (adminit) valitaan helposti omia tehtäviä voisi olla yksinkertaisesti se että omat tehtävät tunnetaan hyvin, muita kulloiseenkin tilanteeseen mahdollisesti soveltuvia ei. On niitä tilanteita missä kysellään tehtäväehdotuksia kun valmistellut tehtävät eivät käy tai toimi, ja silloin nopein ratkaisu on varmaan valita sellainen tehtävä jonka tietää...

Syitä ongelmiin voi ja kannattaa etsiä huolellisesti ja ajatuksella. Varmistuminen siitä että awatsissa on vain laadukkaita tehtäviä ja vieläpä "rajallinen" määrä helpottanee valintaa suuresti. Tai sitten vaihtoehtoisesti täytyy pitää yllä jotain muuta päivitettyä listaa tehtävistä jotka kestävät päivänvalon. 1. vaihtoehto tuntuu omaan korvaan kaikin puolin parhaimmalta.'

Tietysti täytyy olla suunnilleen yhtä mieltä mitä laatu jne. tarkoittaa ja sehän varmaan tämän keskustelun idea onkin.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by JoneKone »

TugeX wrote:Tuli vaan mieleen että syy siihen miksi (adminit) valitaan helposti omia tehtäviä voisi olla yksinkertaisesti se että omat tehtävät tunnetaan hyvin, muita kulloiseenkin tilanteeseen mahdollisesti soveltuvia ei. On niitä tilanteita missä kysellään tehtäväehdotuksia kun valmistellut tehtävät eivät käy tai toimi, ja silloin nopein ratkaisu on varmaan valita sellainen tehtävä jonka tietää...

Syitä ongelmiin voi ja kannattaa etsiä huolellisesti ja ajatuksella. Varmistuminen siitä että awatsissa on vain laadukkaita tehtäviä ja vieläpä "rajallinen" määrä helpottanee valintaa suuresti. Tai sitten vaihtoehtoisesti täytyy pitää yllä jotain muuta päivitettyä listaa tehtävistä jotka kestävät päivänvalon. 1. vaihtoehto tuntuu omaan korvaan kaikin puolin parhaimmalta.'

Tietysti täytyy olla suunnilleen yhtä mieltä mitä laatu jne. tarkoittaa ja sehän varmaan tämän keskustelun idea onkin.

Tugexilla hyviä pointteja.

Tulipa siitä mieleen, että tehtävien vaatimuksiin voisi mielestäni lisätä se, että Awats kuvaus pitää olla yhtä lailla linjassa tehtävien "laadun" kanssa.

Eli:

1. Tehtävän kartasta kuva, tai kuva joka jollain muulla tavalla avaa se että mistä tehtävässä on kyse.
2. Kuvaus tehtävästä enemmän kuin "Blufor hyökkää Opfor puolustaa".
3. Lopuksi vaikka kuvaukseen muutama "tägi" millä löytää helposti tietyntyyppisiä tehtäviä. esim. #insurgency #jets #mek #epäsuora tjs.

Tämä auttais isäntiä valitsemaan tehtäviä muuta kuin ulkomuistista tai suosimaan omia ja samalla helpottaisi myös johtajia valitsemaan tehtäviä ennakkosuunnitteluun.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Bummeri »

Tuntematon wrote:
Juu, mutta sitten kun niitä on 10-20 tehtävää samalla reseptillä.

...

Viimeistelyllä tarkoitan kaikenlaista pientä hienosäätöä. Joka ei ole mitenkään pakollista tehtävän pelin kulun kannalta mutta antaa kuvan että tehtävää tehdessä on tehty muutakin kuin lätkäisty joukot kartalle.

Joko kohde on valittu typerästi, kuten risteys keskellä aukiota. Kohteena on vallata "HQ" tai ammuskätkö ja ainoa panostus kohteen tekoon on laitettu merkki kartalle, mutta sinne ei ole jaksettu laittaa mitään mikä tekisi tästä paikasta oikean ammuskätkön tai HQ.

Monesti vedetään vain suora viiva johonkin kohtaan sen enempää miettimättä tai ottamatta maastoa huomioon.
Sen sijaan että käytettäisiin rajaamiseen esim pisteitä jotka seuraa jotain järkevää maastonmuotoa, jonka erottaa hyvin ja niin ettei sen rajan toisellapuolella ole 20m päässä huomattavasti edullisempaa maastoa.
No miten sitten nämä laatuongelmat voidaan estää? Millainen mekanismi tähän kehitetään? Mielellään sellainen yleispätevä, ettei esimerkiksi kaikkia asioita tarvitse erikseen alkaa käskemään.

Mää olisi kyllä sen kannalla, että pelattujen tehtävien järjestelmällisellä jälkiarvioinnilla pyrittäisiin antamaan rakentavaa palautetta ja samalla voisi karsia epäonnistuneimmat kierrosta pois. Tämä mahdollistaisi kuitenkin tehtäväntekijöiden kokeilla uutta, mutta samalla voitaisiin pyrkiä tehostamaan tekijöiden oppimista. Vaatisi vain lisää resursseja.

Tokihan sinne tehtävien tarkastusvaiheeseen jo voisi jonkun yleisen viikkopelitehtäviä ohjaavan standardin kehittää. Voisi olla järkevää standardit erotella yleisiin ja viikkopeleihin liittyviin. Korostettaisiin, sitä että tapahtumissa voi olla vapaampaa.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Tuntematon
Posts: 2291
Joined: 19 May 2015, 15:29
Location: Valkeakoski
Contact:

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Tuntematon »

Bummeri wrote:
Tuntematon wrote:
Juu, mutta sitten kun niitä on 10-20 tehtävää samalla reseptillä.

...

Viimeistelyllä tarkoitan kaikenlaista pientä hienosäätöä. Joka ei ole mitenkään pakollista tehtävän pelin kulun kannalta mutta antaa kuvan että tehtävää tehdessä on tehty muutakin kuin lätkäisty joukot kartalle.

Joko kohde on valittu typerästi, kuten risteys keskellä aukiota. Kohteena on vallata "HQ" tai ammuskätkö ja ainoa panostus kohteen tekoon on laitettu merkki kartalle, mutta sinne ei ole jaksettu laittaa mitään mikä tekisi tästä paikasta oikean ammuskätkön tai HQ.

Monesti vedetään vain suora viiva johonkin kohtaan sen enempää miettimättä tai ottamatta maastoa huomioon.
Sen sijaan että käytettäisiin rajaamiseen esim pisteitä jotka seuraa jotain järkevää maastonmuotoa, jonka erottaa hyvin ja niin ettei sen rajan toisellapuolella ole 20m päässä huomattavasti edullisempaa maastoa.
No miten sitten nämä laatuongelmat voidaan estää? Millainen mekanismi tähän kehitetään? Mielellään sellainen yleispätevä, ettei esimerkiksi kaikkia asioita tarvitse erikseen alkaa käskemään.

Mää olisi kyllä sen kannalla, että pelattujen tehtävien järjestelmällisellä jälkiarvioinnilla pyrittäisiin antamaan rakentavaa palautetta ja samalla voisi karsia epäonnistuneimmat kierrosta pois. Tämä mahdollistaisi kuitenkin tehtäväntekijöiden kokeilla uutta, mutta samalla voitaisiin pyrkiä tehostamaan tekijöiden oppimista. Vaatisi vain lisää resursseja.

Tokihan sinne tehtävien tarkastusvaiheeseen jo voisi jonkun yleisen viikkopelitehtäviä ohjaavan standardin kehittää. Voisi olla järkevää standardit erotella yleisiin ja viikkopeleihin liittyviin. Korostettaisiin, sitä että tapahtumissa voi olla vapaampaa.
Siinäpä se ongelma on. Kaikki nuo kolme kohtaa lähtee tehtävän tekijästä.
Itse tehtävän tekijänä koitan tehdä laatua ja viimeistellä ja hion tehtäviä moneen kertaa. Päivittää tehtävää vaikka sitä ei ole vielä pelattu koska en ole siihen koskaan tyytyväinen.

Joku systeemi sille että sitä palautetta tulisi enemmän olisi hyvä. Riittäisi että se olisi vaikka 1-5

Ehkä jokin "ohje" jossa kerrotaan näitä pieniä juttuja miten tehdä tehtävästä "laadukkaamman".

Milestäni olisi hyvä että katsoisimme tehtäviä tarkistaessa myös laatua. Se vain että mihin vedetään raja...
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Bummeri »

Miltäs kuulostaisi.

Viikkopelitehtävien vaatimukset

Tehtävä saa kestää maksimissaan 1,5h, jotta suurin osa osallistujista kerkeää pelata kaksi tehtävää illassa.

Tehtävässä tulee olla enemmän jalkaväkirooleja, entä assettirooleja. Tämä helpottaa slottausta ja tehtävän suorittamista.

Tehtävän tulee olla yksinkertainen, jotta se on mahdollista suunnitella ja toteuttaa lyhyessä ajassa.

Tehtävän organisaatioiden tulee olla yksinkertaisia, jotta niiden käyttö on helppo suunnitella ja toimintaa on helppoa ohjata.

Tehtävän asetelman ja sen ympäristön on oltava tehtävän henkeen sopiva ja immersiivinen.

Tehtävän tasapainon on oltava sellainen, että hyökkääjän tulee kyetä voittamaan oman suorituksen tasoinen puolustus. Puolustajalla tulee olla mahdollisuus erinomaisella suorituksella torjua keskinkertainen tai sitä huonompi hyökkäys.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Saunatyyny
Posts: 532
Joined: 07 Jan 2015, 18:47
Location: PKS

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Saunatyyny »

Bummeri wrote:
Tehtävä saa kestää maksimissaan 1,5h, jotta suurin osa osallistujista kerkeää pelata kaksi tehtävää illassa.

Tehtävässä tulee olla enemmän jalkaväkirooleja, entä assettirooleja. Tämä helpottaa slottausta ja tehtävän suorittamista.

Tehtävän tulee olla yksinkertainen, jotta se on mahdollista suunnitella ja toteuttaa lyhyessä ajassa.
Kaikki muu paitsi nämä 3 kohtaa kuulostavat oikein hyvälle.
Suunnitelmaa tehdessä nyt ei tule kelloa vahdittua, tuo aikamääre voisi johtaa siihen että tehtäviä vain rynnitään läpi jatkossa paljon useammin kuin nyt. Kuitenkin tehtäväntekijän on myös vaikeaa arvioida kauan tehtävän läpipelaamiseen menee aikaa noin tarkasti.

Roolien määrään en laittaisi mitään erottelua assettien ja jalkaväen välille. Ymmärrän kyllä että ne 7x ryhmyriä tai ajajaa on liikaa mutta eikö tuostakin selviä kuuluisalla maalaisjärjellä?`

Yksinkertaiset tehtävät yksinkertaistavat suunnitelmia. Halutaanko oikeasti että mikään muu kuin hyökkäys/puolustus tehtäviä ei viikkopeleissä voida pelata. Yhditetty kahteen ylempään kohtaa johtanee pitkään juuri jalkaväen hyökkäys/puolustus tehtäviin joita on vaikea jo nyt erilaistaa mitenkään. Ylläolevat kohdat vain samanlaistaisivat niitä ja lopulta meillä on pari tusinaa niitä kuuluisia "copy-paste" tehtäviä joista halutaan eroon.
"Johnson ajoi autollaan päin rekkaa ja kuoli heti. Miksi Johnson kuoli? "
-Warren Bennis
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Bummeri »

Saunatyyny wrote: Suunnitelmaa tehdessä nyt ei tule kelloa vahdittua, tuo aikamääre voisi johtaa siihen että tehtäviä vain rynnitään läpi jatkossa paljon useammin kuin nyt. Kuitenkin tehtäväntekijän on myös vaikeaa arvioida kauan tehtävän läpipelaamiseen menee aikaa noin tarkasti.
Ei se olekkaan tarkoitettu peliin asti siirrettäväksi tehtävän suorittamista ohjaavaksi säännöksi. Tarkoitus on ohjata tehtävän tekijää, jonka tulisi tehdä sellaisia tehtäviä, jotka voidaan toteuttaa alle puolessatoistatunnissa. Se, että joku päättää pelata sen hitaammin tai nopeammin on sitten taas ihan eri asia. Eikä tehtäväntekijänkään tarvitse sitä välttämättä osata arvioida, vaan tehtävän tarkastajan se tulisi viimekädessä arvioida. Se voidaan myös havainnoida tehtävän pelaamisen jälkeen.
Roolien määrään en laittaisi mitään erottelua assettien ja jalkaväen välille. Ymmärrän kyllä että ne 7x ryhmyriä tai ajajaa on liikaa mutta eikö tuostakin selviä kuuluisalla maalaisjärjellä?
En oikein ymmärrä mitä yritätä sanoa, mutta meillä on sellaisia tehtäviä jossa on runsaasti tankkeja, ja joita ei ole adminit peluuttaneet, mm. koska ne on hankala slotata. Minusta ne on myös tylsiä pelata, kun osa porukasta ei edes tiedä eri ammuksien eroja ja pakotetaan kuitenkin tankin miehistöksi.
Yksinkertaiset tehtävät yksinkertaistavat suunnitelmia. Halutaanko oikeasti että mikään muu kuin hyökkäys/puolustus tehtäviä ei viikkopeleissä voida pelata. Yhditetty kahteen ylempään kohtaa johtanee pitkään juuri jalkaväen hyökkäys/puolustus tehtäviin joita on vaikea jo nyt erilaistaa mitenkään. Ylläolevat kohdat vain samanlaistaisivat niitä ja lopulta meillä on pari tusinaa niitä kuuluisia "copy-paste" tehtäviä joista halutaan eroon.
Eihän muun tyyppisiä missioita ole kielletty. Mainitaan vain, että mikä tahansa se onkaan, on sen oltava yksinkertainen. Toivoisin ettet nyt enää kaivaisi sitä copy-paste käsitettä tähän. En näe miten mikään näistä johtaa sellaiseen tilanteeseen, että meillä olisi 24 kappaletta tehtäviä täysin samoilla asseteilla, joukoilla ja vieläpä samankaltaisessa maastossa.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Scottz
Posts: 562
Joined: 14 Aug 2013, 11:48
Location: Hki

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Scottz »

Saunatyyny wrote:
Bummeri wrote:
Tehtävä saa kestää maksimissaan 1,5h, jotta suurin osa osallistujista kerkeää pelata kaksi tehtävää illassa.

Tehtävässä tulee olla enemmän jalkaväkirooleja, entä assettirooleja. Tämä helpottaa slottausta ja tehtävän suorittamista.

Tehtävän tulee olla yksinkertainen, jotta se on mahdollista suunnitella ja toteuttaa lyhyessä ajassa.
Kaikki muu paitsi nämä 3 kohtaa kuulostavat oikein hyvälle.
Suunnitelmaa tehdessä nyt ei tule kelloa vahdittua, tuo aikamääre voisi johtaa siihen että tehtäviä vain rynnitään läpi jatkossa paljon useammin kuin nyt. Kuitenkin tehtäväntekijän on myös vaikeaa arvioida kauan tehtävän läpipelaamiseen menee aikaa noin tarkasti.

Roolien määrään en laittaisi mitään erottelua assettien ja jalkaväen välille. Ymmärrän kyllä että ne 7x ryhmyriä tai ajajaa on liikaa mutta eikö tuostakin selviä kuuluisalla maalaisjärjellä?`

Yksinkertaiset tehtävät yksinkertaistavat suunnitelmia. Halutaanko oikeasti että mikään muu kuin hyökkäys/puolustus tehtäviä ei viikkopeleissä voida pelata. Yhditetty kahteen ylempään kohtaa johtanee pitkään juuri jalkaväen hyökkäys/puolustus tehtäviin joita on vaikea jo nyt erilaistaa mitenkään. Ylläolevat kohdat vain samanlaistaisivat niitä ja lopulta meillä on pari tusinaa niitä kuuluisia "copy-paste" tehtäviä joista halutaan eroon.
1. Vaikka monimuotoisuutta ja erilaisuutta tehtäviin toivotaankin, niin jo rajaamalla hyökkäyksen yhteen alueeseen (voi sis. useita kohteita tyyliin alle neliökilometrin alueella jos ei ole tiheää metsää/kaupunkia) saadaan tehtävät vedettyä suht hyvin liikenteeseen: olennaista on se, että mahdollisimman vähän tarpeetonta siirtymistä/odottelua; toki yhteisön tehtävien luonteeseen odottaminen kuuluukin, muttei sitä tule tarkoituksellisesti lisätä loputtomiin.

2. Vaikka periaatteessa assetteja on kiva olla, niin lähtökohtaisesti yli puolen tusinan ajoneuvon jälkeen alkaa tulla slottingissa odottelua, että saadaan täytettyä. Assettina voi olla esim. tulitukiryhmänkin ase tai jopa ryhmäkohtainen ajoneuvo (esim. MRAP), jolloin ei tarvitse käyttää slottauksen erikoissääntöjä vaan slottaus tapahtuu normaalisti ryhmittäin. Voisin hihasta ravistettuna väittää, että puolet asseteista keskimäärin slotataan vakionaamojen toimesta, joten kannattaa miettiä tätäkin seikkaa. Henkilökohtaisia suosikkeja komppaniatason assetteista ovat kranaatinheittimet ja laser-ohjatut lentopommit/tykistöammukset, jolloin assetti tarvitsee jonkun muun tähystämään maalin sekä ammuksen vaikutuksen ja assetin kyky toimia täysin itsenäisesti vastapuolta kairaten vähenee.

3. Tehtävän ei itsessään tarvitse olla mahdottoman yksinkertainen, mutta tehtävänannon tulee olla selkeä (josset tiedä tehtävää tehdessäsi, kysy muilta kommenttia!) jottei sen tulkitsemiseen ja suunnitteluun turhaudu aikaa liiaksi. Myöskin monimutkaiset joukkojen siirtämiset ja leikkaa-liimaa-organisaatiot (kärjistettynä esimerkkinä komppania, jossa toinen joukkue menee vaunuilla ja toinen koptereilla; lisääpä vielä epäsuora/lentävä tulituki niin johan on soppa valmis) vievät osan briiffauksesta joten on syytä pohtia siirtymän tarkoituksenmukaisuutta ja tehtävän mielekkyyttä sekä pelattavuutta.
The only hope you have is to accept the fact that you're already dead and the sooner you'll accept that, the sooner you're able to function as a soldier's supposed to function. Without mercy, without compassion, without remorse. All war depends upon it.
Post Reply